monikin tietää, että onnistuu.
teepä esim haku pussiperuna
Kiitos . Nyt vaan pitää jostain kehitellä lisää pusseja. Saiskohan sanomalehdestä jotenkin askarreltua sopivia pusseja ilman teppejä…
Perunat on olleet itämässä jo melkein pari viikkoa ja idut on jo aika tukevan oloiset.
Minä hain rautakaupasta. Siellä myydään irtonauloja ja ruuveja, ja niitä varten oli paperipusseja. Tietysti maksoi muutaman sentin.
onnistuisikohan näillä samoilla ohjeilla?
edit - pakko uskoa ilman kolmatta kertaakin, että emo on vikkelämpi:-)
Kiitos taas . Tiesin, että täältä löytyy neuvot. Taidanpa askarrella noita.
Saako jostakin siemenperunaa pienemmässä satsissa kuin 5 kg pussissa? Minulla kun on vain metri kertaa metrinen lavakaulus, johon aion muutaman rivin laittaa kokeeksi ja Eka Vekaran iloksi.
…minä aion tassutella tuonne juuri avattuun luomupuotiin ja ostaa tarvitsemani 2 kg van goghia sieltä. - kultaa jos jostakin puodista vielä löytäisi, ostaisin vaikka ei olisi luomuakaan.
Intopii, osta perunoita ruokakaupasta ja istuta.
Honkkarissa ainakin näin semmosia “pikkupusseja” perunaa myynnissä. En tiedä olisko ollut kilon verran perunaa niissä? Vai oliko sitten laskettu määrä? Kuitenkin samanlaisia pussukoita kuin on juurakoita tai sipuleita niin oli perunaa. Oli jopa väreissä valinnanvaraa.
kolme viikkoa ollut keittiön pöydällä tavallisen ruokakaupan perunat,5kpl, idut ovat lähes samanlaisia kuin jääkaapista otettaessa…eihän niissä mitään itäsenestoaineita
Miekin ihan ruokakaupasta ostin perunat jotka laitoin multaa mitä sitä kallista siemen perunaa ostaa niissä kaupanruokaperunoissa on monta eri lajikettakin voi valita mieleisen
Kaupan perunoita minäkin olen monena vuonna laittanut varhaisperunan lisäksi. Idättäminenkin hoituu usein ihan huomaamatta jääkaapissa.
Timot otin itämään jo parisen viikkoa sitten ja eilen ja tänään pussitin niitä sanomalehdestä tehtyihin pusseihin. Osan laitoin kasvariin laatikoihin ja osan jätin sisälle kasvamaan. Juhannukseksi toivon ekojen ehtivän valmiiksi. Osa pussitetuista päätyy siis kasvihuneessa ämpäriin kasvamaan. Olisi varmaan voinut laittaa suoraankin ämpäriin, mutta kun tuo tila on niin rajallinen.
Mä rupean nyt toden teolla etsimään kunnon siemenperunoita, haluan kaikkea ihanaa varhaisperunaa, Timoa, Siikliä, Nicolaa ja Duke of Yorkia ja mitä niitä nyt olikaan.
Hyötykasviyhdistyksellä on 3 kilon pusseja siemenperunoita; Timoa, Siikliä, Nicolaa, Blue Kongoa ja vanhoja herkkuperunalajikkeita. Hyvät tiedot siitä, mikä on aikainen varhaisperuna, mikä säilyttää uudenperunan maun pitkään, mikä säilyy hyvin (jos olisi tilaa ja tilaa säilyttää). Taisin hurahtaa niihin gourmet pottuihin, saa nähdä mitä saan, ei meille kaikille herkkusuille riittäne kaikea…
Hyötykasviyhdistyksen perunat ovat tautivapaata siemenperunaa Tyrnävältä , ehdottomasti kannattaa suosia, jos haluaa tervettä ja säilyvää perunaa, josta voi kasvattaa jatkossa itselle siemenperunat muutamaksi vuodeksi
Minä tilasin viimevuonna 6 kg Blue Kongoa Hyötykasviyhdistykseltä ja olin todella tyytyväinen siemenperunoiden laatuun. Pitääpä katsoa, jos tilaisi sieltä jotain muuta tänävuonna, sillä noita Kongoja jää hyvin siemeneksi.
Kun oikein oikein oikein tarkkoja ollaan, ruokaperunoita ei pitäisi käyttää siemenperunoina (vaikka itse sitä ehdottelenkin). Ruokaperunoissa saattaa olla perunan tauteja, varsinaisten siemenperunoiden mukana sen sijaan ei pitäisi tulla mitään tauteja maahan.
Kibu on oikeassa. Tosin kaikkialla Suomessa ei ole eri lajikkeita helposti saatavilla.
kaisaliisan jutusta: "Ruokaperunoissa saattaa olla perunan tauteja" ja "siemenperunoiden mukana sen sijaan ei pitäisi tulla mitään tauteja maahan"
kovin harvoin kimppatilauksessa olen hankkinut ns tarkastettua siemenperunaa ja ainakin silloin on tarkastus ollut ookoo. melkein aina (tänäkin keväänä) osa maahan piilottamistani on omia kasvatuksia ja loppu tarvitsemistani sitten ruokakaupan luomuperunaa. sitä kun on saanut/saa muualtakin kuin tuosta juuri avatusta isosta eat&joy-puodista. suomalainen ruokaperuna on nykyään vallan kelvollista laadultaan. itse luotan jatkossakin siihen.
on toki eri asia, kun viljelee isoja määriä, joiden pitää säilyä hyvinä varastossa kevääseen asti (ammattiviljelijöistä puhumattakaan) tai kun viljellään sen verran, että saa käydä nostamassa uudetperunat kotipihalta perheen herkkuhetkiin.
kibu… varmaan osaa sanoa, kuinka hyvin hyötykasviyhdistys pystyy täyttämään kysynnän. helmikuussa selvisi, että kotimaista valkosipulia ei oo, ei tuu ja ihmeekseni huomasin myös siemenluettelossa monta kohtaa ei saatavilla - valtsu samaa saatavuusongelmaa epäilee.
saatavuus onkin se ongelma, etenkin luomussa: siemenperunaa saa myyntiin pieniä määriä, ryvässipulia ei enää, valkosipulia ei kukaan viljele Suomessa istukkaiksi
ilman muuta jos itselle kasvattaa syömäperunat niin luomusta!
Hyötykasviyhdistyksen luomusienet ovat ulkolaista tuotantoa, usein menee sato pieleen syystä tai toisesta…
Siiklit on kasvatelleet itujaan parisen viikkoa, viikon päästä istutan ne lämpimällä seinustalla oleviin laatikoihin ja kääräisen harsot päälle. Ihan ovat kaupan ruokaperunaa. Syön perunaa todella vähän, lähinnä vaan oman maan uutta perunaa. Siksi ei tarvitse miettiä säilymistä yms. Muitakin herkkuperunoita olisi mukava kokeilla, mutta kyllä toistaiseksi tuo Siikli on mulle se “ainoa oikea herkkuperuna”.