Bluedreams sinne siis seuraavalla Seinäjoen reissulla, kävin jo tuossa aikaisemmin, mutta siemenperunat eivät olleet vielä tulleet - mukaan lähti kyllä kaikkea muuta tarpeellista.
Laittoiko kukaan tänä vuonna ämpäripottuja? Minulla on taas viritelmät kuuden ämpärin verran. En kyllä tajua, miksi viitsin nähdä vaivaa, kun ne ovat aina pieniä kikkaroita nostettaessa. Ilmeisesti emme malta odottaa tarpeeksi kauan niiden kasvamista, kun määräajaksi on aina valittu juhannus. Vartta kyllä pukkaa entiseen malliin, että odotuksia on. =D
Mulla on vasta potut itämässä ämpäreitä varten. Kuinka pitkät idut niissä pitäis olla? Ja montako pottua yhteen ämpäriin? Nimim. Ekakertalainen.
Eilen aloitin istutuksen, kun alkoivat idut jo olla pitkiä. Puikula itää hitaasti ja saa vielä odottaa. Minulla on maitopurkeista katkaistuja kasvatuspurkkeja (half/half) ja kuukauden verran kasvatan niitä ja sitten avomaalle, riippuen ilmoista. Noin aarin verran kasvatan, 210 taimenta.
Kasi…en ole ikuna kuullutkaan että perunoita voi esikasvattaa idätyksen jälkeen? Miten se siis tapahtuu rautalangasta vääntäen jos kuiteskin parilla puikolla kokeilisi? Minullakin perunoissa jo kohta 1cm idut ja kovasti odottelen maan lämpiämistä ja kasvimaan muutostyön tekoa jota aloittelen viikonlopun aikan kun on sopivasti wappu vapaitakin:) Esikasvatus antaisi anteeksi hienoisen viivästymisen istutuksessa… Muuten… minkä lämpöiseen maahan kannattaa vasta laittaa perunat? Voisinhan ne jo nyt laittaa maahan mutta ei ne sen nopeammin tule kuin hieman myöhemmin laitettuna…kokeiltu on pariinkin kertaan. Nyt blondi sentäs tajusin ja muistin idättää valoisassa,lämpimässä ja heti on eri tanakat idut eikä sellaisia laihoja luiruja kuin mitä ovat hämärämmässä itämässä olleilla… Mikä on viimeisin ajankohta istuttaa peruna? Varastoperunaa lähinnä istutan kiinteä maltoista ja pottumuusi perunaa…puikulahan ei täällä kasva kunnon kokoiseksi…sehän vaatii pitkän valoisan yön vai muistanko oikein? ja minut taas on puikulalla kasvatettu:) Se olisi niin hyvän makuinen keltainen peruna pottumuusiperunaksi… Mikä olisi hyvä pottumuusiperuna lajike jos rosamundaa ja puikulaa ei lasketa…(huvittava sana pottumuusiperuna:)
Että sellaista pottuasiaa:)…on sitä puutarhahörhö kun perunan istutuksestakin tulee iloiseksi:)
Hups, täytyykin hakea perunasäkki autotallista ja viedä itämään valoisaan. Eikös ne kestä lämpötilanvaihteluita ihan hyvin, eli ne kai voisi laittaa esille kasvihuoneeseen ? Olisi valoa ja lämpöä (jos vaan aurinko paistaa) ja harsolla voisi suojata jos nyt halloja lupaillaan.
Tyttärellä jää aina perunoita itämään, kun ei kerkiä käyttää kaikkia, niitä kerään pitkin kevättä ja myös kesällä ja ensimmäiset laitan ämpäreihin ja sitten maahan. Ihan hyviä perunoita syön koko kesän. En syö muuta perunaa kuin omasta maasta, ei tule vaivoja kun hakee maasta ja käyttää heti. Talvella en käytä perunaa ollenkaan.
Mie en taas perunoidenkaan kanssa viiti ihan hirveesti höseerata. Eli mulle riittää, että saadaan uusia perunoita heinä-elokuun vaihteessa, kun jo ovat kunnon kokoisiakin. Mulla on ollut tapana vappuna tai pian sen jälkeen laittaa perunat itämään lasitetulle parvekkeelle ja sitten toukokuun loppupuolella maahan.
Perunat voi istuttaa vielä kesäkuun puolella. Peruna pitää laittaa lämpimään maahan, ettei se mätäne.
Joku tuolla mainitsikin, että perinteisesti perunansiemen on nostettu vappuna.
Lempi, yksi siemenperuna ämpäriin. Idun pituudella ei sinänsä ole merkitystä, kasvaa vaikka laitat itämättömän perunan. Mutta idätys on esikasvatusta.
