Peruna, Solanum tuberosum

Ei vai? (Tää mun on Siikliä.)

Tietyt varhaisperunalajikkeet eivät kuulemma kuki ollenkaan.

Siikli kyllä kukkii. Ainakin minun Siikli kukkivat parhaillaan.

Mää laitan ensi kesäksi varhaisperunaksi siikliä, mutta…

Mikä olisi varsinaiseen satokasvatukseen hyvä puutarhalajike aloittelijalle?

Timo on myöskin hyvä varhaisperuna - se on aikainen eikä ole niin kylmänarka kuin moni muu.

Onhan noita lajikkeita =),pitkään viljelyssä olleet tietysti parempia kuin uudet kertakäyttölajikkeet.

Kerrankin lukaisin koko ketjun läpi ja pari juttua pisti silmään:

Peruna on valmista nostettavaksi silloin, kun peukalolla työntää kuorta ja se pysyy paikallaan, eikä rullaudu kuin silkkipaperi. Säilytyksessä peruna ei “kasvata” kuorta. Tämä oikeastaan vastaa myös varhaisperunan nostoon…riippuu tietytsti, miten paljon sitä maassa on eli onko tarkoitus käyttää kaikki pikapuoliin vai mikä hinku ne on kesken kasvun nostaa? Tietysti jos tulee ruttoa ym. silloin on joskus pakko.

Saas nährä tuleeks mun perunoista niissä heinäpedeissä yhtään mitään... On ollut kasvuunlähtö vähän hidasta. En tiedä johtuuko siitä, etten pysty keväällä niitä kastelemaan, vai laitoinko liian paksulti heinää vai oliko perunat liian pienillä iduilla vai jotakin muuta. Joka tapauksessa ainakin puolitoista kuukautta meni ennenkuin perunan varret ja lehdet sen katteen läpi tunkivat.

Ensi vuonna laitan ne sinne heinäpetiin paljon aikaisemmin.

Nyt on vasta heinäkuun loppu, no rush! ( Ne vihreet voi laittaa suoraan ensivuoden siemeniksi)

Kokeilin eilen millainen on kasvu ensimmäisenä maahan laittamissani (hyvin idätetty Asterix). Pientä, niin pientä että korkeintaan kissalle suupalaksi. Ja kaikki muut varmaan saa juttu, yksikään varsi ei kuki, lajista riippumatta kasvu on matalaa ja kukatonta. Luojan kiitos kesää on vielä jäljkellä :slight_smile:

Perunan kasvatus lehtisäkissä on nyt kiinnostuksen kohteena kun syksy lähenee ja kompostorit on täynnä hevosenlantaa, niin ettei sinne mitän lehtiä mahdu. Olen lukenut kaikki mahdolliset uudet ja vanhat perunaketjut ja googlettanut ankarasti, mutten vain löydä tästä aiheesta mitään. Tiedän että jostain olen kuullut/lukenut tästä.

Ideana on se, että syksyn lehtiä kerätään jätesäkkeihin ja keväällä niihin laitettaisiin perunaa (tässä tapauksessa varhaisperunaa kuistille). Sitten kun peruna on nostovalmista, olisi pussin sisältökin muuttunut miltei mullaksi ja sen voisi levittää suoraan puutarhaan. En ole ikinä kasvattanut perunaa yhtään mitenkään/missään, joten vähän pistää mietityttämään.

Eikö kuulostakin kätevältä :slight_smile: Onko kukaan kokeillut?

:slight_smile: kuulostaa ihan järjelliseltä ajatukselta. ainakin yhtä hyvältä kuin oma konstini: perunat nurmikolle ja syksyllä haravoituja lehtiä ja keväällä haravoitua pihan roskaa levitetään päälle paksu kerros. kesän mittaan lisätään tuoretta heinäsilppua.

eiköhän sinne pussukkaankin voi “lannoitetta” tavalla tai toisella lisäillä. itse laittaisin sitä kompostoreissa olevaa hevonhyvää oleilemaan lehtipussukoihin jo valmiiksi nyt syksyllä

Hienoa, kiitos mai-lee, tuo hevonpeelisäys pusseihin on varmasti hyvä idea, pelkistä kuivuneista lehdistä ei paljoa ravinteita pottuparoille irtoa:-)

Kannattaa varmaan sekoittaa nyt valmiiksi, perunahan tarvitsee “vanhaa voimaa”.

Kv.perunanvuonna 2008 voi vähän muistella menneitä…Espanjassa sitä viljeltiin alkuun lääkekasvina, mutta paavi julisti sen pannaan paholaisen ravintona, väittäen ettei se parantanut mitään, vaan aiheutti hirveitä sairauksia.

Kasvitieteilijät levittivät perunaa koristekukkana,näin myös Pohjolassa. Uppsalan kasvitieteellisessä siitä käytettiin nimeä Peruviansk nattskatta v. 1658.

… ja kun peruna tuotiin Suomeen, moni yritti ensin syödä niitä vihreitä roskuloita mitä kehittyy ylös varsiin kukkien jälkeen. Kun eivät tienneet mikä siinä se syötävä osa on.

Ihan pakko osoittaa tyhmyyttään ja kysyä. Kasvimaallamme kasvoi viime kesänä edellisen omistajan kasvattamaa perunaa, joista osa jäi maahan talveksikin. Nyt äsken huomasin perunan näköisen varren siellä samassa paikassa ja nykäisin irti. Juuressa oli aivan pienen pieniä mukuloita, ihan reilun siemenen kokoisia. Ja nyt se tyhmä kysymys: Kasvaako peruna siemenestä, siis olisiko se perunan näköinen varsi voinut olla perunan siementaimi ja pienen pienet mukulat juurissa perunan pikkuruisia alkuja?

Näin jälkijunassa Weikolle vinkiksi, että Siikli ei ole varhaisperuna. Kyllä se kesän loppupuolelle kallistuu ennen kun sen perunat ovat nostokokoisia. Tai no, kuka minkäkin kokoisena nostaa, mutta siis kunnon perunan kokoisia.

belgi, kyllä se mahdollista on. Sekin on mahdollista, että siellä on vaan ne viime syksynä maahan jääneet perunat selvinneet talvesta hengissä ja alkaneet kasvaa. Näillä talvilla kun perunakin voi pärjätä talven yli.

Kyllä se siementaimi sitten oli. Ei löytynyt vanhaa perunaa kun kaivelin ja olisivathan silloin mukulatkin jo ihan perunan kokoisia. Eipä ole sattunut tuollaista ennen minun kohdalleni, enpä tosin ole liiemmin mikään perunankasvattelijakaan.

Voi olla, minä en yhtään tiedä kuinka kauan siemenestä kasvattaminen kestää. Mutta ei vanhaa kuulukaan löytyä: isä maassa mätänee, pojat vieressä terveinä kasvavat.

Minen oo omia perunoita vielä edes katsonut, mutta naapuri sanoi pari viikkoa sitten, ettei mitään vielä ollut.

Belgi, maahan jäänyt mukula on vaan lähtenyt kasvuun, näin käy joskus.