Missä vaiheessa sammalpoimuinen persilja alkaa muistuttamaan persiljaa?
Mulla on purkkiin heiteltynä persiljan siemeniä, mutta kun ne taimet näyttää enempi chililtä...
Odota nyt ensin että oikeat lehdet tulee sirkkalehtien jälkeen näkyviin. Ellet sitten ole vahingossa kylvänytin chilejä:)
No siinäpä se: ennen persiljaa siinä oli chiliä ja jalapenoa... Mutta jalapenon siemeniä oli 6 ja nyt taimia on 10... Chilin siemeniä oli 5 ja niistä 3 iti (ajallaan siis)
Että sirkkalehtien jälkeen pitäisi paljastua salaisuudet? Ok, kiitos, odotellaan. Sen jälkeen voikin sitten arvella, että oliko juuri tuossa rivissä chili vai jalapeno
Ovatkos he nyt riittävän suuria jotta voisi erotuksen tehdä? Onko vasemmapuoleinen ympyröity persilja (5.3. kylvetty)? Toinen on sitten varmaan hämäläinen chili (kylvin sen 1.2.2007)?
Kyllä mun mielestäni vasemmanpuoleinen näyttää persiljalta.
Ja oikeanpuoleinen näyttää vahvasti chilille!
Nyt persiljaa kylvämään.! Persilja pitää kylvää pitkäperjantaina, sanoo Annemarta Borgen Minun yrttini kirjassaan. Persiljan pitää käydä 7 kertaa paholaiselta kysymässä joko saa nousta maanpinnalle ja paholaiset ovat pitkäperjantaina lähellä maanpintaa, joten matka ei ole niin hidas ja itää nopeammin.
Niin tai näin, hitaasti se itää ja tällä säännöllä minäkin muistan.
Kiitos vinkistä, valtsu! Sain viherpeukaloystävältäni kuukausi sitten synttärilahjaksi persiljansiemenpussin. Pitääkin siis ottaa ja kylvää siemenet huomenna pitkäperjantaina, kun on se suotuisa ajankohta. Persilja onkin minulle itsekasvatettuna täysin uusi tuttavuus, koska tähän asti olen parvekkeella kasvattanut vain kukkia.
Viisaasti vaqlittu Zirmeli, pitkänpäivänkasvina persilja pääsee vauhtiin vasta iltojen jälleen pimetessä `nyyh`, eli silloin pääsee oikein kunnolla käyttämään.. Nätti kasvi myös kukien kaverina amppelissa, tekee kaunista rauhoittavaa vihreää jota voi napsia parempiin suihin. Persiljanystävänä minulla kasvaa kukkapenkissä myös reunuskasvina, joulukuussa keräsin vielä uutta satoa, jätin paikoilleen ja odotan talvehtineiden tuottavan satoa ennenkuin siementaimet ovat suuria ja ylivuotinen persilja kukkii ja kerään siemenet kylvöjä varten.
Mitämitämitä!!
Auttakaahan nyt ensikertalaista kylvöhommissa. Persiljapussi odottaa istuttamista, mutta pitääkö se tosian jo laittaa maahan? Vai oletteko istuttaneet sisälle ruukkuihin? Mulla yrttimaa on vielä nurmikkoa, pitäis kaivaa auki ja tehdä maanparannus. Asustellaan Vantaalla, eilen siirsin muutaman puskan ja maa kyllä on roudasta vapaa ainakin 30 cm:iin asti.
tuhina, minä kylvin persiljani pitkäperjantaina sisälle ihan ruukkuun... Itäkööt siinä. Parveke on talven jäljiltä vielä alkutekijöissään. Persiljan kai voi kylvää ensimmäisten joukossa keväällä avomaallekin, mutta en valitettavasti kyllä tiedä, voiko jo näin huhtikuun alkupuolella.
Kouluttelin eilen pikkutaimia, laitoin kolme jokaiseen ruukkuun. Jos hyvin käy, meillä syödään persiljaa tooosi paljon.
persilja on porkkanan, toisen hitaan itäjän kanssa, siitä kiva, että tykkää ja hyötyy syyskylvöstä. - kovasti vähän kun tarvitsen sitä, niin esikasvatan pari kolme purkillista ja istutan sitten tuppaina tomaattien juurelle. - kylvin persiljan 19.3. ja viime lauantaina 7.4. ainakin jo olivat taimella, kun purnut taas näin.
persiljan siemen ei kylmää maata säikähdä. hyvin voit, tuhina, laittaa peltoon heti kun uusi kasvimaasi valmistuu.
Minä kylvin Vantaalla viime kesänä persiljat suoraan maahan ja kesäkuun puolella taidettiin mennä jo aika pitkällä (kesti aika pitkään kasvimaan saaminen "valmiiksi".) Saatiin tosi hyvä sato, useampaan kertaankin kerättiin ihan kuivatukseen asti. Nyt päätin sekä kokeilla esikasvatusta, että saisi jo aikaisemmin satoa, että kylvää taas suoraan maahan, kuten viimekin vuonna.
Minä kylvin persiljaa eka satsin jo syksyllä, toisen satsin noin kuukausi sitten ulos sulaan kohtaan ja kolmannen satsin pari päivää sitten sisälle munakennoihin. Munakennoista siirrän mökille, jotta saataisiin siellä satoa jo loman aikana.
Kiitos viesteistä!
Taidan alkaa kaivamaan nurtsia pois ja pikkuhiljaa laittelemaan siemeniä multaan!
Suosittelen kaikille persiljan kasvattajille sileälehtistä lajiketta. Meillä on kasvateltu sitä jo useampana kesänä ja makua on paljon enemmän kuin kiharaisessa sukulaisessa. Joku kokki joskus kertoi, että sileälehtinen on parempi maustamiseen ja kiharainen kelpaa vain voileipien koristeluun.
Samasta syystä kuin välke myös täällä on siirrytty joitakin vuosia sitten sileälehtiseen versioon. Olen ollut aina laiska talvikasvattelija osittain pienten tilojen ja osittain kattien vuoksi ja jostakin syystä minusta sileälehtinen itääkin hieman nopeammin kuin kiharainen persilja.
Olen välillä jättänyt persiljan avomaalle talven yli ja silloin satoa saa tällainen laiskuriviljelijäkin melko aikaisin. Ja kaikkea kun tutkitaan, niin Mikkelissä ovat vuonna keppi ja kirves tutkaisseet sileälehtisten lajikkeiden olevan satoisampia ja aromikkaampia kuin kähärälehtisten persiljoiden
sileälehtistä meilläkin, sekä juuripersiljaa, joka tekee vallan mahdottomasti satoa - miksiköhän en koskaan raaski kaivaa juuria soppatarpeiksi vaikka kuinka riittäisi siihenkin. Oliskokohan aika kokeilla alkukeitoksi korvasieniaterialle jos ja kun niitä tulee...
Sileälehtinen on minunkin ehdoton suosikki sekä maun että ulkonäön puolesta - tuoreeltaan.
Pakkaseen pistän kikkaraa, se kestää paremmin vetistymättä.