Olikos se Timo jauhoinen peruna ? Sillon kun alkujaan mietin mitä perunoita laittaisin maahan niin mulle myös suositeltiin Timoa koska se kuulemma on hyvän makuinen. Yks mun etsintäkriteereistä oli nimenomaan se maku. Muistelen että sitä kehuttiin varhaisperunana. Taisin laittaakin silloin kerran mutten enää muista miksei päässyt jatkoon. Olisko se jauhoisuus syynä ? Haluun et mun perunat on hyvän makuisia ja kestävät koossa keitettäessä.
Ei todellakaan ole Timo perunat hyviä.
En edes kaupasta osta vaikka sitä aikaisin keväällä saiskin.
Nykyään aikaisena pottuna on meillä solistia ja puikulaa laitetaan turpeeseen aikaisin keväällä laatikoihin ja sittä istutetaan peltoon kun ovat jo taimella.
Puikulakin joutuu Jussiin mennessä tuollai kasvatettuna syöntiin.
Makuasioitahan nämä tietysti on.
Samoin,tympeä pottu tuo Timo
Tänään leikattiin potun kaalet vuokraplantulta.Oli jo pikkusen ruton jäläkiä kaalissa.Hyvin ovat kasvaneet,nyt saavat vahavistaa kuorta ennen nostoa
Perunaa ei nyt sitten tulekaan niin paljon kuin koenosto antoi aihetta pelätä. Tulee vaan n, 200 kiloa mitä pitikin lakelmien mukaan tulla (laskettu 30 000 kilon hehtaarisadon pohjalta)
Nostin ehkä n. puolet perunoista. Ruttohan kerkisi viemään varret ja ne sitten keräsin pois viikko (?) sitten. Oli hiukan ruton viottamai perunoita, ehkä olisi auttanut asiaa jos olisi kerinnyt ne varret katkomaan jo terveenä.
Loputkin Annabellet on nostettu. Kolme vihanneslaatikkoa keräsin puolilleen. Pari ruokakaupan kassillista olin jo aiemmin tuonut kotiin.
Kuusi lajiketta on vielä maassa.
Muistin luettuani ulkopuuhia-ketjussa olleita perunannostoviestejä että tosiaan, ne perunat pitää pikkuhiljaa nostaa sieltä kasvimaasta. Oon niitä nostanut sitä mukaa kun keittiössä on tarvittu mutta ehkä pitäis tosiaan jo tehdä isompi nosto kerralla ja laittaa ne vaikka vajaan ensin vähän kuivumaan ja sitten jossain astiassa oottamaan käyttöä. Mitään jääkaappia kummempaa säilytyspaikkaa mulla ei niille ole sen jälkeen kun ilmat kylmenee niin ettei vaja enää käy. Mut yleensä on aika pitkälti ehditty sato jo syömään siihen mennessä.
Rupea niiden pinnassa on nyt ollut mut ei se haittaa muuten kuin ulkonäöllisesti.
Miksi pitäs lämpimien ilimojen aikana nistaa pottuja isompi määrä? Varsinkaan josseioo kellaria?
Meillä kaslet leikataan pois ja jätetään mashan.Kuiori vahavistuu ja maassa säilyvät paremmin mullan sisässä.
Huono tieteski jos kovasti vettä sataa.
Mulla meni ämpäriperunat aikatavalla pieleen. Vesi loppui kaivosta, eikä taivaalta satanut. Kuivuuden kiusaamat perunat eivät ole häävin kokoisia. Ensi vuonna en uhraa multaa tuohon hommaan.
Perunat on nyt sitten nostettu. Hirvittävä määrä kahdelle ihmiselle. Pitää vähentää riisiä ja pastaa. Itse en tee enää ollenkaan. Teen aina perunasta jotain.
Putinin syytä koko tämä “perunavuori”. Kun Putin teki siirtonsa, niin minä tein omani. Otin pyytämättä lähisuvun hiilihydraattivaastaavan jobin ja onnistuin erinomaisesti. Jos joutuvat evakkoon etelästä, niin täällä odottaa kellari täynnä ruokaa. Tämmöinen uhkakuvahan oli keväällä, että Suomikaan ei olisi turvassa.
Sen verran kylmät yöt, että alan viilentämään kellaria, pitämällä ovia auki. Hiirethän sinne menee, mutta ruisleipäsyötti loukkaassa saa ne eliminoitua.
No ei minustakaan,ihimettelin vaan tuota Nuun laittamaa viestiä,että jossaki oli ohjeistettu nostamaan isompia määriä kerralla.
Vai enkö oikeen ymmärrä miston kyse ![]()
Jos vesimyyrät on on uhkana, niin kannattaa varmaan nostaa perunat ajoissa. Viimevuonna meillä oli joistain lajikkeista melkein jokainen pottu osittain syöty. Ne taisi olla myyrien mielestä makeimmat lajikkeet. Nyt olen varotoimena sekoittanut koivutislettä veteen ja hajustanut sillä perunapenkkien ympärystän. Minulla on myös pari supercat loukkua muovilaatikoilla peitettynä perunapenkin päässä. Tällä tavalla sain keväällä loukutettua kaksi vesimyyrää.
