Peruna, Solanum tuberosum

Milli, silloin kun alkaa olla vaara että kasvavat mukulat ovat liian pinnassa ja altistuvat valolle. Eli jos laitoit ne vakoon ja multaa joka puolelle ympärille että keko syntyi niin anna olla vaan ihan rauhassa. Multasin omani viime kesänä muistaakseni joskus heinäkuussa - ihan varmuuden vuoksi vain kun ei ne siitä kärsikään.

Jos taas laitoit ihan pintamaahan ja multaa päälle nimeksi, niin kannattaisi varmaan lisätä multaa (tai muuta katetta) siihen juurille kun varsi on alkanut kunnolla kasvaa.

Paremmin ei voi neuvoa, pähkinänkuori asiassa on se etteivät mukulat saa saada valoa, muuten ne vihertyvät ja vihertynyt peruna ei ole enää syömiskelpoinen. Auttoiko yhtään ?

Perunan voi mullata ensimmäisen kerran pian sen jälkeen kun varret ovat nousseet maan pinnalle. Silloin varret voi mullata melkein piiloon.

Sitten multaus vielä kerran, pari tai useammin, riippuen siitä kuinka syvälle peruna on alun perin istutettu. Pääasia on kuitenkin että mukulat eivät saa päivänvaloa.

Kiitos kiitos avusta! :slight_smile:

On se perunankukkakin kaunis .

Tänään syötiin ekat omat perunat!!!

8/. Meillä ei ole varretkaan vielä maanpinnalla kunnolla.

No ei ne mitään isoja vielä ole… pitänee odottaa viikon verran ennenkuin syödään lisää.

Tänään nostin yhden perunan taimen ylös ja saalis oli tällainen.

Katos vaan, olipa hyvä sato! Jööti, milloin laitoit perunat maahan?

Kokeilin tänään yhtä perunanvartta kokeeksi nostaa, ja kyllä se mitä sieltä pilkotti olis tarvinut melkein suurennuslasia. Jätin siis kasvamaan.

Tämän, mistä tämä sato on, niin laiton joskus toukokuussa. Se kyllä palellutti vartensa yöhalloissa, mutta selvisi hengissä ja kasvatti mahtavan sadon.

Minulla on kasvimaalla perunan alkuja siis viime vuonna minulla peruna teki marjoja ja ne on nyt itänyt kasvavat minun lanttu penkissä.

tietääkö joku koska kasvattaa perunaa juureen siis siemenen onko kaksi vuotinen vai mitä.

Onko minun mahdollista saada oma peruna lajike itselle niistä. En ole ennen tällisiä nähnyt yritin etsiä tietoa mutta mitään ei löytynyt.

Hedelmiä ovat jotkut lajikkeet herkempiä tekemään. Ensimmäisenä vuonna niistä saa ehkä peukalonpään kokoisia siemenperunoita, jotka istutetaan taasen keväällä niinkuin muutkin. Yleensä näistä siemenkasvatuksista tulee hyvin kitkeriä maultaan. Lisäksi niissä on huomattavan paljon enemmän myrkyllistä solaniinia.

Meillä sitten iski perunoihin rutto. Van Gogh sinnitteli pidempään, mutta ensi merkit timossa näkyivät jo viime viikolla. Varret menee tänään nurin ja hyvin kauas tontin nurkilta. vihainen

Viime vuonna taisi olla samaa, en vain tunnistanut sitä kun iskikin niin myöhään. Jotain sieltä jo onneksi saapi, että ei ihan hukkaan mennyt kaikki harson alla kasvatus.

Nyt kysymys kuuluukin voiko tuonne alueelle istuttaa marjapensaita? Perunamaa vaihtaa paikkaa joka tapauksessa.

Ja toinen kysymys vielä, taisin osan varsista viime kesänä laittaa lehtikompostiin, en ole varma oliko niissä silloin jo ruttoa. Voiko lehtikompostia käyttää mihinkään enää?

Terveisin nimimerkki jälkiviisaus on paras viisaus. :frowning:

jos ei ruton itiöt tule omalta pelloltasi/kompostistasi, niin naapureiden pelloilta kuitenkin. monena vuonna selviää ilman tuhoja. tämä märkä kesä näyttää pahimmat puolensa, vaikka itse vielä kasvattelenken tervettä varsistoa. - käytä huoleti kompostimultasi.

itse aion poistaa mustaviinimarjapensaat syksyllä (voi jäädä aikomukseksi, jos sato osoittautuukin kohtuuliseksi vielä) ja kasvattaa paikalla pari vuotta perunaa ennen kuin ostan uudet puskat niille kohdin.

Naapureiden perunoista tuskin on meille haittaa, lähin on noin kilometrin päässä! ;D

Hyvä sitten että lehtikomposti ei pilalle mennyt, laitetaan sitä sitten vaikka perennapenkkiin varmuuden vuoksi.

Vähän nolottaa kysyä, mutta onko perunan kukinnalla jotain yhteyttä perunoiden ‘korjuukypsyyteen’? Eli nostetaanko esim. varhaisperuna ennen perunan kukintaa? Eli toisinsanoen voinko olettaa komeissa kukkimattomissa perunanvarsissani olevan (siis siellä maassa ;-)) jo mukuloita, vaikka ne eivät ole kukkineet? Voin toki mennä niitä kopeloimaan, mutta kiinnostaisi tietää…

Noin viikko siitä, kun kukinta on loppunut, on minua neuvottu…

Kiitos vastauksesta. Kävin nyt kuitenkin koplaamassa ja olihan siellä jo kanamunaa isompia ihania keltaisia pottuja! Otin vain varovasti muutaman siitä päältä ja jätin loput kasvamaan. Ja siis kukkia ei ole ollut eikä nuppujakaan vielä näy.

Niin, ja kaikki lajikkeet ei kuulema kuki koskaan…että vain kopeloimalla näkee onko kasvaneet…