Peruna:Varhaisperuna, SULJETTU,-> jatko: Peruna

Ketjun nimi “varhaisperuna” tuntuu vähän hämäävän vastauksia. Tarkoitus on kirjoittaa siemenperunasta. Pirilän kukkataloon oli tullut siemenperunat; eilen hain 10 kg:n säkin Timppaa 9,90. Viikonloppuna on tarkoitus laittaa pusseihin ekat kasvamaan. Joko teillä pussiperunat kukoistaa?

Hih, meidän naapurit istutti eilen ensimmäiset perunat!Ja parhaillaan istuttavat, kuuluu vaan traktorin hyrinää täällä meillä päin.Se jos joku on kevään merkki,minä en ihan vielä tohdi istuttaa.Jos pari viikkoa vielä odottelisi.

Kävin tänään kurkkaamassa harson alle, vähän oli perunan pinkkejä alkuja, ituja tai versoja näkyvissä.. Ei kyllä taida kuvasta oikein vielä erottua hymyä

minulla juhannusperunat pääsivät tänään ei pussiin vaan dynoon. siitä ne istutetaan lavakaulukseen muutaman viikon päästä. - katteet siirsin sieltä jo syrjään ja muovin levitin lämmikkeeksi päälle.

Ostin tänään säkin Timoa. Myyjä sanoi, että idätys tapahtuu valoisassa ja lämpimässä. Nyt tuli mieleen, että mikä on lämmin, huoneen lämpö 22 vai pimeä autotalli + 10. Jääkapin kylmiössä ruokkaupasta ostetut potut on itäneet. Taidan heittää ne ekassa satsissa maahan.

NOstan tämän, jos perunaexpertit huomaisivat!

Mie sain maalta pussillisen Timoa siemenperunaksi ja ajattelin muutaman haudata kasvarin multiin. Loput myöhemmin kasvimaalle.

??? Kurpitsa, etkö siis idätä niitä ensin, vaan laitat suoraan multaan??

(Ikinä en ole perunoita idättänyt ensin. Ei kerrota oikeille perunankasvattajille:)

*paavon perunasivuilta* voit käydä tarkistamassa loput hyvät opit, mutta kopioin sieltä tämän kohdan "Valoidätys on siksi ainoa oikea idätystapa." jos et viileämpää - 15°C olisi oikein hyvä - niin huoneenlämpökin käy.
nosta ne kylmiössä olevatkin valoon. ei kukaan mielikseen tee semmoista tarkuustyötä perunaa istuttaessaan, mikä tarvitaan, että luiperot vaaleat idut pysyisivät katkeilematta.

milläs saat perunan pysymään itämättömänä keväällä? erinomaisen hyvä kellari pitää olla. minulla ei semmoista ole. alkuun lähteneet täytyy pakosta sitten nostaa valoon, ettei kalmoituja joudu varomaan:-)

Meillä on aika hyvä kellari ja tähän aikaan vuodesta ei vielä perunat idä ja vielä paremmasta taisin nuo siemenperunat saada.

Niin, eikös tuo valossa idättämisen idea ole juuri siinä, että iduista tulee vahvemmat? Minulla ainakin käy niin, että että idut ei kyllä kovinkaan paljon ehdi kasvamaan, ennenkuin olen laittanut perunat maahan. Siis kun olen pitänyt perunoita valossa. Mitenkäs on tuon Timpan maahan laittamisen kanssa? Isä on opettanut, että perunaa ei kannata laittaa kylmään maahan, ei lähe kasvamaan. Taisi olla lämpötila +10 mitä hän noudataa. Mutta onko eri lajikkeilla eroja? Jotkut ammattikasvattajathan laittaa todella aikaisin pelloille ja harson päälle.

taitaa se lähteä, jos ei ihan jäiseen laita mutta vasta ajan kanssa. kokemus on opettanut, että kylmään maahan kun istuttaa, taimettuvat neljässä viikossa mutta jos malttaa odotella kaksi viikkoa, että maa lämpenee, taimettuvat kahdessa viikossa:-)

muovin ja harson allehan ammattilaiset istuttivat tänä vuonna - viime vuonna jo puolessa välissä kuuta - maaliskuun lopulla. jos kaikki menee hyvin, tuotteesta lakkiaisten aikaan saatava hinta korvaa työn ja vaivan. - harrastelijalle riittää, kun ne juhannusperunat saa…

Miten te istutatte perunat pusseihin, minä olen kuullut ämpäriin istuttamisesta ja sitä ajattelin kokeilla nyt laittamalla ämpärit kasvihuoneen käytäville. Kasvarissa on lämpöä ollut jo päivisin yli 20 astetta ja pakkasvahti on päällä yöpakkasten varalta. Mutta että pusseihin?

"pussiperuna" on ainakin minulla semmoinen esikasvatusmuoto, jolla yritän varmistaa aikaisen sadon. ihan mihin tahansa paperipussiin multaa ja peruna. pussit sitten (muovi)vatiin, etteivät levähdä kesken kaiken. kun säät sallivat, istutetaan pusseineen päivineen peltoon. minulla vain sattui olemaan joutilas iso dyno, mutta ei tyhjiä joutavia pusseja, siksi tänä vuonna noin. - pussiperuna kai siitäkin tulisi, kun vanhan turvesäkin katkaisisi puoliksi, täyttäisi mullalla ja istuttaisi perunan siihen. kierrätystä parhaimmillaan, kun ei tarvitsisi ostaa ämpäreitä.

Minä otin perunat viime keväänä suoraan kylmiöstäni. Olivat jo itäneitä. Istutin ne suoraan ämpäriin, ensimmäistä kertaa. Sahajauhoihin. Vähän multaa sekaan, kun sahajauhot tai purut eivät riittäneet. Laitoin neljä viisi peunaa muoviämpäriin, johon olin porannut reiät pohjiin. Kahdesta ämpäristä tuli kunnon sato. Laitan tänäkin vuonna. Tässä alkuasetelma:

Siis sahanpuru-multaan? Miten lannoitus tapahtui? Mielenkiintoista!

Minuakin kiinnostaisi kovasti tuo lannoitus ja kastelu? Oma pottumaa pitää välivuoden tänä vuonna ja ämpäripottu on mullakin mielessä.

Luin muuten jostain, että jos perunan istuttaa tynnyriin ja lisää multaa sitä mukaa kun varsi kasvaa, saa todella ison sadon. Onko kukaan testannut?

Kävin äsken kaupassa, ja samalla marketin kesäpihalla. Siellä kävi kova kohina perunapussukoiden kohdalla. Taitaa tällä viikolla aika monella pihalla mennä varhaisperunat maahan, näillä seuduin.