Persikka, Prunus persica

Onnistuu!
Harjaa kivi hedelmälihasta puhtaaksi. Kivet salpapussiin, jossa on kosteaa vermikuliittia tai multaa.
Pussi jääkaappiin 3:ksi kuukaudeksi. Tarkista kosteus/itäminen ajoittain. Itäminen voi tapahtua jääkaapissakin.

Vaihtoehtoinen ohje: Syö persikat. Heitä kivet kuumakompostoriin. Levitä valmis komposti kukkamaalle seuraavana vuonna ja odota. Saatat yllättyä!

(No myönnetään, itävyys jää tällä konstilla matalaksi…mutta on osoitettu toimivaksi ;))

Tosiaan, 2 persikkaa ostin. Miten menettelen näiden kaa? Laitanko molemmat nyt syksyllä maahan, vai pitäisikö toinen varmuuden vuoks pitää talven yli autotallissa (+10) ?

HOI!!! Jos myö ostan jonku saavin ja isken siihen persikan, noi on muuten lajia Amsden, niin onko niillä parempi olla autotallissa (+10) vaiko puuliiterissä jossa lämpötila talvisin sama kuin pihallakin? Vai istutanko ne vaan kylmästi pihalle

Oman Amsdenin ajattelin talvettaa kasvarissa. Mutta jos omistaisin kaksi tainta ( miksi muuten en ostanut kahta? ) niin toinen menisi ehdottamasti kokeiluun ulos suojauksien kera ja toisen laittaisin sinne autotalliin…

Amsden paleltuu herkästi eli ei ollenkaan niin kestävä kuin annettiin keväällä ymmärtää…

Kerro nyt toki kun alotit että miten mä sitten suojaan sen :smiley:

Noihan ei hirveän isoja ole, joten kun tulee pakkaset niin voisi kääriä pakkaspeitteeseen

Persikka autotallissa

Persikka pihalla
Pakkaspeitettä ei ollut agrissa. Käykö sen siasta paksu kerros harsoa

harso ei ollenkaan sama asia!! …lisäksi huono kun kerää keväällä lämpöä alleen…ennenkuin maa on oikeasti sula kasvua ajatellen!

sitten saa luvan selvitä omillaan :slight_smile:

Laita edes jänisverkko, ettei puput syö.

…siemenet ovat yleensä itäneet ihan kukkapenkkiin haudattuna keväisin noin 50%… :O)

Oivoi, voivoi

Nuppu 

Vautsi Tatti, minun persikka on vielä umpiunessa. Koitin sen oksia, niin tuntuivat vielä "tuoreilta", toivottavasti se herää keväällä.

Toivottavasti mun ulkona oleva yksilö herää keväällä kans…

talvetuksessa oleva punalehtinen persikkä taas pakolla aloittamassa kukintaa vintillä… :O(…

Parempi aikaisin kuin ei milloinkaan 

Ompas se kaunis