Peruna, Solanum tuberosum

Tomtatoa on myös Multasormessa :slight_smile:

Oiskohan meidän multasormessa(täällä maalla vähän huonosti on), pitää kokeilla. On kivaa kokeilla aina jotain uutta, vaikka useasti tuumaa, ettei toiste.

Viime vuonna ostin tuon omani juuri Rovaniemen Multasormesta.

Tilasin semmosta aikaista perunaa kuin solist, saa laittaa vaikka kylmään maahan…pakko oli jo jotain tilata…tuli sitte kyllä vähän muutakin.

Minäkin ostin solist nimistä perunaa. laitoin jo neljä maitopurkkiin juurtumaan. vappuba viimeistään laitan vernnalle ämpäriin kasvamaan. Ämpäri perunoista sa ahgyvän sadon ja ne on helppo peitellä harsolla, jos halla uhkaa.

Mummi mistä ostit, täällä ei ole oikein liikkeitä, kaikki pitää tilata.

Appiukko laittoi pääsiäisenä mukaan perunoita joista jäi muutama jäljelle.

Päältä punaisia,paksukuorisia, maukaita,soikeita.

Keittäminenkin kesti kauan,olisko lapin puikulaa vai jotain muuta?

Itse ostavat jostain autosta ja eivät ole tulleet kysyneeksi mitä sorttimenttia ovat…pikkasen itäneitä jo olivat,jätin mökille,multiin menee kokeeksi myöhemmin.

Onko kellään kokemusta semmosista ämpäriperunoille varta vasten kehitellyistä kaksiosaisista ämpäreistä? Toimiiko hyvin? Aattelin laittaa tänä kesänä parvekkeelle pottuja vähän enemmän kun pottuvarkaat ovat vaivana meidän kasvimaalla. Tavisämpärissä oon kasvatellut, mutta niistä pitää kerralla ottaa sato talteen.

Ja Viherlassilassa olis nyt ämpärit tarjouksessa...

Mimmonen pottuvaras teillä on??

Semmoinen, joka käy nostamassa perunat muiden viljelyksiltä :/ Viime kesänä se vei parin kolmen metrin pituudelta varhaiset potut, mut onneks ei sentään kaikkia. Joltain oli viety ihan kaikki.

Laitoin lapun syyspotturivin päätyyn ettei näitä kannata vielä kaivella :)

Ei oo totta!

Mä luulin, että myyrä.

Voiko ämpäriin laittaa enemmän kun yhden potun?

Juu, ainakin kaks tai kolme.

Mitäs jos siemenpotut ovat tuottajalta saapuessaan jo pimeässä itäneitä? Voiko ne laittaa kylmään ja toivoa että lämpösumma ei olisi ihan täysi vai tekeekö jäähdytys kesken itämisen pahaa? Maahan ne saa vasta toukokuussa, eikä ihan ensimmäisinä päivinä. Idut ovat vaaleita ja puolesta sentistä senttiin pitkiä, lajike aikainen Colomba.

minnas, tarkoitatko näitä? http://www.hongkong.fi/fi/piha-ja-puutarha/kasvit-ja-kasvatus/esikasvatus/esikasvatus-ja-istutustarvikkeet/potatopot-30-cm-perunaruukku/p/2043112/

Minä ostin vuosi sitten pari tuommoista ja istutin niihin siikliä. Ei se uusien perunoiden kaivaminen niistä ihan helppoa ollut, mutta sai niistä muutaman mukulan varovasti eroteltua ja  kasattua systeemin vielä kokoon, niin että loput perunat sai kasvaa vielä kokoa.
Viikonloppuna just istutin kolme mukulaa Jazzya kumpaankin Potato Pottiin ja vein lämmitettyyn kasvihuoneeseen. Lavakaulukseen menevät perunat esikasvatan maitopurkeissa kasvihuoneessa.

