Mitäs teidän varhaisperunakasvatuksellenne kuuluu? Minulla perunat ovat itäneet terassilla jo puolitoista kuukautta. Nyt vahvat, punaiset idut ovat sentistä puoleentoista senttiin. Jaoin perunat pitkin taloa ja kasvihuoneeseen ja ensi viikonloppuna ajattelin laittaa parhaat maahan ja osan ämpäriin. Osa on ollut maassa jo kuukauden mutta vielä ei pintaan ole tullut mitään. Ehkä pakkanen on ne tappanut vaikka harson alla ovat olleetkin.
Olikos se niin, että juhannusperuna pitäisi saada maahan 6 viikkoa ennen juhannusta?
Ensimmäiset timot istutettiin maaliskuussa (1b-vyöhyke), jotta kerrankin oltaisiin edellä Rymättylän väkeä. Ovat edelleen hengissä, vaikka huhtikuussa istutetut ovat kyllä isompia. Ensin on muovitunneli kaarevana perunoiden yllä ja sitten kaksinketainen harso maan pinnassa. Jälkikäteen arvioiden olisi kannattanut kasvatella aluksi isossa maitopurkissa ja siirtää sitten tosi varovasti maahan. Varhaisperunan istutuksella lienee (?) jo hiukan kiire, joten maahan vaan ja harsot ym päälle.
Tänään lähtee varhaisperunat idätykseen kellarista. Kierrätän samaa pottua, kun on ollut niin hyviä. Lajiketta en tiedä, kahta eri perunaa ja aina toimii!
Mitämitämitä, Iitissä perunat maahan? …Ja sitten huomasin katsoa päivämäärän kirjoituksesta… johan ehdinkin äimistellä ihan urakalla Mutta eikös perunan idätyksellekin ole vielä aika varhaista?
jos perunasta tahtoo tietää, nämä paavon perunasivut (http://www.sci.fi/~ahven/peruna) ovat hyvä tietopankki. - ilokseni huomasin, että niitä on sitten viime katsomani päivitettykin oikein kunnolla
Viime vuonna olen aloin idättää perunoita maaliskuun puolessa välissä eli “kahden viikon päästä.” Lueskelin tuossa varhaisperunaviljelijästä tehdyn haastattelun ja hän alkaa jopa jo edellisenä vuonna idättämään siltä varalta, että saa harsojen alla ylioppilaspottuja. Tähän minäkin nyt tähtään, eli nyt alkoi ekan satsin itäminen ja toivotaan parasta.
Viime vuonna muuten sain ihan hyvää jussiperunaa siitä maaliskuun puolen välin idätyksestä. Idätysaikana olen pitänyt noin kuukautta. Sen jälkeen pottuja sitten sään mukaan kasvariin, ämpäriin, nurmelle lehtien alle, maahan harson alle… Jussipottuja on itse tehtävä ja aina jollain tekniikalla onnistuu. Ne mitkä viljelin ihan normaalisti yleisten sääntöjen mukaan, eivät ollee vielä syksylläkään hääppösiä. Suomessa kesä on niin lyhyt perunalle.
Meillä iti 17 asteisessa autotallissa perunat tammikuussa. Nyt kun on ollut näin leutoa niin anoppi iski koeluonteisesti laatikollisen niitä itäneitä kasvihuoneeseen, pari vaollista ja päälle kasa harsoa… Saa nähdä tuleeko mitään ja jos tulee niin milloin, luulis ainakin juhannukseksi tulevan, jolleivat palellu kevään aikana… (mikäli sää tästä pakastuu.)
VAUTSI! Ties vaikka saisitte jo kevätlumilla Samaisen viljelijän haastattelu jonka luin, sanoi että oli tehnyt testiviljelyjä varhain pellollaan ja oli kokeillut yhdellä ja kahdella harsolla. Yhden harson potuista oli tullut satoa. Siinä jutussa ei tainnut olla perustelua - en ainakaan muista. Tämä on kyllä hieno taiteen laji tämä pottujen kanssa vehtaaminen! Mullakin iti kellarin perunoista osa jo todella aikaisessa vaiheessa tänä vuonna ja olen sinnitellyt valoon tuomista jotta tulee tukevat idut. Ja rohkea varhaisperunan nappaa!
