Mahdoton vaatimus mulle. Ilmeisesti mulla on yhtä paha silmä persiljalle kuin tillillekin.
Weikko, kylvin siemenet esikasvamaan sisälle jossain vaiheessa keväällä. Oliskohan tuolla muistiinpanoissa…hetki…no joo, löytyi, ja ihan oikea nimikin äsken kehumalleni lajille löytyi: “Gigante d’Italia”, saatu siemenkirje/Euffis-07). Kylvetty 15.4. sisälle (paljon siemeniä viinirypälerasiaan josta muutamissa palasissa erotellen istutettu hallojen mentyä maahan). Itämisaika näyttää olleen pari viikkoa.
Kiitos Nuu annoit hyvän vinkin, jota pitää kokeilla.
Kyllä Weikkokin onnistut Nuun ohjeilla, aivan varmasti hyvä silmä
!
Piti oikein käydä kattomassa mitä mulla vielä on. Bravour-pussi on avaamattomana odottamassa ensi kevättä. Triplexiä kylvin viime keväänä ja mitään ei itänyt. Samoin kylvin loput edellisvuotisesta pussista, jonka jo heitin roskiin enkä muista lajiketta. Ei tullu niistäkään mitään.
Eikä onnistunut ruohosipulikaan, mutta kiinansipulista tuli upeeta. Nyt pidetään peukkuja että talvehtii.
persilja on niin hidas itämään, että minä ainakin olen tehnyt jo vuosia samoin kuin nuu: kylvän esikasvatukseen purkkeihin keväällä aikaisin ja istutan semmoisia pikku tupsuja tomaattien juurelle tai yrttimaahan, jos siellä on tilaa.
Nuu kerro vielä miten usein kastelet sisällä? Mulla on kokemusta vaan tästä suoraan pellolle laitosta. Silloin kastelen vain kerran ja en sitten enempää, ja hyvin ovat isoiksi kasvaneet, melko kuivanakin kesänä.
Kesäheinä, kastelen kuten mitä tahansa siemenkylvöstä. En pääästä kuivumaan kertaakaan, en myöskään uita vedessä jatkuvasti. Sisällä se on aina eri juttu kuin ulkona luonnossa jossa kasvit sopeutuvat vaihtuviin olosuhteisiin ja ilmankosteuksiin ym.
Persiljan itäminen nopeutuu, ~ viikko vain (sisällä), kun liottaa siemeniä vuorokauden. Hankalampi tietysti kylvää.
Mää kylvin persiljan 6. huhtikuuta minikasvihuoneeseen ja ne ei vaan itäny.
Kun minä sain persiljan itämään, annoin jäädä talveksi samaan paikkaa, josta sitten keväällä jatkoi kasvuaan. Olivat siinä kesän aikana nopsasti otettavina ja söin siitä vain vähäsen.
Minä esikasvatan aina persiljat. Istutan muutaman senttiset taimet ulos toukokuuulla. Satoa saan kerättyä yllinkyllin heinäkuulta myöhään syksyyn. Pakastan sadon ja se riittää koko vuoden tarpeiksi. Taimet säilyy elävänä kevääseen, mutta keväällä vihreät taimet kuolevat ja näivettyvät paikalleen. Ennen kylvin persiljan suoraan avomaalle, enkä niistä saanut juuri minkään vertaa satoa.
Persiljaa kasvatetaan (ainakin Suomessa) kaksivuotisena.
Kyllä, silloin, kun sattuu talvehtimaan! Uima-allaspenkissä on ollut persiljaa joka kesä luonnon menetelmällä. Tänä syksynä vaan tuskin siemenet kerkiävät kypsyä, kun ovat vielä aivan pieniä ja vihreitä, eikä keväiset taimet selvinneet uimakoulusta. Joten keväällä on kylvettävä.
Ajattelin kokeilla syyskylvöä tänä vuonna. Vai muistanko väärin, kun luulen lukeneeni, että persiljan (kuten porkkanankin) voisi kylvää jo syksyllä.
juu, voi. tillinkin kanssa onnistuu vallan hyvin. - älä kylvä niin aikaisin, että olisi vaara niiden itämisestä jo nyt syksyllä.
Weikko, osta ensi keväänä uudet siemenet, persiljan siemen käsittääkseni vanhenee nopeasti jolloin itävyys heikkenee entisestään.
Huhtikuulla otat litraisen ruukun, täytät kukkamullalla, kastelet, ripottelet siemenet pintaan, peität ohuella multakerroksella. Peitä ruukku muovinpalasella ja aseta ruukku sisällä johonkin sopivaan paikkaan.
Jos muovinpala on kiinteästi ruukun päällä, nosta sitä silloin tällöin, muutaman päivän välein. Jos on ilmarako, ei tuuletusta tarvita.
Minulla itää persilja tällä tavoin noin viikossa.
Tupsun istutan sitten kasvihuoneeseen tomaatin juurelle.
Lokakuuta ajattelin kylvökuukaudeksi, myös perennoille. Mutta pitänee kai tarkastella kylvöaikaa ilmojen kehittymisen kautta eikä niinkään kalenterista.
Ritterina, paljonko tarvitaan lämpöä? Pitääkö laittaa pannuhuoneeseen?
Weikko, meikäläisellä ne ovat ihan kotona, sisätiloissa, olohuoneen pöydällä ukkokullan mieliharmiksi :-). Lämpötila taitaa olla n +21.
Kiitos! Sitten kokeillaan silleen. Mää ilmoittelen taas ens keväänä olemattomista tuloksista.