Minä veikkaan vanhaa vihollistani perunaruttoa. Vaihdoin Van Goghini Matildaan, kun jälkimmäisen piti olla rutonkestävä - ja viikko sitten rutto taas iski. Leikkasin varret poikki sadattelun kera.
Pois vain ne varret perunamaalta, kyllä niitä perunoita syö ihan hienosti. Meillä ainakin perunat ovat kauniita ja erikoisen maukkaita. Ja varret on niitetty ja viety puutarhakompostiin jo kohta pari viikkoa sitten.
Sama täällä. Eiköhän tuo rutto ole tämän kesän vitsaus luomu ja kotiviljelijöillä. Meillä täällä ammattiviljelijöilä ei ruttoa ole näkynyt, mutta nehän ruiskuttavat peltonsa.
Olen melkolailla varma ettei rutto ole nyt kyseessä.Varret vain kellastui ja kuihtui pois-niistä ei ole mitään enää jäljellä.
Timo lajike on ja kaupan siemenistä istutettu.
Siemenperunani myyjä torilla keväällä vihjaisi, etä Timo-lajike on ns varhaista perunaa ja siitä syystä sen varret kuivuvat ja ruskettuvat aikaisin. Mahtaako olla perää, näin kuitenkin itsellenikin kävi. Vaan itse perunat ovat hiekassa aivan komeita!
No hyvä,että Pirjosiskolla käynyt samoin-kyllä mullakin aivan normaaleilta perunat näyttää,mutta
ajattelin keventää maata hiekalla-joku sanoi,että sato kasvaa huomattavasti.Täytyy ens kesänä kokeilla jotain muuta lajiketta myös.
Olipa mukava juttu perunasta ja niiden kasvattajasta (täälläkin tuttu) Kotipuutarhalehdessä.
Minäkin huomasin koko jutun vasta tänään ja luin tarkkana joka sanan: Jopa isäni oli huomioinut jutun (hän ei lue puutarhalehtiä muulloin ollenkaan) ja hänen kommenttiensa takia otin lehden ja luin. Ja ketäs siellä!
Sain naapurilta ostettua pari paalia tuoreheinää. Ajattelin laittaa perunat maan pinnalle ja peittää ne sillä heinällä. Mitäs luulette, onnistuuko?
Mulle on ehdotettu ihan samaa, ja muistaakseni vielä niin että sitä katetta (heinä-olki-tms.) olis siinä maan pinnallakin kasvualustana jonkin verran. Perunat siihen laiteltuna, ja katetta vaan niskaan. Katetta pitää kesän aikana lisäillä ettei sinne valo pääse perunoita vihertämään ja pilaamaan. Odotan mielenkiinnolla vastauksia Nanikan kysymykseen, koska käteni on käyttökiellossa (täyslepo) ja perunat kummiskin pitää jollain lailla kasvamaan saada laitettua. Eli maan pinnalla viljely savipellon kaivelun vaihtoehtona kuullostaa joka tavalla paremmalta vaihtoehdolta
Ai maan pinnallekin heinää? Ok, pistetään sitten heinäpedille perunoita ja heinäpeitto päälle.
Hyvin onnistuu perunat tuollatavoin! Joku minulle aikoinaan suositteli, että kukkapenkit kannattaisi myös tuollatavoin perustaa: ensimmäisenä kesänä kasvatetaan nurmikko-perunaa (antaa ihan hyvän sadon) ja toisena vuonna onkin jo hyvä multainen kohopenkki. Itse ainakin pidin paljon parempana tuota, kun kovan savimaan kaivamista…
Hiano homma! Kiitoksia.
Olen lukenut tuosta heinä-peruna-heinä-systeemistä, pääasia kai siinä oli se että perunoiden päällä on tarpeeksi paljon heinää ettei valo pääse viherryttämään perunoita.
Ekassa pihassa mulla oli iso olkipaali,josta lisäsin olkia perunoiden päälle,siis ihan nurmikolla olivat. Kyllä tuli hyviä ja puhtaita perunoita. Kastelu tosin pitää tehdä taidolla.
No hitsit. Meidän kasvimaan toinen puoli on ollut perennojen valtaama muutaman vuoden ja nyt sille pitäis tehdä jotain… Meinasin vetäistä mansikkakankaan sen päälle ja antaa olla pari kolme vuotta, samoin tehtiin toiselle puoliskolle ja kaikki juolavenhät ja ohdakkeet hävisivät. Viime kesä oli nautinnollista kasvimaanhoitoa, katetta vaan päälle eikä mitään rikkakasveja ollut. Ehkä jokunen
MUTTA! Onnistuisikohan jos laittaisin olkikerroksen siihen kaikkien rikkojen päälle, siihen perunat ja paksulti olkea päälle? Naapuri vähän lupaili että saattaisi olla ylimääräisiä olkipaaleja… Kasvaako peruna jos alla on julmetusti juolavehnää ja kuoleeko se juolavenhä siellä paksun katteen alla? Kuulostaa vähän liian helpolta kyllä, sais perunat ja pääsis juolavehnästä yhdellä iskulla…
Sannakaisa, miten kastellaan taidolla olkiperunoita?
Olkia lisätessä kyllä huomaa mikä on veden tarve,tuulisella paikalla se on suurempi kuin varjossa ja suojassa. Käsin vaan koettelemaan sinne maanpintaan,kyllä sen sitten tuntee miltä siellä tuntuu:)
Jokunen päivä sitten laitoin maahan ensimmäiset siemenperunat, Asterixia muutama pikku rivi. Riviin menee n. 10 perunaa. Tänään jatkoin hommaa laittamalla erikoisperunoitani, eli Solistia 1 rivi ja Blue Kongoa 2 riviä. Potut pääsivät pellon pinnalle levitellyn hoopeekompostikerroksen päälle, ja päälleen saivat samaa tavaraa niin että lopputulos näytti normaalilta kohollaan olevalta perunapenkiltä. Kohopenkkien ympärille sitten ladoin olkea, jota käytän jatkossa myös “multaamiseen”.
Hyvältä tuntui perunanistutus tuolla tavalla, ei rankkaa ollenkaan edes tällaiselle käsivaivaiselle. Jos homma pelaa ja satoa tulee, en koskaa enää palaakaan siihen perinteiseen rankkaan maan kuokkimiseen
Löytyisikö keneltäkään pikaohjeet milloin peruna pitää mullata? Ja jos jotain käytännön vinkkejä / älä tee näin -ohjeita, niin otetaan ilolla vastaan!
t, onneton kaupunkilainen, joka ei edes perunaa osaa kasvattaa…