Minä pitäisin itäneet siemenperunat viileässä, mutta valoisassa, niin että ne idut ei veny oikein pitkiksi. Meillä kyllä on monta kertaa istutettu perunoita, joissa on pitkät valkoiset idut, eikä se näytä haitanneen. Niiden käsittely vaan on hankalaa, ja idut katkeaa koneella istutettaessa. Yks vuosi ihmetelin mitä valkoisia johdonpätkiä isä on pistellyt heidän perunapenkkiinsä. Isä oli istuttanut perunoita, joissa oli yli 30 cm pitkät idut.

Genesee, mulla rajoittuu vaihtoehdot viileään pimeään (jääkaappi tai kylmäkellari) ja valoisaan n. 18-20 asteeseen (ikkunanedusta). Kumpi on pienempi paha, pitkäksi venyneet pimeäidut vai reilusti lämpösumman yli menneet mutta valosta nauttineet? Tuota ikkunanedustaa voi kyllä jonkun verran tuulettamalla viilentää, mutta alle 15 ei muiden kasvavien kanssa viitsisi mennä. Olisiko itua pitää perunoita päivällä ikkunalaudalla valossa ja yöksi siirtää kylmään?

Sitä juuri mietin kun olen ajoittain rähmäkäpälä, että näinköhän heiveröiset venähtäneet ituset selviää mun istutustaidoista hengissä ._.

Genesee, just noita Potatopotteja tarkoitin. Pitänee ostaa ja kokeilla :)

Ainakin noissa vähän pääsee kurkkimaan että minkä kokoisia ovat ennenkuin alkaa kaivelemaan.

Peruna on semmonen selviytyjä, että vaikka ne idut lähtee istutettaessa irti, niin kyllä ne kasvattaa tilalle uudet. Aikoinaan asuin kerrostalossa, jossa oli rappukohtaiset kylmiöt. Jokaisella oli siellä kylmiössä oma verkko-ovellinen kaappi. Omia kaappejaan ei käyttänyt oikeastaan kuin minä ja yksi eläkeläispariskunta. Kerran yksi naapureista oli syksyllä tuonut omaansa perunoita ja levittänyt ne tasaiseksi kerrokseksi puiselle hyllylle. Hän taisi kuitenkin unohtaa ne perunat ja seuraavana keväänä ne alkoivat siellä itää. Idut kasvoivat pitkiksi ja valkoisiksi ja lopulta kuivuivat pois. Perunat tietenkin myös kuivuivat kuin rusinoiksi. Vuoden kuluttua ne perunat alkoivat yhtäkkiä kasvaa uudelleen ituja. En muista oisko se ollut syksyllä, kun toin itse oman perunasäkkini sinne, niin kylmiön ilmankosteus saattoi hetkellisesti nousta, mutta jokin kuitenkin sai ne jo muumioituneet perunat heräämään uudelleen eloon. Taidan olla hassu, kun mun kävi jo ihan sääliksi niitä perunoita, kun niilä oli selvä tarve jatkaa elämäänsä :smiley:

Antkeijukainen, montako perunaa aioit istuttaa? Jos teet sen käsin, niin pystyt kyllä helposti käsittelemään pidempiäkin ituja. Voisithan tietenkin nyt laittaa muutaman esikasvatukseen maitopurkeissa ja viedä loput kylmäkellariin joksikin aikaa ja tuoda ne sitten pariksi viikoksi valoisaan ennen istutusta.

No huh, mitä teräsperunoita on naapurillasi ollut! Herättää toivoa omienkin onnistumisesta :)

Ihan käsipelillä istutettavan määrän ajattelin laittaa, ei mene edes tuota kahta ja puolta kiloa minkä posti toi. Laskinkohan että 27 tainta mahtuu suunnitellulle pottupläntille.
Kolme kipaletta ajattelin pistää purkkeihin ja saada oikein kunnolla aikaisia perunoita, ne on nyt keräämässä vähän aurinkovoimaa ennen multaanlaittoa. Loput meni vielä kylmään ja pimeään odottamaan otollisempaa aikaa astua päivänvaloon.

Mitä mieltä ootte pottujen kasvattamisesta autonrenkaissa? Mulla vähän arveluttaa.