Treella Agrimarketista sanottiin että vasta ensi viikolla Timo saapuu paikalle. Että nyt saa varhaisperunat odottaa. Viime vuonna istutettiin perunat kaikki vappuaattona. Saas nähdä miten nyt?
Me on laitettu siikliä monena vuonna mustiin saksalaisen rautakaupan ämpäreihin. Jossain näihin aikoihin on istutettu ja juhannuksen jälkeen on ekat kananmunan kokoiset syöty. Kottareilla on siirretty ämpärit aina auringon puolelle kun aurinko siityi päivän mittaan ja illalla sama juttu kun vietiin autotalliin.
Ostin marketin multasormesta jo pussillisen Timoa. Mihin minä tuon valtavan perunamäärän kanssa vielä joudun, 5 kg pussi oli pienin erä! Ehkä osa pitää istuttaa kottariin valmiiksi siirreltäviksi juhannusta varten.
- muutama juhannus takaperin joku sekoitti juhannusruuhkassa ostoskärrynsä minun kärriini ja tavaroita pois siirtäessään ryösti uudet perunani. Syötiin silloin mökillä saaressa silliä ja "uusiamakarooneja"
Rautia myy siemen timoa. Itseäni harmittaa kun myyvät 10kg:n säkeissä siemenpotut. EN laita niin kovin paljoa perunaa ja haluaisin ennemminkin montaa lajia kun varhaistimoa koko maan. Jos lähistöllä on joku puolittaja niin hölöttäkää!
TOisaalta ajattelin kääntyä jonkun ihan viljelijan puoleen. Saisi ostaa varmaan juuri haluamansa määrän ja aikaista sekä talvipottua.
Torilta voi ostaa eri lajikkeita pieniä määriä. Eivät tosin saa myydä siemenperunana, mutta sama se ainakin minulle vaikka eivät ole virallisesti tarkastettuja.
Eipä ole torilla nyt ollut ketään kun olen viikolla käynyt. Teen vkonloput nyt 14-tuntisia päiviä joten toriaikaan olen kiinni. Pitöisköhön laittaa ukko sinne torille potun ostoon? Torilta oon ite ostanu joskus…
ihan ruokakaupan peruna käy. itse ostan taas van goghia omien viime syksyn keräystenlisäksi. luomuperunaa saa meiltä kahden kilon pussukoissa. ja tori on aina varma hankintapaikka tietenkin.
Vuokrasin viljelypalstan oman pienen kasvimaani kaveriksi nyt kesäksi. Ajattelin laittaa myös perunaa, aiemmin en ole kokeillut. Tyhmiä kysymyksiä nyt siis pukkaa…
Lueskelin netistä perunan kasvatuksesta, ja rivivälinä mainittiin 80cm. Kuulostaa kovin paljolta, onko tosiaan näin? Timo mainittiin lajikkeista äskeisessä keskustelussa, sekä paras? Siis tarkoituksena aarin palstalla kasvattaa n puolet perunaa, oman kesän/syksyn tarpeisiin, ei säilöä koko talveksi. Idätys siis valossa, huoneenlämmössä? Yhä etelässäkin yöpakkasia, eli varmaan ehtii vielä idättämään? Jos siemenperunaa hakee torilta, kuten ilm. uskaltaa tehdä, niin paljonko sitä about tarvitsee tuolle alalle? Itsellä on ihan haussa määrät.
Lueskelin vanhoja viestiketjuja, joissa mainittiin turve, ruohosilppu ja silakat mm mukulan viereen istutettaessa, härkäpapuja suositeltiin kaveriksi. Turveko järkevin, silakat kuulostaa vähän ufolta;-) Jos härkäpapuja laittaa, ymmärsinkö oikein että maanparannukseksi, niin kuinka tiuhaan olette laittaneet, samaan riviin perunan kanssa aina väleihin, vaiko kuinka?
Kiitos jos joku jaksaa vastailla:-)
Pupurouva, varsinainen perunaketju jossa on paljon enemmän asiaa on tuossa "naapurissa" eli täällä: Peruna, Solanum tuberosum. Jos siis kyse on muusta kuin ihan varhaisperunan kasvatuksesta, se on oikea paikka etsiä tietoa
No ihan aluks sanon vaan et noi ufo-silakat on ennenvanhaan laitettu fosforin lisäykseksi (on käytetty kaikenlaista roskakalaa). Nykyään on pikkasen hankalaa käyttää kalaa, ellei asu järven rannalla…saman asian ajaa perunan lannoite.
