Peruna, Solanum tuberosum

Aina olen katkaissut perunasta varten ennen nostoa, En edes miettinyt minkä takia, se on vain ollut sellainen tapa. Nytpä tiedän miksi niin kannattaa tehdä, lapsuudesta jäänyt mieleen tuo tapa

Minä hankin tuota musea juuri sen lehtirutonkestävyyden takia pienen pussukan joko Hankkijalta tai Prismasta mutta taitaa se muutenkin olla hyvä lajike.

Musea meilläki ekaa kertaa,ei ollu maku meijjän mieleen.Jotenk8 vaatimaton ?

Minulla oli Annabelleä ja Timoa virallista siemenperunaa ja ihan samoin ainakin Annabellessä tuota ruttoa oli kuin muissakiin.
Vartensa säilytti parhaiten kaupan perunoista otetut siemenet Soraya ja Gala. Tosin ei näitä ollut paljon, kymmenkunta molempia. Galassa ei tainnut rutto mennä perunoihin ollenkaan. Ei ainakaan ehtinyt. Galan sato oli muutenkin ihan hyvänlainen.
Sen verran satoisia kaikki kokeilemani perunat (myös Rock) että ei tosiaankaan kannata kasvattaa perunoita joista ei pidä.
Täällä on tullut tuota vettä aika lailla ja siksi varmaan tuo ruttokin niin esiintyy. Katsoin kyllä tarkkaan ettei ruttoperunoita päätynyt kellariin, mutta pakko ne on käydä läpi vielä uudestaan ihan pikapuoliin.

Olen suunnitellut ensi kesän kylvöjä. Palstalle laitan ainakin Timo varhaisperunaa mansikkamuoviin ja niin varhain keväällä kuin pystyy. Pitää tutkia talven aikana kuinka kylmään voi istuttaa. Luulen ettei tarvitse kastella kun kasvaa muovin alla. Tosin en kyllä kastele perunamaata muutenkaan.

Kovin kylmään ei kannata laittaa, kokeilin tänä keväänä. Samaan tahtiin kasvoivat kun normaalisti istutettukin. Pitäis peittää jollain että lämpö pysyis, silloin vois saada aikaisempaa perunaa. Oli ämpärissä muutama peruna ja kun nostin yöksi sisälle niin sain syödä juhannuksena.

Jää nähtäväksi.
Ensin maan kääntö nyt syksyllä. Keväällä maanmuokkaus vain juuri perunan kohdalta ja mansikkamuovi ja Timot sinne reikiin, Muovi siksi että kevätkosteus säilyy ainakin kesäkuun loppuun. Päälle jotain pressua, että maa pysyy lämpimänä. Eihän alue iso tarvitse olla että kesäperunoissa pysyy juhannuskesta alkaen.
Mutta katsotaan.

Nostettiin tänään potut ku pikkusen peleko että viikolla satelis vettä.Me8llon savimaassa potut,nyt oli sopivan kuiva.
Valtavan isoiksi on potut kasvaneet.Nimilapuista oli nimet häipyneet.Yläkuvassa oikianpuolimmaiset on Musea,muut Solist ja Marabell(?) Violet Queen ja Blue Kongo kans valtavan koosia.

Perjantaina oli puuhamaalla sateetointa, niin pidimme liukumia ja minä sain nostettua perunat, joista varret oli jo ihan ruskeita. 

Keskimmäisestä muovitetusta penkistä löytyi vesimyyrän tunneleita kun poistin muovin. Kaksi reikää vei veireiseen perunapenkkiin, mikä on vielä nostamatta ja yksi reikä vei purjopenkin alle. Laitoin jokaiseen niistä Super Cat loukut allassuin käännettyjen sankojen ja muovilaatikon alle. Perunoita ei oltu vielä paljioa nakerreltu, mutta saattaa olla, että niitä on kuljeteltu jonnekkin varastoon, koska Inca Bellojen seassa oli punaisia Red Emmalie perunoita.

Perunat noissa laatikoissa on Inca Bella (Mayan Goldeja seassa), Red Emmalie, Pocahontas ja Mozart.

