Kyllä niiden liikkuminen vähenee aina ilmojen kylmetessä. Tänään sentään oli päivällä matarakiitäjä ja kuusamapäiväkiitäjä liikkeellä, mutta valolle ei ole muutamana viileänä yönä enää kiitäjiä tullut.
Meillä on viimekesäisen kuivuuden jäljiltä lehdokit aika huonossa jamassa, ei näy vielä ollenkaan kukkavanoja. Saa sitten nähdä kukkivatko ollenkaan tänä kesänä.
Bongasin eilen aika suuren perhosen. Siipien kärkiväli jotain 6 cm luokkaa. Väritykseltään rusehtavanpunertava, laikukas, mutta mitään selkeitä kuvioita ei ollut. Ja siipien ulkoreunat olivat hapsulliset (tai sahalaitaiset). Luulin ensin herukkaperhoseksi, mutta ei ollut se. Kumma otus.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Näitä täpläperhosia ainakin on parhaillaan lennossa. Tämä on: Boloria selene, niittyhopeatäplä ja se on tunnistettu Hyönteispalstalla. Itse en oikein noita toisistaan tahdo erottaa.
Kiitos myös vastauksista. Ihania kuvia teillä Viime keväänä nastakehrääjä könötti peikonpähkinän juuren tienoilla pari vuorokautta. Taisi olla juuri kuoriutunut? Mulla on siitä iha ok kuvakin, lisään sen kun en ole töissä
Tuonhan voisi hyvinkin kuvitella olevan kolibri..... Kiitäjät ovat mahtavia kun ne on niin isoja. Itse bongasin Raumalla käydessäni nokkos- ja neitoperhosia sekä muutaman ritariperhosen. Heillä oli treffit syreenibaarissa
Meillä matarakiitäjä kiertelee nyt varjoliljoja. Tuota nastakehrääjää en ole meiltä vielä tavannut, en liioin tuota vihertävää perhostakaan. Tuossa kirjaa selasin ja mietin, että se saattaisi olla Pseudoips prasinanus, venhoyökkönen, mutta joku tietävämpi saisi sen vahvistaa tai korjata oikeaksi.
Hirmuisesti noita perhosia on nyt ollut ja poikkeuksellisen harvinaisiakin. Ei meinaa enää tunnit vuorokaudessa riittää, kun niitä pitää kuvailla pitkin päivää ja yölläkin valolta. Kuvia tulee sadoittain joka päivä ja ne pitäisi vielä ehtiä käymään läpi ja etsiä nimiä pehosille ja laittaa ne sitten havaintokantaan. Nyt olen sinne ilmoittanut jo 220 eri perhoslajia meidän tontilta.
Tämä ritariperhonenkin on nyt ihan selvästi kotiutunut meille, olen sen jo viitenä eri päivänä nähnyt ja kuvannut melkein joka kerralla. Yhtenä päivänä niitä oli kaksikin samaan aikaan, toinen ketoneilikoissa ja toinen daalian kukalla.
Minustakin on nyt tapahtunut jotain. Olisiko niillä kevään helteillä ollut vaikutusta asiaan? Jos perhoset ikäänkuin “eksyivät” tänne meille? Myös muita hyönteisiä on mitä en ole ennen nähnyt, kuten suuria ja oranssinvärisiä pensasampiaisia. Niistä oli juttua uutisissakin. Niitä on mukava käydä kuvailemassa, sillä ne ovat rauhallisia eivätkä käy päälle. Ritarihavainnoista olen ehkä eniten yllättynyt. Aikaisemmin olen nähnyt ritarin Italiassa joskus vuonna -98 ja olen aina pitänyt sitä harvinaisena meillä. Käytiin kaverin kanssa Ruissalon Kasvitieteellisessä ja ei kauaa tarvinnut odotella niin siinähän se ritari olikin, lenteli puna-apilasta toiseen. Mielenkiintoinen vuosi.
Näitä on tosiaan tänä kesänä ihmeellisen paljon. Moni, joka ei ole koskaan nähnyt, on saanut tänä kesänä nähdä. minä kuvasin tuota eilen neidonkielessä. (Omituinen muuten tuo luonto. Ei osannut yhtään katsoa, minkä väriseen kukkaan menee. Ja miten siihen on sattunut keltaiseen siipeen sinisiä pilkkuja. eihän keltainen ja sininen sovi sitten ollenkaan *piruilua*)
DJAIMighty 247 kyllä ritariperhosia lentelee ainakin Kuusiston puolella melkeimpä voisin sanoa, että joka vuosi. On yksi niistä muutamista perhoslajeista jotka minäkin varmuudella tunnen. Täällä yritän niitä opetella lisää tunnistamaan Raakin ja muiden hienoista kuvista. Kiitos niistä.