Naapikka, kävisitkö lisäämässä itselles kasvuvyöhykkeen? Kirjoita se vaikka siihen maa-kohtaan jos et parempaa keksi. Täällä on yritetty patistaa kaikkia se tieto lisäämään koska on niin paljon helpompi kun tietää missä päin Suomea suunnilleen kirjoittaja kasviensa kanssa puuhastelee. Ymmärrät varmaan mitä meinaan
Juu, en ollutkaan saanut ohjetta ennen. Hoidan tuon.
// Maakohassa onkin pudotusvalikko... testaillaan... // jotenkuten löytyi... Kiitos avusta // ja ihan oikea paikka, sinähän olit kiinnostunut kun täällä jo pottuja hoivataan, että missä sitä oikein ollaan :)
Kiitos. Ei se ole virallinen ohje, mutta yritetään pitää käytäntönä kun se helpottaa kysymyksiin vastaamista ym. Siellä "oma profiili" - kohdassahan tuon voi tehdä, mulla näytti olevan kirjoitettu kohtaan "henkilökohtainen motto" . Tämä jutustelu nyt käytiin väärässä paikassa, mutta näin asia tuli nopsaan hoidettua... älkää muut pahastuko :)
Muoks: Laita vaikka siihen motto-kohtaan, tai sitten paikkakunta jos et sitä halua erikseen kirjoittaa esille.
Muoks 2: Piti oikein katsoa tarkkaan kun en sittenkään huomannut, mutta olihan siellä sulla nyt se II, ei vaan kunnolla ensin erottunut silmään. Ja totta, oikea paikka siinä mielessä että pottujen paikastahan olin kiinnostunut :))
Just tänään oltiin puutarhakaupassa ostamassa linnunpönttöä ja samantien otin pussin varhaisperunan siementä mukaan kun tuli mieleen pussiperunoiden idätys heilutus Mai-Leelle
kiitos:-) *heilutus sinulle* - vaikka nämä "talvet" meilläkin ovat lämpimiksi muuttuneet (ihan tulee 60-luvun lopun lontoon vuodet mieleen) niin aprillipäivään asti saan varmaan odotella perunoiden idätyksen kanssa. vappuna sitten esilämmitettyyn maahan niin on taas toiveita juhannusperunoista.
silliä, voita, uuttaperunaa, kylmää olutta, snapsi juhlan kunniaksi. - ihan tuli vesi kielelle jo ajatuksesta:-)
Minä heitin noin puolitoista viikkoa sitten jääkaapissa idänneet perunat isoon ruukkuun lasiverannalle. Mielenkiinnolla seuraan, lähtevätkö kasvuun, vai joudunko heittämään ne keväämmällä pois. Olisi ihanaa saada omia uusia perunoita jo varhain keväällä! Viime vuonna koekasvati perunoita multasäkissä, saimme juuri parin aterian perunat, ja täytyy sanoa, ettei mistään saa niin hyviä perunoita kuin omasta “maasta”!
(meillä on niin pieni piha, ettei siellä mahdu kasvattamaan enenmpää potaatteja, tai sitten ei voi kasvattaa mitään muuta)
Meidä Prismassa oli myynnissä uusia perunoita, mistä lie Pohjois-Afrikasta. No, siellähän on upeita hiekkaisia perunamaita ja niin olivat perunatkin komeita, ei mitään vauvanvarpaan kokoisia. Tarkkaa hintaa en muista kun itse ostin Siikliä naapurilaarista. Oliskohan ollut jotain parin kolmen euron luokkaa, joka tapauksessa tosi edullista tähän aikaan.