Minä istutan pussiperunat niin, että laitan paperipussiin multaa ja siihen peruna. Ko. virityksen laitan vielä leipämuovipussin tms. sisään, että voi kohtuudella kastella. Kun paperipusseista on pulaa, niin olen laittanut suoraan myös muovipuussii ja nostanut sisällyksen sitten istutusvaiheessa maahan. Pussiin heittelen sen mukaan lisää multaa jos tuntuu, että varsi näyttää liian hontelolta. En ole minäkään koskaan saanut toukokuun lopussa uusia perunoita, mutta sitten jo juhannukseksi.
Minä en lannoittanut lainkaan, lisäsin vain sitä sahanpuru-multaa sitä mukaan kuin varsi kasvoi. Ja avot. Muistatteko sitä ohjelmaa, jossa istutettiin sahanpuruun, lannoitteeksi laitettiin silakka. Silakan jätin pois, kun ei oikein kuulostanut hyvältä.
Tulipa oikeasti tosi kiva käyttötarkoitus sahanpurulle meilläkin Kun moottorisahassa käytetään kasvipohjaista öljyäkin.
Yksi peruna istutettu Eihän mulla täällä tietty mitään paperipusseja ollut, mutta keksin uuden käytön sanomalehdelle; rakentelin ämpärin sisälle siitä kunnon "ruukkupussin" jonka pohjalle sitten hain viimekesäistä täysin maatunutta hepankakkikompostia. Auma oli vielä jäässä mutta onneksi reunoilta sai kaavittua tarpeeksi sitä irtokamaa. Sinne sitten uppoluksiin se yksi peruna ja vettä päälle.
Enpä ole koskaan ennen moista tehnyt... Hauska kokeilu! Tuolla se nyt viileässä nurkkahuoneessa ämpäri perunansa kanssa nököttää nurkassa. Hitsit, tulikohan kasteltua liikaa...paras mennä tiristämään ylijäämävesi pois ettei homma kaadu märkyyteen! Viime kesä opetti jotain liiasta vedestä...
Onkos se niin että aina vaan lisäämällä multaa siihen kasvavan varren juurelle se peruna tekee uutta ja uutta juurta, ja siis uusia ja uusia mukuloita? Ehkei kannata vielä juhannuksena nostaakaan ylös, vaan odotella vähän pitempään isomman sadon toivossa
Nuu, saat ämpärillisen perunoita.
Kiitos viherpeukalo, lupaus…?..
Meillä meni viikonloppuna pihalle 5 hyvin itänyttä perunaa (ja kaksi itänyttä sipulia). Harso päälle on vielä laittamatta, mutta pitänee laittaa ennen kuin punkee versoa ylös.
Jaahas - tänään upposi maahan 10kg Timoa ja jääkaapin itäneet parikiloa mitä lie yleispottua. Ja huomenna mökille sama juttu. Mahdankohan olla ihan liian aikaisessa? Täällä Etelä-Hämeessä ollaan?? Tuplaharsot päälle tietty ja lämpimät kohopenkit hevonpeepohjalla.
Laitoin liiterin neliöruukkuun neljä perunaa tänään. En vielä tiedä, kasvatanko siinä, vai mitä niille myöhemmin teen. Tuskin enempää perunaa laitankaan.
Ostin eilen Elämäni ensimmäiset oikeat siemenperunat, 5 kg pussin Siikliä M-sormesta. Keittiön pöydällä ovat hyvällä itämisen alulla kilo Rosamundaa ja 2 kg Van Gogh’ia, joten huushollin siemenperuna-asiat ovat ojennuksessa.
Vois laittaa jokusen pussiperunan, jos ehtisi ja muistaisi tässä päivän mittaan.
Minun perunakokeiluni ovat hengissä! Neljä tupsua näkyvissä, joten ensimmäisiä uusia perunoita odotellessa…
juhannusperunat istutin vappuaattona tuplaharson alle, kun olivat jo kovin pitkät varret ehtineet kasvatella.
Aika kauas sai taaksepäin mennä ennenkuin Ropsun perunakokeilu aukeni… Ne oli siis laitettu terassille isoon ruukkuun maaliskuun alkupuolella. Kauanpa meni “tupsuihin”, mutta niinhän se on että sitten alkaa tapahtumaan kun säät sen sallivat. Toivotaan maukkaita pottusia tulevaksi
Eilen laitoin ekat Siiklit maahan, ja niin taitaa käydä, ettei tänään ehdi sitä(-kään) hommaa saattaa loppuun. Laitoin potut nurmikolle levitetyn, kastellun aaltopahvin päälle, ja oli siinä ohut kerros lannoittamatonta turvettakin, sen verran, että perunat pysyivät halutulla paikalla. Katteeksi kauranolkea.
Paulastiina, riittääkö se olkikate sellaisenaan? Eikö siitä valo sitten pääse läpi tekemään mukuloita vihreiksi ja syömäkelvottomiksi? Entäs kosteus - kun ei ole maata joka pidättäisi kosteutta niin eikö peruna nuudu veden puutteeseen? Jos ikinä viitsit, laittaisitko pikkuisen laajemman selostuksen miten homma tehdään oikein alusta loppuun. Mulla on ISO läjä kauranolkea ja se savipelto jonka päälle voisin rakennella perunaviljelyksen - oishan suuri helpotus kun ei tarttis savea kaivella siltä osin missä potut on!
Mun pelto on niin märkää (=huonosti ojitettua) hiesusavea, ettei siinä ihan helposti kuivuus vaivaa. Ihan maassa sellaisenaan ei näillä tiluksilla onnistu perunan kasvatus ollenkaan. Olkea on ehkä 10-15 cm nyt ja laitan lisää sitä ja ruohosilppua sitten kun taimet ovat pinnassa. Kate pidättää kosteutta estämällä haihtumista, mutta tuon katteen paksuuden kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, ettei uudet mukulat pääse vihertymään. Ei siinä sen kummempaa kuin mitä edellisessä viestissä kerroin tapahtuneen.
nurmikkoperuna = nurmikon päälle istutettu/asetettu saa minulla, jolla ei olkea ole, päälleen kevään haravointituotokset. aika hötöistä sekin on mutta oikein paksu heinänsilppukate kaksi kertaa kesässä niin kuin paulastiinallakin (silloin kun muut multaavat perunansa) on pitänyt viherryksen poissa. sitä paitsi ne viffeät perunat kelpaavat mainiosti ensi vuoden siemenperunoiksi.
ja vanha viisaushan on, ettei peruna tarvitse vettä kuin keitinvedekseen:-)
Just sitä vihertymistä mietin, olkien kuvittelin ehkä päästävän valoa läpi. Mutta jos siihen sitten tulee sitä tiivimpää vihreää, ruohoa ym.niin eiköhän se valon loitolla pidä. Taidan kokeilla noilla “arvoperunoillani” joita on vain vähän muutamaa eri lajia. Thänks!
Katteen kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana, se hupenee = maatuu kesän aikana.
Haa - täällä pohjoisessapa vedettiin tänään pottu komeasti maahan. Timoa, Siikliä ja Pitoa. Huomenna katan heinällä ja vedän harson päälle. Juhannuksena syödään uudet potut!
Puikula jäi laittamatta, kun olin unohtanut siemenet kellariin. Nyt ne on itämässä ja maa saa lämmetä. Niillä ei olen niin kiirus.