Persilja, Petroselinum crispum

Avauduin tuonne toisaalle hentoisista persiljantaimistani, mutta tämän ketjun luettuani huomaan, että se on ihan normaalia tähän aikaan keväästä. Nyt vaan mietin, veisinkö persiljani vuokrapalstalleni, vai yrittäisin kasvattaa sen parvekkeella? Ehkäpä teenkin niin, että jätän esikasvatetut persiljat parvekkeelle, ja viskaan palstalle siemeninä. Kasvaa sitten jos kasvaa… Tykkäävätkö etanat persiljasta? Voisi äkkisiltään kuvitella että se ei olisi ainakaan ihan ensimmäinen vaihtoehto, jos muutakin on tarjolla…

Jos parvekkeella on ahdasta, vie persiljat palstallesi kasvamaan. Se kasvaa voimakkaasti kunhan pääsee oikein vauhtiin, eikä ole mikään arka herkkis.

Tällasta lopulta...

Ongelmia persiljan kanssa. Yleensä aina on toiminut hyvin. Olen kylvänyt aikaisin keväällä avomaalle ja siitä ne ovat hitaasti ja varmasti nousseet. Mahtavat puskat loppukesästä ja pakasteeseen on tullut monta purkkia.

Tänä kesänä ei onnistunut lainkaan. Persiljat punastuivat ja kuihtuvat, surkean näköistä. Mitä ihmettä on tapahtunut? Kasvuun ne lähtivät hyvin mutta sitten kävi näin. Osaako joku kertoa mikä meni pieleen.

Minulla kävi ihan samoin. Kylvin vielä toisenkin kerran mutta sama juttu. Viimevuotiset olivat kaikaisin keväällä vihreitä mutta sitten nuukahtivat. Koskaan ennen ei ole käynyt näin. Ihmettelen vaan. Tosin tää paikka on minulle aivan uusi vielä.

Siis kohtalotovereita ollaan. Toivottavasti joku osaa neuvoa. Olisiko lannoitukseen pitänyt panostaa enemmän. Kompostia ja kanankakkaa niinkuin ennenkin.

Ihmettelin tuota värinvaihdosta, mutta en löytänyt selitystä. Etsin selitystä puutoksesta lähinnä seuraavasta syystä, mutta ei näillä välttämättä ole mitään yhteyttä: "Tomaatti paleltuu lämpötilan laskiessa lähelle nollaa, mutta alhaisissa lämpötiloissa tomaatintaimet voivat kärsiä fosforinpuutteesta ja kasvusto saattaa värjäytyä violetinvivahteiseksi."

Olisko ollut niin kylmiä öitä heinä-elokuussa täällä rannikolla? Jotenkin mieleen tuli kkyllä myös paleltuminen, mutta vaikea on uskoa moista. Tarvitseeko persilja paljon lannoitusta?

Niin ja tarkennus, kyseessä on siis lehtipersilja.

Ei varmasti ole paleltunut, mutta kaiken kaikkiaan mulla ei tuu muuta mieleen, kuin jonkin ravinneaineen puutos. Jos sitä alhainen lämpötila on avittanut, niin se on sitten erikseen.

Nyt on uusi sato itänyt. Kahta laatua laitoin.

Persiljaan tulee helposti ruoste tauti joka punerruttaa lehtiä.

Persiljalle kannattaa varata paikka, missä sitä voi kasvattaa kaksivuotisena. Minulla talvehti hienosti viimevuotinen lehtipersilja, sain siitä myös siemeniä talteen nyt syksyllä. Kesällä kylvin uutta, joten ensi keväänä on toivottavasti taas aikaista persiljaa tulossa. :slight_smile:

Ei olekaan persilja niin hidaskasvuinen kuin luulin. Nyt kahdeksan päivän kuluttua sileälehtisen persiljan kylvöstä on ensimmäiset alut näkyvissä. Siemen on viime vuonna itse kerätty, ja idätin lattialämmityksen päällä.

Oho, ja minä kun olen kuvitellut, että persilja pitää kylvää aikaisin keväällä, koska itää viileässä!

Minä olen käsittänyt aikaisen kylvön meinaavan sitä, että persilja saa itämiseen riittävän kosteuden, sehän on tosi nihkeä itämään jos on vähänkin kuivaa

Ja tooosi hidas itämään, jos ei siemeniä liota.

En liottanut, mutta iti huippunopeasti tänä keväänä. :wink: Nopeammin kuin koskaan.

Palasin tänne perumaan puheitani. Kerroin että nopeasti itivät sileälehtisen persiljan viime syksynä kerätyt siemenet - se piti nimittäin paikkansa vaan osittain. Jokaisee pottiin ilmestyi aika nopeasti kyllä yksi persiljan varsi mutta nyt vasta niissä alkaa näkyä lisäkasvua. Sama juttu jokaisessa 4 potissa johon kylvin niitä. Hidas siis näyttää olevan.

Luin juuri Yrttitarha.fi.n sivulta :"Nopea ja tehokas kuivatus korkeintaan +40 °C:n lämpötilassa säilyttää parhaiten C-vitamiinin. Pakastetuissa persiljoissa säilyvät väri ja aromi, mutta C-vitamiinia häviää entsyymitoiminnan myötä."

Tietysti tuli laitettua pakkaseen kaikki.

Kannattaa katsoa muutakin tietoa http://www.yrttitarha.fi/alasivu.html