Persilja, Petroselinum crispum

Hitaasti itää, mutta sehän kestää pakkasta, jos jääpi syssyyn syönnit. Eli minä laittaisin vielä.

Tässä kuva persiljoistani heti sateen jälkeen. Voikohan noista jo ottaa satoa salaattiin ja mikähän on oikea tapa tehdä tuo "sadonkorjuu",katkaisenko varren ihan maanpinnan tasalta vaiko miten?

Maanpinnantasalta olen minä napsaissut varren poikki. Siitähän se alkaa sitten taas tuuhentumaan. Ja varsineen olen käyttänyt salaatteihin ja keittoihin.

Alkuun näyttää tosi vaatimattomilta, mutta viime syksynä tuli kahdesta persiljatupsusta tehosekoittimella päälle kilo sosetta barffaajakoiralle. Toisen juuret säi talvella kai pupu ja toinen jäi, nyt se kasvaa villisti. Sain taimenvaihdossa uuden persiljanalun (kiitos Trigonalle) joka on kasvanut isoksi, taitaa olla ihan pollenpaksan syy. :wink:

Persilja itää alle viikossa, kun liottaa vuorokauden siemeniä.

Minulla tälläisiä ylivuotisia kukkivia persiljoita, saakohan näistä siemeniä sitten aikanaan ??

Enpäs ole koskaan nähnyt kukkivaa persiljaa, ihan kun viherkasvi.

Tuo on kyllä komea tuo persiljan kukka! Itekkään en ole persiljan kukkaa koskaan nähny, kun aina tulee kasvatettua yksi vuotisena.

osaako kukaan kertoa miksi minulla on persiljojen lehdille tullut jotain valkoista? ei mielestäni ole ötököitä ja minulla on persiljaa monissa paikoissa kaukana toisistaan mutta silti kaikissa on sitä.Mitä tehdä? ja onko jotain pahaakin? kiitos ciao

Härmä tulee mieleen.

Mietin myös tuota, voisi olla jotakin virusta tai auringon aiheuttamaa viotusta - ei kuitenkaan mitään vaarallista.

Sama juttu kuin lumilla, viimevuotinen persilja tekee kymmenkunta puolimetristä haaraista oskaa ja kaikkiin tulee siemeniä. Pitäisikä ne napsia poikki ja tuleeko niihen silti siemenhaaroja? On se kaunis muttei siitä kyllä soppaan ole laitettavaa elle siemetävä kukinto maistu samalle.

No, ei sitten olekkaan poikkeus, että persilja kukkii tänä vuonna. Viime vuotisia persiljoja oli ja ajattelin että siinäpä onkin valmiit… ennen on onnistunut persilja sato edellisen kesän kasvustoista.

Silmät tapillaan minäkin niitä katson, kun ei ole koskaan ennen tullut persijasta siemensatoa. Taitaa olla ensi talven siemenkirjeissä niitä runsaasti 8)

Niin minäkin luulen…niin komeasti kukitaan

Monesti ei ole talvehtinut, mutta kaikki talvehtineet ovat aina kukkineet. Saa niistäkin lehtisatoa, jos ensimmäiset kukkavarret katkoo. Sitten ei vaan enää kerkiä saada kypsiä siemeniä.

Talvehtinut persilja alkaa kukkimaan myös minulla.

Nyt hehkutan persiljalajia Gigante! Sain siemenkirjeestä hieman siemeniä (oliko alkuperä Euffikselta, taisi olla, pussin päälle oli kirjoitettu "Persilja Gigante") ja jestas että on osoittautunut hyväksi lajiksi. Tänäkin kesänä kun melkein mikään muu ei ole minulla kasvanut, tämä tekee satoa muina miehinä, kasvaa kohisten, maistuu mahtavalta ja riittää, riittää, riittää... Toivon tosi hartaasti että se talvehtisi ja tekisi ensi vuonna siemeniä - paras löytö josta ilman siemenketjukirjettä en tietäisi yhtikäs mitään! Keneltä sitten olikaan ne siemenet, kiitän vilpittömän iloisenakukkanen

Kuis sä teet kylvön kun mulla persilja ei oo koskaan onnistunu? Ja milloin? Tartteeko siemenet kylmäkäsittelyn?

Itse laitan persiljan siemenet suoraan pellolle toukokuussa. Teen esim. metrin matkalle kuokalla kevyen vaon jonne ripottelen siemeniä ja vain vähän multaa päälle, kastelen päältä ja odottelen. Aina on persiljaa kasvanut. Mitä nyt rikkaruohoja pitää ympäriltä kuokkia pois.