olga, kun kerran olet 1 b:llä, mikset istuta ulos? Minulla on sama maira kasvanut ulkona jo 3 talvea ilman mitään vaurioita.
Viherpeippo, ajattelin, että olisi näin armollisempaa, kuin ajankohta on jo aika myöhäinen. Kiitos tiedosta, Kassi.
niin, voi olla siinä mielessä parempi. pistä ihmeessä kuitenkin maahan keväällä.
Kyllä tarkoitus on, että maihin pääsee. Löytyy paikka, joka on täysin suojassa pohjoisen tuulilta ja idän ja lännen puolellakin on aika hyvä suojaus. Etelään, hieman loiva paikka. Olen aika täpinässä.
suosittelen kyllä kovasti. omani on hyvin kaunis ja kukkinut joka kevät muutamalla vaaleanpunaisella kukalla. ei vielä ole hedelmiä tehnyt, tosin.
Yritin äsken jo vastata tähän viestiketjuun, mutta tais mennä yritys harakoille. No uudestaan... eli mulla oli edellisen asuntoni yhteydessä lämmittämätön kasvari, johon istutin Mairan. Se lähti hyvin kasvuun, selvis -17 asteen pakkasista seuraavana talvena, ja kukki keväällä kauniisti. Pölyttelin ihan henk.koht. poskipunasudin kanssa :) joka kukan, seuraamuksella että heinäkuun lopulla oli raakileharvennuksista huolimatta kauhia määrä persikoita!!! Oikein mehukkaita mutteivät ihan yhtä aromikkaita kuin "oikeat" Etelä-Euroopassa. Hyviä silti. Nimmarini kuvassa muutama sellainen näytiksi. Olin ihan ymmyrkäisenä! Sittemmin muutin omakotitaloon, ja nyt ei (vielä) ole uutta kasvaria, mutta himoitsen istuttaa Mairan vaikka sitten avomaalle. Ainakin aprikoosi Rusoposki selvis viime talvesta hyvin ja kaksi imeläkirsikkaa samoin talvivaurioitta jo kahdesta talvesta. Näillä kokemuksilla suosittelen lämpimästi.
Tänään tuli viimeks katsottua, miltä näiden nykyisten hienohelmojen alkutalven silmut näyttävät... innolla kevättä odottaen,
Pietuli
1b vaikuttaa todella lupaavalle persikankasvatuksen kannalta. Meillä on Maira talvehtinut useamman talven avomaalla ja satoakin on saatu, vaikka ei mitään suuria määriä. Puu on istutettu talon seinustalle pohjoistuulilta suojaan.
Maira heräilee kellarissa.
Minulla on persikka kukassa lämpimässä autotallissa. Pitää nyt viikonloppuna siirtää viherhuoneeseen. Ostin sen viime keväänä. Taitaa kukinta olla niin aikaista että tusin tulee satoa näistä kukista;)
Taitaa tämä ennätystalvi koitua meidän Mairan viimeiseksi, kaikkea sitä on tullu kokeiltua… Ihan piruuttani olen sen tuohon kukkapenkin reunaan istuttanu, nyt on kolmas talvi menossa
oletko, hania, tutkinut sen runkoa? harmi…minullakin on pihassa maira, mutta en ole uskaltanut lähestyä sitä, ettei tule liian iso harmitus.
En oo tutkinut, on niin hankalasti halkokasan takana ja eteen vielä luntakin kasattu… En viitti sinne kahlata. Toivottavasti jää teillä henkiin, omaani en oikeen osaa arvostaa
Mitäs te kokeneemmat arvelette, pystyisikö persikka selviytymään säleikköpuuna hyvin lämpöisellä ja suojaisalla lounaisseinustalla? Teoriassa II-vyöhykkeellä ollaan, mutta käytännössä etelään viettävä rinne ja tontin suojaisuus on säilyttänyt hengissä sellaisiakin kasveja jotka kuulemma eivät II-vyöhykkeellä selviä.
Ei sitten saatu persikkaa meille täksi kesäksi. Ainoana toivona oli löytää taimi kohtuulliselta etäisyydeltä oli puutarhamyymälä, joka paljastui sen verran pieneksi yritykseksi, että kaikki persikat oli myyty loppuun jo toukokuussa. Nettikauppaan ei taas puun kanssa taida uskaltautua ryhtyä, kun siitä on jäänyt niin huonot kokemukset. Harmittaa.
Aikanaan kun ostin eräästä pääkaupunkiseudun taimimyymälästä oman nyt jo poistotuomion saaneen mairani, niin kertoi puhelias myyjä siitä, kuinka Pohjanmaalla (!) oli joku kasvattanut persikkaa ulkona seinustalla säleikössä ja se oli menestynyt ja tuottanut maukkaita persikoita ja ollut alueellinen nähtävyys. Persikka oli saamani käsityksen mukaan suojattu talveksi jonkinlaisilla pressuilla ym ym. Kun puuhahenkilö lopetti puun paapomisen, niin sitten se kyllä heti kuoli. Ilmeisesti (minua taitavampi) puutarhuri kykenisi vaivojaan säästämättä toimimalla kasvattelemaan persikkaa melko pohjoisessakin (ainakin tämän kertomuksen mukaan).
Mites teidän persikat jakselee, aika hiljaista näyttäisi täällä olevan…
Kotiin piti saada kuolleen omenapuun taimen tilalle jotain hedelmää. Ilman mitään hirveitä ennakkosuunnitelmia tarttui persikka ‘Maira’ Plantagenista kaksvitosella. Oiken kaunis ja hyväkuntoinen taimi, jonka sainkin jo istutettua. Toisen omenapuun taimen aion viedä mökille ja laittaa tilalle toisen persikan Kauppilasta.
Viime keväänä ostamani persikkapuu on viettänyt talvea sisätiloissa kun tuli laitettua se niin suureen saaviin, etten saanut rahdattua kellariin. Nyt sitten kävi niin, että kukinta on jo menossa…
Apuva, kevät tulee taas kovaa tahtia, eikä meillä ole vieläkään persikkaa. Niitä piti olla tulossa tänä keväänä useampi taimikauppaan, josta niitä viime keväänä liian myöhään kyseltiin, mutta niitäpä ei olekaan enää kyseisen yrityksen valikoimassa!
Meillä olisi menestynyt hoidettuna, vaan suojaamattomana tietysti paleltui.
Viime keväänä katkasin sen maatamyöten niin alkoi pukkaa perusrungosta tuhannen vesaa, ajattelin että paleltuu nekin vaan eipäs. Nyt siellä on tollaset metrin versot, silmut pulleena.
Saa nähdä mitä tulee niistä kun en nyt just muista mitä perusrunkoa noissa käyttävät…?
onnistuuko persikan kasvattaminen kaupan persikan siemenestä helposti? Mitäs sille tarttis tehdä?
Ostettiin vaam eilen persikoita ja kiinnostas kokeilla kasvattaa