Peruna, Solanum tuberosum

Eka satsi perunaa maassa. Lisää juhannuksena.

Tein tänään perunatornin. Tällä kertaa vähän matalamman ja leveämmän kuin viime kesänä niin on helpompi kastella. Korkeus vähän yli puol metriä ja halkaisija 60-70cm (on vähän soikea). Kaksi kerrosta perunaa tuohon laitoin, ehkä vähän liikaa, mutta alin kerros on melkein maan tasalla. Tämä "torni" seisoo muokatun penkin päällä ja aattelin että alimmat perunat mahtuvat kasvamaan siellä tornin kellarikerroksessa.

kuva

kuva

Sammareita aattelin istuttaa tuohon päälle, jos ei pottujen varret täytä koko häkkyrää.

Täyttää ne,hah,mie kokkeilin männä kesänä ja ei toiminu, en tosin tiiä miks, potun varret kyllä kukoisti mutta sammarit ei.

Samat pottutorni suunnitelmat kuulosti olevan meijänki isännällä eilen.

Taijan tyrkätä suikeroalpin tupsuja siihen päälle. Höh, siis hokasin Just Nyt.

Multasin just perunat. Olivat hurahtaveet viikonloppuna yli ½ metrisiksi. Tuuppasin hellästi kumoon ja lisäsin multaa nyt ruukun täyteen. Lajike on carrera ja nopea kuin esikuvansa, punainen porsche.

Ja jumankauta sentään,koko tästä kaupungista tuntuu olevan siemenperunat loppu eikä kuulemma enää tule:/

Vielä kyselen S:linnasta siskolta josko siellä olisi jossain jotain.

Irsa, ootko torilta kyselly, suoraan viljelijöiltä?

Saatiin eilen perunat peltoon. Koneella tiputeltiin 9 penkkiä ja minä pistelin tyhjäksi jätettyyn kuokan kanssa lajikeet joita ei kylvetty koko penkin mittaa. Yhdellä penkillä on mittaa 45m, joten ei mikään mahoton homma, mutta nyt kyllä tunnen kuokkimisen olkapäässäni.

MF-35 hajos siinä ennen hommia, niin jouduttiin käyttämään vanhaa harmaata Ferkkua. Sillä on hankala säätää istutuskoneen korkeutta, joten pelkään, et ne koneella tiputetut perunat meni liian syvään. Siksi mä tykkäänkin laittaa perunat kuokalla siihen valmiiseen penkkin, kun saan ite määrättyä sen syvyyden. Pitäis kyllä löytää jokin parempi härveli tuohon hommaan tai sit istuttaa ihan niin vähän, että sen jaksaa tehdä käsin. Mulle riittäis vähempikin, mutta appiukolle pitää olla perunaa kellarissa, vaikkei se niitä paljoa syökkään.

on peruna-ketju täällä ja ihan oikein aakkostettunakin (toisin kuin kuulemma pelargoni)

Perunatornissa näkyy jo pikkuisen kasvua. Päälle kylvin härkäpapua. Taitaa siellä yksi lehtikaalin taimikin olla. Annoin lehtikaalien kukkia viime vuonna kun olivat talvehtineet ja nyt kaalin taimia pukkaa sieltä täältä.

Potato Potteihin istutetut perunat on alkaneet väsäämään nuppuja, joten piti tarkistaa kasvaako siellä juurissa mitään. Näyttäisi siltä, että juhannuksena maistellaan omia uusia perunoita.  :slight_smile:

Lajike on Jazzy.

Ei noista poteista pysty oikein montaa kertaa perunoita ottamaan, sillä juuristoa rikkomatta voi ottaa vaan ihan ulkoreunaan kasvaneita perunoita. Viimevuonna keräsin yhden kerran uloimpia mukuloita ja sen jälkeen annoin niiden kasvaa kunnes varret alkoi kellastumaan ja sitten kippasin koko pottien sisällöt kottikärryyn ja erottelin mukulat mullasta.

Minä istutin noi Plantsun pusseissa myytävään puutarhamultaan. Muutaman kerran olen lannoittanut Nutriforten vesiliukoisella syyslannoitteella, joka ei sisällä typpeä. Varret on noissakin aika komeat, mutta ei sentään ihan metrisiä vielä.

Mulla on kanssa tuommonen PotatoPot. Ei ole niin kätevä kuin annetaan ymmärtää. Mutta tosiaan helposti näkee, että onko siellä ketään kasvamassa. Tuossa potissa on muistaakseni 3 Siikliä turvemullassa. Sitten on muutamassa ruukussa Siikliä ja Annabellea haravointijätteessä kasvamassa. Ja yhdessä pienessä astiassa on 1 pottu turvotetussa olkipelletissä  :D . Kyllä sielläkin on jotain elämää havaittavissa. 

Viime vuonna laitoin ekaa kertaa ylipäätään pottua kasvamaan ja silloin kaivoin nurmikolle reilun neliön alan. Ja oli astioissa haravointijätteessä myös. Kiva oli kaivaa pihasta omat perunat, laittaa samointein ne kiehumaan ja makustella voipottua  :) . Kerrankin perunoissa oli makukin mukana! Meillä ei ole varastointitiloja joten suoraan käyttöön nuo menee, kunhan taas valmistuvat.

