Kävin eilen hakemassa Hyötykasviyhdistykseltä Timo ja Siikliä, 3 kg molempia (+ 2 sipulipussia). Blue Kongoa teki mieli ottaa, mutta perunamaa on rajallinen…
Hienoa! Kiitos kaikille, jotka vastasivat kysymykseeni. Taidanpa käydä Hyötykasviyhdistykseen ostoksille
Mistä johtuu, että perunaan kasvaa lähes metrinen varsi?
Kuvassa oikealta lukien penkit 1 ja 2 ovat Rikeaa ja 3 on Puikulaa.
Varsi on usein ennenkin kasvanut pitkäksi, mutta viime kesä oli ennätys, vaikka vähensin lannoitusta kolmanneksen edellisvuodesta. Penkkien pituus on keskimäärin kahdeksan metriä, ja niihin kuhunkin lisättiin keväällä noin 3 dl Herkkuperunan lannoitetta, joka on alle valmistajan minimimäärän.
Ravinteikas maa (paljon typpeä) ja riittävästi kosteutta.
Eltsu, joko sun pottumaa on sula perunoille???
Weikko, kotipihalla laatikoissa oli aavistus kohmetta noin 15 cm syvyydessä toissapäivänä kun niitä harasin. Mökillä alkaa kuulemma olla sulana, ite meen sinne vasta tänään.
Ehkä Timon vois mökillä jo laittaa, sehän kestää kylmääkin maata.
Vieläkö sulla on pottumaa jäässä?
Onko kukaan nähnyt mun mopoa? Mentiin Merlinin kanssa pottuostoksille ja minulla on nyt reilut 7 kiloa siemenperunaa sen reilusti alle viiden kilon sijasta, mihin tähtäsin… Osa niistä menee kyllä ystävättärelle, mutta silti…
intopii, mä taisin nähdä vilauksen sun moposta, oli matkalla kauas…
mun 3+3 kg toivottavasti uppoavat mökille ja kotipihalle.
Täytyy kylvää loput nurmikon päälle ja peittää katteella, jos ei vakoihin mahdu. Luin aamulla vanhoista ketjuista juttuja “nurmikonparannuspotuista”, kuulosti hyvältä, en tuota ollut muistanutkaan enää.
Uteliaisuus heräsi kun näin jääkaapissa kaksi hyvin itämisen aloittanutta rosamundaa. Tässä lajikkeessa kukat on kuulemma hienon väriset niin pitihän se yrittää nähdä Nyt ollaan tämmöisiä.
Rosamunda oli innokas tekemään myös hedelmiä, vai mitä ne nyt onkaan siellä latvassa.
Mökillä Timot maassa
Laitoin ämpäriperunat, mutta taidan olla jo auttamattomasti myöhässä. Kohtahan ne voi laittaa jo maahankin.
( Tosin minä laitan vasta 6.6 vanhan perinteen mukaan. =D )
Mä en nyt malttamattomana jaksanut selata kovin pitkälle, että saattaa olla tuttukin juttu!
-Perunat laitetaan kosteaan sammaleeseen ja valoisaan paikkaan pariksi viikoksi! Pitäisi tehdä pienet tummat idut ja alle hennot juuret:D!
-Sitten ne nostellaan varovasti harson alle kasvamaan parin viikon päästä:D!
-Enpä tiiä, mutta kokeilempa kuitenkin;D! (15 kpl)
Ja minä laitoin eilen säkkiperunat - ja viikon kuluttua ämpäriperunat - pidempi satoaika .
Kertokaahan aloittelijalle, voiko perunat siis laittaa nyt jo ulos ämpäriin? Vai ensin sisälle? Tarviiko harsoa tai jotain? Lajikkeena siikli ja vyöhyke 3.
Olen käyttänyt vanhaa Turun Sanomien ohjetta. Ämpäriin yksi peruna, hiekkamulta parasta ja kasvupaikka lämpötilan mukaan, sisällä tai ulkona suojaisessa paikassa. Lisään multaa ainakin kaksi kertaa varsien kasvamisen mukaan.
Lady felicia -lajikkeiset idätetyt perunat istutettiin eilen täällä 1b:llä ulos halpakaupan muovitunneleihin. Toivottavasti ei enää tule yöpakkasia ettei tarvitsisi ruveta lisäeristämään perunamaata harsojen kanssa. Istutin enää vain tätä lajiketta (ei enää timoja) koska viime kesänä en juurikaan havainnut eroja valmistumisajassa ja 3 kilon siemenperunapussin sisällön mahduttaminen pienelle pihalle on jo tarpeeksi haastavaa. Viime satokauden felicioiden sileähkö kuori irtosi hyvin ja olivat hyvänmakuisia sekä säilyivät erinomaisesti. Ennakolta idätettyjä härkäpapuja istutettiin perunoiden väleihin, minkä toimenpiteen järkevyys saattaa olla kyseenalainen.
Tuota härkäpapukonstia olen itsekin joskus miettinyt, mutta aikomukseksi on jäänyt.
Ehkä ne härkäpavut siellä perunoiden välissä antavat perunalle kasvupuhtia juuristonsa typpirakkuloilla. Kokeilun arvoinen asia kuitenkin. Kun nyt muistaisin kokeilla itsekin sitten kun perunoiden istutusaika tulee.
Olen tehnyt kuten Merlin. Vähän rasittavaksi vaan käy se, kun olen ottanut tavaksi laahata ämpärit ulos aina kun on hyvä keli perunoille ja taas yöksi sisään. Mutta purkkien edestakaisin laahamistahan tämä kevät muutenkin on.
Naapuri laittoi viime vuonna härkäpapua perunoiden väliin. En tiedä, oliko siitä kasvussa apua, mutta sadonkorjuu oli hiukan hankalaa. Hän kun halusi satoa molemmista ja perunoitahan käytetään pitkin kesää, mutta pavut valmistuvat vasta myöhemmin. Piti varoa, ettei perunoita nostaessa kiskonut papujakin ylös juurineen.
Kaipa siinä kuitenkin jokin taika on, koska ennen ei paljon turhaa työtä viitsitty tehdä. Työtä kun oli muutenkin ihan tarpeeksi.
Afra-siemenperunoissa on ohje lämpöshokista mikä edesauttaa hidasta itämistä. Onko täällä ketään perunanviljelijää joka tietäisi miten tuo lämpöshokki-käsittely tehdään, siis missä lämpötilassa ja kuinka kauan? Googlella ei löytynyt. Vienkö saunaan vai päivällä kasvariin jossa lämpö nousee +30 asteeseen?