Sanoppa Karvari, aiotko sitten istuttaa nuo taimet maahan?
Eihän tuossa sovi enää potut kasvamaan, vai sopiiko?
Ei aiota,tuosta syyään juhannuksena.
Eioo liikaa kappaleita,hyvät kaalet.
Mulla on ollut muutama ( 6 tai 7) Kondor esikasvamassa ruukuissa. Peruna on Iitin Kurpitsakisan bonussarja ja kisan järkkääjänä mun itekin on hyvä osallistua kaikkiin sarjoihin.
Muokkasin tänään niille istutuspaikat kasvimaalle ja istutin sinne. Yhen ruukun jätin vielä laittamatta, ei kaikkia munia samaan koriin . Idätettyjä irtokondoreita oli lisäksi kymmenkunta, laitoin ne maahan myös.
Annabellet oottaa vielä maahan pääsyä, ihan kohtapuoliin niidenkin vuoro.
Onko tämä kondor joku jättiperuna?
Se on lajike joka tekee isoja perunoita. Siitä on kasvatettu mm. maailmanennätysperuna. Ei se tietty pottumaassa muiden joukossa oo kasvanut vaan jossain erikoisastiassa jossa siitä on sit käsikopelolla poistettu kaikki pikkupotut ja annettu kasvaa vaan yks ainut joka sit kasvaa mahdollisimman isoksi kun ei tartte muiden pottujen kanssa kisata kasvuvoimasta.
Tänä vuonna kokeillaan perunaa tällätavalla “kompostikehikoissa”. Pohjalle nurmisilppua ja kuivaa ja krouvia kompostia (mukana risuja ja käpyjä) vähän kerroksittain ja päälle sit kerros uutta multaa. Tonne pitäs sit perunat tökkiä, sen verran on isoja että yhteen menee varmaan helposti 3-4 perunaa satoa tuottamaan🤭
Onko muilla kokemusta? Vinkit miten onnistua ja mitä kannattaa ainakin välttää, otetaan ilolla vastaan😁
Kyllä varmaan hyvin kasvaa mutta miksi kehikko pitää olla?
En tiedä onko niinkään pakko olla, nuo jäi työttömäksi kun toimittivat viime kesänä ns. Väliaika Kompostien virkaa ja nyt kun sain kompostit tyhjäksi (uusiin ihaniin kasvulavoihin ) niin ajattelin että kyllä ne koirilta ainakin pysyy paremmassa turvassa noin
Luulen että kuivuvat herkästi jossovat aurinkoisessa paikassa,jotenka muista kastella.
Tuohon menee monta.Ämpäriperunan ohjeessa pari perunaa mullan pinnalle ja peitä 10 senttimetrin multakerroksella. Kastele multa kosteaksi.
Huolehdi, että viljelmä ei kuivu kuten Karvari sanoo.
Äläkä ihan reunaan laita turhaan kuivumaan. Laittaisin ehdottomasti härkäpapua kasvamaan kaveriksi.
Oi, onpa hyvä idea! Ovat aika varjoisessa paikassa, oikeastaan vain aamu/aamupäivä Aurinko paistaa tuolle reunaa pihaa, muuten iso kuusi ja rakennus varjostavat tuota reunaa, mutta täytyy muistaa kastella!
Mulla ei vielä ole ämpäriperunat pinnassa, mahtaako olla edes elossa kun niin kylmiä öitä pitänyt.
Laitoin äsken Annabellet maahan. Yks homma ruksattu pois
Eilen istuttelin 20 kpl Colombaa lavakaulukseen. Idätetty ihan kaupan perunoista. Päälle omaa kompostia elinvoimaksi.
Onko kellään kokemusta Acoustic-perunalajikkeesta? Nappasin ihan sokkona pussin, kun jotain siemenperunaa piti saada maahan.
En oo ikinä kuullutkaan.