Mä kahlasin muutamana päivänä koko viestiketjun läpi. Oli mielenkiintoista lukea kokemuksia ylipäätään ja kokemuksia erilaisista lajikkeista. Kaikenlaisia sitä on potuissakin  :D . Yhtä juttua en vaan tajua eikä selvinnyt aiemmin lukemastani. Multaus nimittäin. Mitä eroa on, jos perunan istuttaa esim. astiaan tai maahan jossa pohjalla on multaa tms. ja laittaa itäneen potun päälle 20 cm tai yli multaa tms. tai noudattaa multaamisen periaatteita ja ohjeita?

Mulla on toki niin pienet tilukset, että työn määrällä ei ole merkitystä. Mutta miksi siis perunat mullataan eikä istuteta suoraan syvemmälle? Kasvaahan se peruna kuitenkin vartta matkalla mullan läpi valoon.

Viimevuotisia maassa olleita en siis mullannut eikä tullut yhtään vihreää pottua vastaan. Enkä kyllä astioissakaan olleita eikä niissäkään ollut vihreitä. Mun tajuntaan ei meinaa mennä miksi samaa hommaa pitää tehdä monta kertaa, miksi ei voi tehdä kerralla? Mä oon semmonen turhan työn vieroksuja nimittäin  :D .

Nauratti lukea perunoiden koplaamisista ja varastamisista. Mähän osasin ihan ite tehdä niin viime vuonna! Helppoa se olikin, kun on tuota haravointijätettä silloinkin ollut käytössä. Nostin vaan jätteitä päältä ja otin perunoita ja jätteet takaisin  :D . Ja niitä pottuja ei muutes tarvinnut pestä ja olivat muutenkin niin siloposkia että. Ja ihan parhaita perunoita ikinä!

Eiköhän sillä multaamisella ole myös rikkaruohojen kasvua hillitsevä vaikutus. 

Perunatorni tänään.

Tuo minnas:n laittama linkki oli silleen tuttu, että oon käyny sielläkin joskus lukemassa. Tuleeko tässä siis semmonen johtopäätelmä, että laitettua perunan maahan sen tulisi kasvaa mitä pikimmin sen pienen pienen multakerroksen läpi? Tuossa kaupallisessa PotatoPotissa soditaan myös julmasti sitä vastaan  :D . Siinäkin ne potut pannan aika paksun multakerroksen alle kasvamaan. Sillä vaan tuota pohdin, kun mä oikeasti saatan moisen myös unohtaa. Mä kyllä hoivaan ja hyysään mun kasvatteja, mutta oon myös aika hajamielinen tietyissä jutuissa  :D .Ei tämä mitää vakavaa ole. Meidän tarpeisiin riittää vähempikin määrä, jos tuo ns. syväistutus vaikuttaa vaan sadon määrään.

Mun Potissa (Siikli) on mielettömät varret, mutta ei kukkia. Kasvuturpeessa ovat olleet ja aurinkoisessa paikassa. Kurkkasin sinne taannoin ja näin vain sellaisen pienen rypäleenkokoisen potun, en kaivellut. Luulenpa, että oon peljänny liikaa liikakastelun vaaraa ja onkin ollut hieman janossa onneton. No, tuohon tuli ryhtiliike, koska tuon aurinkoisen osan pihasta valtasivat ostetut tomaatin taimet. Peruna sai siirron muiden lajitovereidensa joukkoon sivummalle taivasalle. Tänään myös hankin Nutriforten syyslannoitetta niille. Ketjua lukiessa bongasin jonkun käyttävän sellaista ja tietenkin apinoin sen, koska sehän on loistava idea. (Lannoitin keväällä nurmea, en tiedä millä, kun en ollut merkannut astiaan. Vaihtoehtoina oli kevät- tai syyslannoiterakeet. Halusin päästä eroon niistä ja ajattelin kevään olevan turvallisempi vaihtoehto käyttää ne, kun ei ollut varmuutta kumpaa se on.)

Ehkä tällä viikolla otan vanhimmasta astiasta (3.5 istutettu) perunaa tukasta kiinni ja nostan astiasta ja tarkistan tilanteen. Jos siellä on vain aivan pikkuruisia, pyydän perunalta anteeksi häiriötä ja laitan takaisin astiaan  :D . Täytyyhän tuo tietää pitääkö viikonlopuksi ostaa kaupanpottuja…

Mä peittelin  10 puikulaa multaan ku olivat pussissa itäneet. Kohta pääsee multaamaan :smiley:

Juhannusaattona syötiin ekat uudet perunat Potato Poteista.

Perunan satonäkymät aika hyvät tällä hetkellä. Minulla tässä kuvassa Afra ja muualla Columbo, toistensa vastakohtia.

Timo perunat on kasvaneet liian suuriksi ja jatkuvasta sateesta johtuen ovat vetisiä.
Siikliä en ole aloittanut. Ekat perunat 4,6. Ne oli mustissa laastiämpäreissä. Alkukasvatus maitopurkeissa. Ämpärit ulkorappusilla. Halla öinä oi harsoa. Muut liian isoiksi kasvaneet on entisen kasvihuoneen paikalla. Siellä on entinen maalämpökaapeli. perunoiden istutuksen jälken oli viikon verrnaan töpseli seinässä. harsoa ym ei ole ollut. Tulee liian hentosia varsia. harson alla
 Emsi vuonan en laitaTimoa. Eikä se Solistkaan ollut kummoista.
 Sain pari viikkoa sitten vähän idätettyjä manteliperunoita. Niitä sitten paapon.
Meillä ongelmana on varikset. KUn perunan versot tulee maanpäälle, varikset nypii ne ylös ja syö siemneprunan sisuksen. Seuraavassa vaiheessa valkohäntäkauriit maistelevat versoja. harsot pitää olla ainakin heimnäkuun puoleen väliin