Matildaa oon mökillä kasvattanut, mutta viime kesänä ei ollut. Sultahan Tupsukki mä saan siemenperunat, tuun hakeen kun pääsen, vai??? Varhaisperunaa tartten, että saa alkaa syömään aikaisin ja toi matilda vois olla hyvä, niin ja tietty rosamunda. Pito on tuttu, mimmosia noi toiset on. Mä oon vähän kaipaillut vanhaa punasta lajiketta, mutta ei sitä varmaan mistään saa, enkä muista nimeäkään - ja oisko sitten hyväkään(sano kettu pihlajanmarjoista).
ps. rosamundaa oon käyttäny ennen kaikkeen ruoanlaittoon, uuniperunana oikein hyvä.
Saat tokikin multa vähis noita.
Tarkoititkohan tolla vanhalla punaisella rekord-nimistä,kasvoi suureksi…sitä ei vävyllä oo.
Kulta on paranneltu pito.
Nicolai on vähän pyörylän näköinen,ookoo mun mieletä.
Van gok on kaupoissa usein yleiperunana,ollut ainakin.
Jokaisella on oma makunsa,kaikki lajikkeet on syötäviä.
tilasin jo aikoja sitten Hyötykasviyhdistykseltä, mutta lähettävät kuulemma vasta viikolla 12 - ai mutta sehän on jo nyt! ,
Mun miehen mielestä Van Gogh ei ole yhtään syömiskelpoinen, vain Puikula kelpaa.
Pito ei kaikkien paikallisasukkaiden suosituksista huolimatta menestynyt meillä ollenkaan, tuli sellaasia kirsikan kokoisia…Matilda on paras, ja sitä olen käyttänyt risteytyksissäkin rutonkeston takia. Täällä lakeudella rutto lentää satoja kilometrejä muutamassa päivässä…
En mä mitään hurjia määriä tarvitse, kaponen on pelto ja siihen tulee kaikki hyötärit(mansikkoineen, vadelmineen, marjapuskineen jne.) ja kukkien kasvatuspaikka.
Ps. hyötykasviyhdistykseltä toissa vuonna tilasin just ne siniset perunat, mut silloin iski rutto mökillä ja mä olin pitkän aikaa poissa sieltä - ei ollu korjattavaa niin minkäänlaista.
Meillä tuli Alajärvellä viime kesänä Blue Congosta hyvä sato isoja perunoita, mutta suurin osa jäi peltoon, kun ei niitä sieltä märästä savesta saanut nostettua kuin kuokalla.
Isoisä aikoinaan kasvatteli vain Puikulaa, mutta se tuotti mun muistaakseni isompia perunoita kuin nuo Lapin Puikulat. Se oli kuitenkin samanlainen keltainen ja keitettäessä meni helposti rikki. Isä ei saanu pidettyä lajiketta hengissä, kun ne lopetti äidin kanssa perunan viljelyn, kun jäivät kaksistaan. Jostain pitäsi löytää vastaavaa lajiketta.
Munkin mielestä Puikula on surkean pieni täällä etelässä, mutta kerran sain idätettyä Matildan ja Puikulan risteytyssiemeniä (siis perunaa marjasta ja siemenestä) ja niistä yksi erottui selvästi isomman kokonsa puolesta - lapset kastoi lajikkeen JORMAKSI. Viime vuonna keräsin lajikkeitani huolellisesti talteen, mutta nyt en löydä niitä mistään, oiskohan jääneet sittenkin hankeen…pari lootaa on tuos kellarissa, voi kääk…
uutiset äsken kertoivat, että varhaisperunan istutus on taas alkanut rymättylässä.
ruotsalaiset pääsivät aloittamaan jo viime viikolla
Mulla meni Timo maahan äsken ja Arielle idätykseen… Maata ei paljoa ole, joten kalliista siemenperunapusseista jäi molempien pussien pohjalle puolet.
Mulla kasvimaan päällä vielä n. 10cm lunta, joten ei mitään kiirettä perunoiden kanssa… Mites kauan se kestää että ne potut itää??? Ettei käy niin, että mä myöhästy idätyksen kanssa
meillä on tavattu laittaa itämään vappuna,mutta oon laittanu jo huhtikuullakin
perunat maassa… lajike on Maris Peer!! Todella hyvä aikainen ja talvellakin säilyvä peruna!
Pitääpä laittaa mieleen tuo lajike, mistähän sitä saa.
Ai niin, pitääkin lähiaikoina hakea Hyötykasviyhdistyksestä itupotut ja sipuli-istukkaat. Sielä hain viime keväänäkin, hyvä laatu ja luomua
Onko kellään tietoa, saako Suomesta mistään näitä erikoisempia peruna-lajikkeita, kuten Mayan Twilight ym.? Kiinnostaisi kokeilla :).
siiklin potut hakusessa… tosin taitaa jäädä, ei löydy mistään, laitettava muuta…
Suhvi, eikö ole ruokakaupassakaan?
Kantapaikkani perunahankinnoissa on Hyötykasviyhdistys.
ei ole, kaikki on mennyt, toriltakin naapuri haki viimisen kapallisen…
vähänkaikkea… itse ostin siemenet viime vuonna honkkarista! Tänä vuonna siemenet ovat omasta takaa.
google-haku perunasato 2011 kertoo paljon. voi- ja kananmunapulaotsikoiden lisäksi saamme varmasti perunapulasta kertovia juttuja ennen kuin ensin ruotsalaista uuttaperunaa ja sitten kotimaista tulee kauppoihin