Onko peruna parempi laittaa multaan vaiko hiekkaan kasvamaan. Meinasin pari laatikkoa omistaa hiekkaviljelykokeilua varten kun potageriin tulee uudet kasvulaatikot lavakauluksista.
Hyvä tietää kuiteskin että vaikka kesäkuussakin ehtiipi istuttamaan jos kasvimaan myllerrys viivästyypi.
Kiitos kaunis neuvoista:)
"Vanhan kansan perunanistutuspäivä oli Kustaan päivä 6. kesäkuuta, jolloin maa oli yleensä jo hyvin lämmennyt ja kasvu lähti nopeasti alkuun."
toisaalta sai laiskan isännän maineen, jos peruna ei ollut maassa 6.6. mennessä. - juhannuspeunat laitan vapun aikaan mutta muulla perunalla ei ole mitään kiirettä vielä…
Taidanpas minäkin laittaa isohkoon pahvilaatikkoon pari perunaa juhannusperunoiksi tulemaan. Kyllä ehdin kasvimaan kimppuun ihan pian ja saan istutettua perunat (ennen laiskan emännän mainetta:)kunhan piha on saatu haravoitua…muuten olenkin jo perennapenkit ynm kevät siivoukset pihalla tehnyt.
Jossain ohjelmassa laitettiin perunaa ihan hiekkaan, mutta jotain lannoitetta niille sitten annettiin, oliko se niin että ruohosilpulla sitten lannoittivat.
Minä olen nähnyt saman ohjelman. Olikos se niin, että kun varret lähtivät kasvuun, lavaan lisättiin ruohosilppua ja hiekkaa kerroksittain?
Olen joskus aikaa sitten kokeillut kateperunoita sellaisen neuvon mukaan, jossa perunat heiteltiin vaan maan pintaan ja sitten katetta (olkea, ruohosilppua) päälle. Tulee kauniita puhtoisia perunoita, mutta katetta pitää olla ihan julmetusti, jotta perunat ei viherry. En jaksanut toista kertaa, sen verran sain vihreitä perunoita.
Lueskelin hiekkaviljelystä ja peruna onnistuupi hyvi hiekassa… 10cm syvään 20-25cm välein ja kun varsi on 10-15cm korkea ruohokatetta reilu 10cm kerros pympärille lannoitteeksi ja jota kastellaan keleistä riippuen 2-3* viikossa. Kun perunat pitäisi mullata lisätään hiekkaa vain suoraan päälle, ruoho ensin siirretään pois ja hiekan lisäyksen jälkeen ruohokate paikoilleen… Ennen perunan nostoa ruoho otetaan pois ettei se sekoitu hiekkaan. Taidan laittaa perunat hiekkaviljelyyn tänä vuonna. Hiekkaan voi perunan istuttaa paljon aikaisemmin kun se lämpiää keväällä nopeammin ja harsottamalla ei haittaa vaikka olisi vielä lumikin maassa…näin luin juuro Nils Åkerstedtin kirjasesta.
Aika homma tuossa hiekkaviljelyksessäkin. Hiekan roudausta, ruohosilpun roudausta, kastelua.
Se on niin helppoa, kun laittaa perunat sahran kanssa maahan ja sitten juhannuksen aikaan kerran haraa ja siihen sahralla multaus päälle ja sitten vaan odottelee, että pääsee sadonkorjuuseen. Perinteisestihän perunaa ei tarvii eikä pidä juuri kastella. Hiekassa kyllä varmaan pakko.
Mutta siis onnea kokeiluille, mielenkiintoista sitten lukea kokemuksistanne. Oon vaan tullut laiskaksi
Laitoin taannoin myös perunat heinikolle ja katoin heinillä, onnistuin saamaan vanhoja pienpaaleja peräkärryllisen. Isoja puhtaita pottuja tuli. Ollipa helppo muokata maa talikolla seuraavana keväänä ja sitten iskivät sepäntoukat ja nakersivat senkesän potut käytäviä täyteen, näin käy nurmelle kunnostetulla pottumaalle kirjojenkin mukaan.
Mulla oli itestään kasvanut ituja perunoihin. Ei tarvitse olla pitkiä jos ollenkaan, mutta ainahan se edistää kasvua, kun on jonkinmoiset idut valmiina.
Ämpäriperunat nyt:
Multaa ja vettä tähän asti, mutta jatkossa kanankakkaa myös.
Me ollaan istuttettu perunat maahan just 6.6 viimeistään ja runsaasti satoa on tullut eli vanha kansa on tiennyt asiansa ja päivämäärä pitää kutinsa ainakin täällä etelässä.
Muoks* Niin ja nuo mullataan vielä niin, että ämpärit ovat täynnä.
suhvi, meillä oli siikliä Prismassa (Kuopion). Oletko käynyt Prisman Kesäpihan katsomassa?