Persilja, Petroselinum crispum

(Sileälehtisen) persiljan tuuppasin tänään ruukkuun - siis sellaisen kaupan puskan, josta latvat syötiin salaatissa ja jauhelihakastikkeessa. Juuret olivat hyvät ja valkoiset, joten niitä vähän typistin ja laitoin multiin. Nyt sopii vaan toivoa parasta, että tulisi satoakin:)

Valtsun vinkistä vaarin ottaneena, kylvin (silolehtisen) persiljani sisälle ruukkuun pitkäperjantaina. Nyt on jo ensimmäiset 14 tainta noussut. naurua

Persiljat on kylvetty ja kauniilla taimella. Muutaman viikon päästä otetaan ensimmäiset maistiaiset ja siitä sitten pitkin kevättä. Toukokuussa sitten ulos maahan ja toinen tuohon verannalle amppeliin.

Haluaisin tietää ootteko kuivattanu lehtipersiljaa, kuivuuko yhtä hyvin kuin tavallinen ,vai kannattaako pakastaa. Olis vaan niin paljo helpompi ja nopeampi käyttää kuivattuna, pakastin kun on eri rakennuksessa niin ei joka soppaan viitti lähteä sieltä hakemaan. Jätän siis puskat maahan talveksi ja odottelen että ensi vuonna niistä tulee vielä... Nyt on mahtavat puskat..

Tarkoitat lehtipersiljalla ilmeisesti sitä sileälehtistä? Erotuksena siis siihen perinteisen kiharaisempilehtiseen versioon? Luulen, että kuivuu ihan yhtä hyvin, ellei paremminkin. Just eilen itse keräsin verkolle kuivumaan sitä tavallista. En minäkään ole viitsinyt pakastaa (mielestäni on turhaa suttaamista). Tänään ostin kaupasta pyyheliinanipsuja ja pikkuruisia nippusiteitä. Kuvittelen, että ripustuskuivaus vie vähemmän tilaa ja toimii yhtä hyvin.

Olen kuivattanut sileälehtistä persiljaa ja kuivuu tosi hyvin.

Siirsin ylläolevat 3 viimeisintä viestiä muualta kuljeksimasta tänne asiaankuuluvaan paikkaansa. Viestien alkuperäinen kirjoituspäiväys on viime kesän puolella.

tämä persilja ei minulta onnistu… onko vinkkejä? aina kasvaa niin hentovartisena, että aikani näitä persiljoita katseltuani ne joutuvat roskikseen…

Mirvita, persilja taitaa olla aika hidas kasvaja sen tukevoitumisen suhteen. Kylvin just äsken ulos yrttiympyrääni persiljan siemeniä, toivon että ne siellä sitten kasvuun lähtiessään tukevoituisivat paremmin kuin sisälle esikylvetyt. (Pussin kyljessä tosin sanottiin että ulos kylvö toukokuussa, mutta päätin kokeilla jo nyt).

Pystytkö pitämään persiljaasi ulkona ollenkaan (sitten kunhan kelit sallii, tietysti) vai oletko aivan täysin sisäkasvatuksen varassa? Jos pystyt, ulkoilu saattaisi auttaa siihen tukevoitumiseen. Kannattaa kokeilla.

Toivottavasti asiaa paremmin tuntevat osaavat vastata fiksummin, odotan mielenkiinnolla itsekin mitä ratkaisuksi tarjotaan :slight_smile:

on mahdollisuus ulkokasvatukseen. tänä vuonna jopa viljelypalstan vuokrasin!! parvekekin on hyvän kokoinen. olisinko nyt jo kolmena vuotena yrittänyt persiljaa ja nytkin on n. 3 kk vanhoja persiljoita jotka eivät ole kasvaneet tai vahvistuneet moneen aikaan. onnettomia alkuja ovat vain. ihme homma! kokeilen kyllä vielä suoraan ulos toukokuussa, ihan ohjeiden mukaan. (viime vuonna ihan yhtä laihat tulokset) mutta luulisi että siihen on joku konsti miten saada ne kasvamaan myös sisällä.

Persilja tarvitsee aika paljon lannoitusta kasvaakseen hyvin. Oletko Mirvita koska lannoittanut taimesi viimeksi?

Mulla ei persilja koskaan oikein onnistu avomaalla, en ilmeisesti hoida niitä siellä riittävästi. Siksi esikasvatan pari ruukullista persiljaa ja istutan ne kasvihuoneeseen tomaattien väleihin. Ne saavat siinä samalla yhtä reilusti lannoitetta kuin tomaatit ja kasvu on hyvä.

juu, lannoittanutkin olen. pokon keittiöpuutarhaan tarkoitetulla pitkävaikutteisella lannoitteella. Kehuivat sitä kovasti puutarhaliike hellessä. muihin kasveihin se on ainakin toiminut. tomaatit, chilit, paprikat, basilikat ym. ovat hyvässä kasvussa.

Minä kylvin persiljaa tällaiseen yrttiruukkuun tuonne isoimpaan osaan. Yhdessä pikkulokerossa on basilikaa, mutta olisiko ihan hullu ajatus laittaa noihin kolmeen tyhjään koloseen mansikkaa? Yksi pikkutaimi per lokero...?

Olisiko liian lämmintä persiljalle?

Siis tuohan menee parvekkeelle heti kun säät sallii. Mutta mites persilja ja mansikka kumppaneina, onko mitään toivoa?

Vie Mirvita persiljantaimesi parvekkeelle; siellä vahvistuvat. Omani olen vienyt jo maaliskuun puolivälissä, tosin muutamaksi pakkasuhkayöksi olen kiikuttanut sisälle.

Lannoitetta en ole vielä antanut, kun tässä välillä oli niin pimeä kausi (valo ja lannoitemäärä pitää olla sopusoinnussa, muuten tulee honteloita)

MarjaBee, mansikka tykkää persiljasta, eli pitäisi onnistua :slight_smile:

Ok, kiitos Anita!

Ensimmäinen kerta meikäläisen elämässä kun persilja on talvehtinut talven yli.

kasvaako persilja kuin nopeasti, kannattaako vielä kylvää?