Timo on aikainen ja siksi kai suosittu. Meillä taas suositaan siikiliä ja rosamundaa, ainakin silloin tällöin. Käsittääkseni varhaisperunat on niitä joita sulle sopii, talviperunat ovat nimenomaa kellaritavaraa talven varoikisi.
Minä olen maailman laiskin potun viljelijä ja mun rivivälit on jotain 40 cm. Perunat heittelen miten sattuu, ehkä n. 20-30 cm välein sinne riviin. Multaan jos jaksan ja senkin teen vähän sillai sun tälläi. Pirusti vaan pottua silti pukkaa. Ja kai oon mullannu tarpeeks ku ei niitä vihreitä perunoita tuu ylös, paitsi jos se mein rakki on käyny kaivelees pottupellos!
Idätykses on täälläkin vasta. Jokusen laitan tooosi aikaisin, monenkertaisen harson alle tai kasvariin, et saadaan juhannusperunat, mut muut pääsee maahan vasta kesäkuun eka päivinä.
Määristä en tuolle alalle tiiä, mut oon kasvatellu joskus perunoita ihan markettienkin perunoista, mm. Van Gogh:ia. Härkäpavut mulla kasvaa aitana kasvimaan reunalla, kertokaa viisaammat te siittä.
Kiitos! Jep, varhaisperunaa olisi tarkoitus kasvatella, vielä ei innostus (eikä viljelyala) riitä talvisäilöntään. 40 cm riviväli kuulostaa paremmalta, mahtuu vähän muutakin joukkoon!
Olen laitellut härkäpapuja pottomaahan ihan tunteella, ehkä peruna ja papu samaan kuoppaa on onnistunein. Jos muistan mullata ne perunat, härkäpavut pysyy ehjänä ja elossa paremmin.
Mainittakoon vielä, että 2008 minulla oli 3 perunaa lasvamassa. Eikä siis lajeja, rivejä tai peltoja vaan yksilöinä.
Meillä Timot ostettu torilta ja nyt ovat itämässä. Suurimmaksi osaksi laitetaan Siikliä ja kaikki jääkaapissa itäneet rivin jatkoksi. Niistäkin on aina tullut hyvin. Tarkoitus on laittaa perunaa vain sen verran kuin kesällä syödään, mutta aina tulee laitettua liikaa. Maahan ei voi Timoa laittaa ennen kuin naapurin setä on käynyt eurokossupalkalla jyrsimellä sen kääntämässä. Eikun jyrsimässä. Ikinä ei olla saatu juhannukseksi omasta maasta perunoita mutta se kottikärry idea voisi toimia.....( paitsi kun tenavat kaataisi sen kumminkin).
Pistä keiju niin paljon pottua etteivät jaksa kaataa!
Timo ois siksikin hyvä että kestää laittaa kylmäänkin maahan aika hyvin. Meillä on kuitenkin yksi peruna ämpärissä kun neidin askertelutyö alkoi kasvamaan jo helmikuulla oikein kohisten. Ekaks se asu pitkään ruukussa mutta nyt on päässy oikein ämpäriin. Viime vuoden potuissa on täälläki 20 sentin idut jo. Kellari siis liian lämmin.
Tämähän on haussua. Menin eläinkauppaan ruokaa ostamaan ja niin vaan oli torilla timoa myynnissä! Eiku itämään…
Tyhmä pyytää tarkennusta... eli idätättekö ihan huoneenlämmössä? Ohjeissa mainittiin 12-15 asteen lämpötila, minulla vaihtoehdot pimeä kellari tai huoneenlämpö sisällä.. ??
Pupurouva, minulla on talvisäilytyksessä lähes pimeässä autotallissa n. 10 asteessa, ja siellä näyttävät itäneen itsekseen kun niitä kävin vähän aikaa sitten vilkaisemassa. Muut perunat joita ostin jokin aika sitten noiden talvetettujen siemenperunoiden lisäksi pidän huoneenlämmössä (noin +20), itävät hyvin. Eli onnistuu molemmin tavoin. Luulen että valoisassa idätettäessä ne idut ei kasva niin kamalan pitkiksi ja honteloiksi. Sellaisia on hankala maahan laittaa.
mulla on viherhuoneessa. Yöllä viileetä, noin 13 ja päivällä kelin mukaan max 24.
Kylläpä Weikolla on hienot taimet jo!
Ja minä vasta laitoin eilen Timoa kasvamaan.