Mozartit jäi vähän pienemmiksi kuin viimevuonna ja rutto oli ehtinyt jo joihinkin mukuloihin. Nämä oli uusista siemenperunoista, joten ei se paljoa auta ruton estossa ostaa siemenperunoita, kun ruttoitiöt leviää ilmateitse ja tuo maakin on ollut perunaviljelyssä aika kauan. Mozartteja tuli neljä laatikollista ja Pocahontasia kaksi, noita muita oli istutettuna vain vähän, joten kuvassa on kaikki mitä nostin.

Musella, Sarpo Miralla ja Jazzyllä oli varret vielä niin vihreitä, että ne jätin seuraavaan kertaan.

Nostin lauantaina loput perunat, kun halla oli vienyt varret. Muistelin aiemmin, että yksi sivussa oleva vanhalla paaliheinällä tehty merkitsemätön penkki olisi ollut Jazzyjä, mutta kun niitä aloin kaivamaan, niin muoto ei ollutkaan Jazzyn vaan näytti samalta kuin Muse. Muistin sitten, että mulla jäi keväällä niitä Musen siemeniä yli, eikä kukaan suostunut niitä ottamaan, niin istutin ne lopulta itse. Se selittikin, miksi niiden varsiin ei ollut rutto iskenyt. 

Tein eilen kokeeksi perunamuusia Museista ja se ei oikein ollut meidän makuun sopivaa. Viime viikolla tein muusia Pocahontasista ja se oli tosi hyvää. Ehkä niiden Musejen pitää antaa olla jonkin aikaa kellarissa ja maistella sitten uudelleen, ennekuin päättää kannattaako niitä ensi vuonna kasvattaa. Muutenkin ensi vuonna pitää vähentää istustusta. kun nytkin tyhjäsin perunakellarista neljä kottikärryllistä itäneitä perunoita. Meille kahdelle riittää hyvin kaksi 20m pitkää metrin levyistä perunapenkkiä ja se kolmas on ollut ihan turhaa työtä.

Luulen että minulla oli  myös. n. 80 metriä perunapenkkiä. Ensi alkuun olin ihan kauhuissani perunan määrästä, mutta on niinkin että kun sitä on niin sitä myös sitten menee myös enemmän. Keittelen 5 litran kattilalla kuorittuja pottuja kerralla.
Olen siirtynyt leivän suhteen paljolti perunarieskaan. Keitetyistä perunoista vesi täysin pois ja sitten muusaus ja sitten kulloisenkin reseptin mukaan. Mielestäni tulee parempaa kun jauhoja on ennemmin vähemmän kuin enemmän. Kokeilen ihan kohta myös tortilla"lättyjen" tekoa perunarieskan ohjetta mukaillen.

Ihan peruslättytaikinaan olen sekoittanut perunamuusia, on parempaa kuin ilman perunaa. 

Kilon pussin annabelleä laitoin ja kaksi kiloa sain satoa …ei kovin hyväksi voi kehua…pieniä sikoperunoita tuli mut puhtaita ja kauniita kyllä, nostin ne tänään lavasta ylös.

Hei.
Mikähän tätä perunaa vaivaa? Pienessä perunamaassa kasvoi muutamia hirveän isoja peunoita.  Kaikissa keskellä tuollaisen onkalon alkua. Tämä suurin oli tosi ruman näköinen.
Jostain syystä en saa kuvaa oikeinpäin, käänsin sen työpöydällä ympärikin mutta se vaan tulee tähän ylösalaisin.

Kellarin lämpötila tällä hetkellä 4 astetta.
En ole koskaan ennen pitänyt maakellarissani perunoita, joten hiukan hakusassa tuo lämpötila mitä kellarissa on talvella. Muistaakseni viime talvena mittailin lämpötilaa, en vaan muista mihin laitoin sen lukeman ylös.

Lämpötila ei mene kellarissa pakkasen puolelle, vaikka olisi kuinka kylmät ilmat, mutta pysyykö yli +2 astetta on kysymys. Jostain luin että tuo 2 astetta (?) on se raja, jonka jälkeen peruna alkaa makeutua.

