Peruna:Varhaisperuna, SULJETTU,-> jatko: Peruna

???Paljonkos se perunan vaurioraja on lämpötilan suhteen???

tuolla on perunan kylmänkestävyydestä ja hallavaurioista vähäsen juttua, ihan mielenkiintoista: http://www.mtt.fi/koetoiminta/pdf/mtt-kjak-v56n6s02b.pdf

Muuta en tähän hätään nyt löytänyt, itsekin kaipailin tietoa

Pottujen puolella taloa oli äsken enää +3, joten kävin peittämässä perunat. Suojaapa sekä kylmältä että valolta.

Niin, sinulla oli perunat muistaakseni jo hyvässä kasvussa. Minulla vasta muutamia alkuja pinnalle pilkottaa joten jäivät suojaamatta. Varsinaiset varhaisperunaistutukset tein maitotötsiin jotka ovat kasvihuoneessa (suojasin nyt ensi yöksi) ja odottavat legendaarista 10.6. päiväystä päästäkseen kunnolla maan multiin :slight_smile:

Mä heittelin perunat maahan tänään illalla. Vaikka halla tuliskin, ei se enää maahan mene, onneks.

Mä yritin viritellä noi potut silleen, et saisin juhannuksena omia uusia pottuja, mut pieleen meni. :-(

Viime vuonna jaksoin laittaa siiklit kasvihuoneeseen tarpeeks ajoissa ja sainkin juhannusperunat (tosin mun äiti oli ne idättäny ensin). Tänä vuonna saadaan omat uudet potut vasta syksymmällä, toi uus rakenteilla oleva kasvari on ku musta aukko, se nielee kaiken liikenevän ajan.

Minulla on muutamassa ämpärissä kasvamassa MAtildaa. Ovat saaneet kylmää viimeisinä öinä ja lehdet ovat tummuneet melkeinpä mustiksi ja varret osittain myöskin tummuneet ja “veltostuneet”.

Onkohan minun nyt aika sanoa hyvästit ämpäriperunasadolle?

Mulla paleltui viime keväänä perunat osittain kasvimaalla, mutta peittelin vaan enemmän harsolla ja kyllä ne sieltä rupesi uutta vartta kasvattaa. Joten voi olla että perunasatosi ei ole vielä menetetty, varsinkin jos vain osittain ovat vaurioituneet.

Tänään syötiin ensimmäistä kertaa omia uusiaperunoita, ja onhan ne jotain muuta kun kaupan perunat.

Varhaisen ja myöhäisen perunan viestit mahtuvat yhteen Peruna -ketjuun, jonne sujuvasti pääsee tästä siirtymään oheisen linkin kautta.