Meillä jäi taas viimevuotisia perunoita kellariin syömättä ja minun piti vähentää istutuksia, mutta samasta syystä kuin LawrenceLimburger tulin istuttaneeksi vähän enemmän. Onneksi penkkejä on kuitenkin vain sen verran, että ne pystyy käsipelillä nostamaan. Viikonloppuna, jos säät sallii, olisi taas tarkoitus matkata pottumaalle. Ensi yönä saattaa halla iskeä, niin ehkä se perunoiden kasvu tältä kaudelta loppuu ja kaikki lajikkeet saa pian nostaa pois.
Hyvä kun tuli mulle tarkennustietoa siitä perunan maastanostostosta. Jotenkin olin siinä käsityksessä et olis hyvä nyt nostaa ne sieltä pois varsinkin kun niissä on sitä rupea. Aattelin että se sit vaan kylmemmässä ja märemmässä maassa saattaa lisääntyä tai jotain sellasta. Koko kesänhän ne on kasvaneet kuivassa maassa kun en pottumaata kastele eikä oikeen sadevettäkään tullut.
Halla sille alueelle kyllä ensimmäisenä iskee, mut se ei kai mitään haittaa ja yöpakkasiin on vielä aikaa. Jätän ne potut sinne nyt sit vielä ihan rauhallisin mielin ![]()
Yks kysymys vielä: ne varret on perunoissa jo lehdettömiä ja makaa pitkin maata. Onko joku syy miksi ne välttämättä pitäisi leikata pois ? En oo ikinä perunanvarsia leikannut pois, mut toisaalta mulla ei ole tässä vaiheessa kautta yleensä enää ollutkaan paljoo perunaa maassa. Nyt on poikkeusvuosi määrän suhteen, sama syy kuin monella muullakin näköjään ![]()
Sääennusteiden mukaan saattais olla tulossa niukkasateinen syyskuu. Muistaakseni eilen lukemassani pitkän ajan ennusteessa sanottiin että syyskuun eka ja toka viikko olis ainakin normaalia vähäsateisemmat.
Nuu,potun varret pitää leikata pois että kuor8 vahavistuu.Meillon noin pari viikkoa ennen nistoa ruukatt7 kaalet leikata.
Ja,tietenki jos on ruttoa niin heti kaalet pois.
Varmaan vois hyvä olla jos perunan varret leikattais pari viikkoa ennen nostoa mutta meillä se tapahtuu yleensä edellisenä päivänä.
Kun varret on kaatuneet yleensä ja niitä niittäessä ja kerätessä nousee helposti juuria ylös ja samalla perunoita mukana jotka kyllä olisvat kahden viikon päästä jo vihreitä.
Konenostossa nuo varret on kerättävä pois.
Ei meillä kyllä perunat kellarissa ole pilaantunu vaikka ovatkin joskus ohutkuorisia.
Onhan noissa kuorta talvella ollu ihan kuoria asti. Oletan niihin vahvistuvan kuoren vielä kellarissa samallai kuin pellossakin ilman varsia.
En tiedä sittä miten muuten säilyisivät.
Muistan kun isäni neuvoi aina noston aikaan käsitelemään perunoita hellästi kun kuori on vielä niin ohutta. Silti niistä piti enintä multaa puhdistaa, ei raapia perunan pintaa rikki.
Silloinkin varret niitettiin edellisenä päivänä ennen nostoa. Kellarissa oleviin hinkaloihin piti kaataa keräyslaatikoissa olevat perunat huolella eikä rytkäyttää.
Se oli taitolaji olla kotona isän kanssa perunapellolla mutta opikseni otin ja näin toimin nykyäänkin.
Ei meilläpäin ole koskaan niitetty perunan naatteja.
Muset on nyt kellarissa, vähän hämärä kuva kun on kuvattu siellä. Myyrät oli joitain museja syönyt että vain isot kuoret oli jäljellä. Minulla oli myös lossa vadin alla perunamaalla nyt kun näin niitä reikiä perunapenkissä mutta vain yhden myyrän sain lossattua. Varsia ei ole leikattu kun yleensä ne on jo rutto hävittänyt, nyt tässä uudessa musessa oli varret pitkin maata vihreinä että vaikea olisi ollut niitä niittää. Ja aina on perunat nostettu käsin ei koneella. Ohutkuorisiahan ne nyt on mutta yleensä säilyvät kellarissa eikä siellä ole ollut hiiriäkään.Nyt kyllä vein sinne lossan. Jos perunat on rupisia se voi johtua siitä että on tuhkaa levitetty maalle, minä en laita perunamaalle sitä.
Tuota Musea pitää saada ensi keväänä. Tarkoitus oli ostaa jo täksi kesäksi, mutta ei lähdetty kyllin aikaisin hakemaan 25 kilsan päästä ja kun muuta asiaa ei ollut. Joku kyllä esitti että olisi ollut rautakaupan tuulikaapissa myynnissä täälläkin.
Mikä se oli ton Musen juttu ? Muistan että uutuus mutta en tarkemmin.