Perhoskukka, Schizanthus

(Kesäkukat)

Koska en löytänyt perhoskukalle viestiketjua, niin tässä se on. Laitan tähän ottamani kuvan parinkymmenen vuodenkaa. Juuri tätä lajiketta haluaisin, mikä se sitten lieneekin. Onko kenellekään tuttu lajike? Pienikukkaisia, sekavärisiä siemenpusseja kyllä löytyy.

Voi sentäs, niin on isot ja komiat… Harmi, jos ei siemeniä enää löydy. Minullakin on ollut niitä pienikukkaisia…

Ps. Muistin juuri eilen ihmetelleeni kauniita perhoskukkia .. Onko nämä samoja? Löytyy täältä...

Jos olisikin samoja, eivät näytä niiltä pieniltä, joita minulla on..

Vuokkis, en tosiaankaan tiedä, ovatko nuo samoja. Kuitenkin mulla oli vain yhtä väriä, mutta en muista, mistä siemenet ostin, vai sainko äidiltäni, hän kun viljeli tuota "köyhän miehen orkideaa". Se jäi mieleeni, että siemenet olivat eri lakiketta, kuin pienikokoisista koostuneet moniväriset perhoskukat.

No, ei sitä osaa tietää… Katsoin vain tuossa, että tuolla on esikasvatus aika… ne pieni kukkaiset kylvetään keväällä suoraan maahan…

Voi kuinka ihania! Hauskaa nähdä kuvia noista, kun olen myös ostanut pussin perhoskukan siemeniä täksi kevääksi. Toivottavasti onnistuvat noin hyvin. Kaunista on! Esikasvatitko noita Fiia?

Noitakin katselin tänään kaupassa, mutta (onneksi) vaativat esikasvatuksen niin en sortunut.

Nämä on varmaan niitä pienikukkasia?

Nämä olivat surkeita taimia, jotka eivät mielestäni kelvanneet enää istutettaviksi. Heitin ne ilman istutusta kompostialueelle. Tässä ne ilkkuu mulle sitten loppukesällä. Siis niitä ei ole edes istutettu maahanoho. Vaatii tukemista.

En edes kastellut taikka lannoittanut koko kesänäallapäin

Voi jösses mitä kukkia! Pitää varmaan ostaa vielä toinen pussi jotain toista väriä…ok nyt innostun liikaa. On noita muitakin pussukoita kertynyt. Jos nyt vain yrittää malttaa mielensä. Noi lilat vain on niin kivannäköisiä.

Nuo on niitä samoja, joita minullakin oli. Esikasvatuksessa tulee ihan mittömiä rimpuloita. Minä kylvin suoraan ulos, ruusupenkin reunoille. Melko tiuhaa oli, mutta ne tavallaan tuki toinen toistaan, en tukenut niitä millään tavoin. Oli valtava pusikko ja kukki koko kesän. Ei ne tietenkään heti keväällä kuki. Ruusujen kanssa yhtä aikaa..

Tässä lähikuvaa... Eli nämä oli niitä pienikukkaisia.

Aivan upea kuva tuo ruusuista ja perhoskukista otettu!!!

Kylläpa sopii hyvin ruusun kanssa. Pitääköhän seuraavalla kauppareissulla sittenkin ottaa se pussi…

Minun varmaan pitäisi katsoa, vieläkö on siemeniä tallessa. Voi olla, ettei enää entisiä nouse. Ne kylvi jonkin verran itsestään ja seuraavana kesänä kukki, mutta ei ollut niin runsas kukinta enää… eli ei kovin paljon niitä taimia tullut…

Kauniita ovat nuo pienikukkaisetkin teidän kuvissanne. Mulla on äitini vanha puutarhakirja, jossa sanotaan viljelystä näin: "Kylvö huhtikuun alkupuolella. Voidaan kylvää myös syyskuun alussa eri paikkaan avomaalle, josta taimet multapaakkuineen nostetaan syyskuun lopulla kasvupaikalleen tai muutetaan multineen vasta keväällä." (Elfving: Kukkaviljelys avomaalla)

No, kokeilu mielessä laitoin kahta eri lajiketta Perhoskukkaa, 3. purkkia kumpaakin… En tiedä, onko muuta eroa kuin nimi… Monark ja Dr.Badger`s hybrids. Toiset siemenet on toisesta paikasta ja pakkaaja eri…hmm…

Vuokkis, laita sitten kesällä kuvia, kun kukkivat. Kiinnostaa nähdä.

Jep… Laitan sitten vertailukuvia ja muutakin tietoa… Niin ajattelinkin.

Perhoskukka vaatii ehdottomasti leikkausta pitkin kesää, muuten lakkaa kukkimasta. Ainakin kukkineet varret pitäisi leikata matalammiksi vaikka ne työntäisivät niitä pieniä (vaatimattomia) sivuhaarojaan. Parina vuonna noita pienikukkaisia oli, ne joista otin maljakkoon kukkivat pakkasiin asti ja useampikin naapuri kävi kyselemässä mitä ne oikein ovat. Rauhassa olleet taas jäivät suhteellisen harvoiksi ja vaatimattomiksi ja lopettivat kukintansa melko pian, jo elokuun alussa.

Jokunen itsekylväytynytkin taimi löytyi, laattasauman raosta eli syyskylvökin onnistuisi

No, jaa… Minä en tiennyt leikata, eikä tehä mitään niille jotka oli minulla joskus… Kukkivat ihan täynnä koko kesän, ihan pakkasiin saakka. Eivätkä oikeastaan saanu mitään hoitoa…

Juu, mutta kiusatuissa on enemmän niitä oksia jotka ovat täynnä kukkia naurua