Kellarin lämmittämisen kustannuksiakin laskin, ja tulin siihen tulokseen, että ei juuri kannata. Ei kannata oikein millään sähkön hinnalla. Puhumattakaan nykyisillä markkinahinnoilla.
Eräs vastaus tähän on että alkaa syömään omia perunoita jo juhannuksena, eikä vasta syksyllä. Lisäksi perunoita voisi tammikuun puolella tuoda lämpimämpiin tiloihin. Vaikka jos vasta tammikuun lopulla olisi tarvetta lämmitykselle, niin voisi jo lämmitys kannattaakin. 
Jää nähtäväksi.
Päivitys: Perunan tärkkelys muuttuu sokeriksi myös +4 asteen lämpötilassa ja kiihtyy kun lämpötila laskee alemmas. Perunan varastoitäminen samalla vähenee.

Tammikuun alussa kellarin lämpötila laski lähelle kolmea astetta. Laitoin sitten 25watin lampun lämmittämään. Ensin ajattelin, että ei tapahdu mitään, mutta nyt on lämpö palannut takaisin n. 4 asteeseen.
En viitsinyt ottaa riskiä että perunoiden maku huononee. Varsinkin kun niitä riittää alkukesään asti.

Päivitys 22.1. Lamppu sammui n. parin viikon palamisen jälkeen. Ei löytynyt  samaa wattimäärää (20-30w) olevaa “lämmitintä” ja saa nyt sitten olla. Ulkolämpötilalla näyttää olevan suora vaikutus kellarin lämpötilaan ja kun nyt on ollut nollan vaiheilla ulkona, niin kellarin lämpö pysynyt tuossa +4 asteen vaiheilla.

Löysin Prisman irtoperunalaarista ihan uuden tuttavuuden : Talentine.
Näytti niin hyvältä että otin pussiin niin paljon kuin siihen mahtui, vähän yli 2 kiloa, ajatuksena että kokeilen kotona makua ja jos on  hyvä niin yritän saada perunat säilymään niin et saisin niistä idätettyä istukkaat. 

Kotona heti googletin lajikkeen ja tässäpä sitä tietoa:
Talentine, herkkuperuna. Aikainen syysperuna.  Pitkänsoikea, kiinteämaltoinen, mm. ruvenkestävä. Erityisen herkullinen. Annabellea pidempi itämislepo ja matalammat sokeripitoisuudet mikä pidentää lajikkeen käyttökautta pitkälle kevääseen.

Tänään keitän meille maistit ja loput säilytän jääkaapissa odottamassa idätysaikaa. Annabelle on mun suosikkiperuna, ja tätä kehuttiin jopa herkullisemmaksi eikä tän mukulat nähtävästi kasva niin hirmu isoiksi kuin Annabellellä saattaa kasvaa. Ehdottomasti kokeilen kasvattaa jos vaan jotain on alkukesästä maahan laitettavaksi.

Joo. Hoksannut myös tuon että Annabelle herkkä itämään. Jo Joulun maissa osin itämisen alkuja. Ajattelin siinä vaiheessa että korjasin liian aikaisin ja itää sen takia. Myöhemmin sitten selvisi että on vaan herkkä itämään. Periaateessa olen syönyt perunoitani väärässä järjestyksessä tietämättäni.
Vaikka Colomba herkkä itämään myös, niin Annabelle kuitenkin paljon herkempi. Colombassa ei vielä itämisen merkkejä.
Tässä ollaan nyt suunnittelemassa kesän istutuksia. Mukana Annabelle, Colomba ja Timo. Viime kesänä oli muutama Gala, Soraya ja Rock. Näitä myös.
Galaa enemmän. Palstani tosin kuivuusherkkä ja ei kuulemma siitä tykkää

Mistä noita eri lajikkeita löytää istutusperunoiksi? Olen lukenut ettei syömäperunoita voi  käyttää. Olen kyllä itäneitä syömäperunoita käyttänyt mutta vähän kuitenkin erillään ettei vaan tauteja tule. 

Onko kellään tietoa mistä saa Synkeä Sakari perunan siementä?
Tääläpäin eioo kaupoissa tarijolla ees syömäpotuksi.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/746fa895-ffb9-4e80-abd5-de5a04bf0f06

Tämä juttu oli synkeästä sakarista lehdessä jonka minä luin hiljattain.