Mikä on kasvin nimi ?
Kasvi on tässä kuvassa noin 160 cm.
Alhaalla on lähikuva.
Alhaalla toinen kasvupaikka.(Luultavasti ollut vähän laihempi maa)
Saatiin siemeniä kaverilta jolla ei ollut muuta tietoja kasviksesta kun että siemenet on saatu
Tanskasta.
Perunkoiso tms?
Kiitos Tintti !
Kyllä se luultavasti perunkoiso on.
En ole saanut perunkoison siemeniä itämään, yritin osaa sisällä (en peitellyt), mitähän mie nyt tekisin niiden loppujen siementen kanssa (niitä on siis niin vähän että ihan suoraan kukkapenkkiin en raaski heittää). Neuvoja kellään?
Minä esikasvatan perunkoisot pienissä purkeissa kasvihuoneessa.
Voi olla että ne tarvitsevat vähän enemmän lämpöä mikä huoneistossa on,ja ehkä kosteutta.
Ai niin, perunkoiso! Jokos sekin pitäisi laittaa itämään? Ei kai ihan vielä? Viime kesänä sitä ensimmäisen kerran kasvatin, ilman ongelmia. Tuo lämpö saattaa olla hyvä vinkki, koska aluslämmön kanssa omanikin idätin. Niin, ja minä kyllä peitin siemenet mullalla.
Onko tämä nyt sitten perunkoiso? Kun on ihan erinäköiset lehdet kuin tämän ketjun alussa olevassa kuvassa? Siemenketjukirjeestä otin pari siementä, yksi iti.
Nuo lehdet on ovelannäköiset, alkuun luulin että on jotain ötökkää, kun ovat mustia pisteitä täynnä...
Jep, perunkoison lehdissä on heti pentuna ne mustat pienet piikit. Hyvä tuntomerkki, ellei joillain muilla kasveilla (koisoilla kai lähinnä) sitten ole samanmoisia.
Armenian siemenistä kasvattamani perunkoiso kukkii ekaa kukkaansa, mutta en uskalla vielä istuttaa ulos, jospa ne hallat vielä tulee. Tämä on uusi tuttavuus, ei ole ennen ollut .
Onpas siinä nätti kukka. Mullakin on tuota parvekkeella. Siinä oli jo nuppujakin mut silloin sisään ulos -roudauksen aikaan oli ne tiputtanut. Nyt näkyis olevan kaksi uutta nuppua.
Perunkoiso onkin hieno! Omani ovat yhä pienen pieniä taimia. Ehtiiköhän niistä tulla enää mitään?
Samoin mulla, ihan pieni taimi vielä. Tosin vein sen viileään paikkaan, kun siemenistä iti vain yksi, ja siellä viileässä taimet keskimäärin selviävät paremmin hengissä. Se muuttaa heti tänään lämpimämpään. Lisäksi eilen juuri katsoin, että mitä pöpöä se on saanut, kun lehdissä on mustia pisteitä :)
Kohta alkaa perunkoiso kukkimaan:
Oikein kivasti omia aikojaan alkaa myös haaroittumaan. Olis vaan tarvinnut tuollekin olla isompi ruukku...
Perunkoiso onkin hieno kasvi. Viime kesänä siihen kovasti ihastuin, ja nyt sitä sitten nouseekin vähän joka paikasta. Mutta ei niistä yksikään vielä noin suuri ole.
Melkein auki. Voi että tykkään tuosta väristä.
Mä tykkään ja! Ekat vihreälehtiset ovat kukkineet jo jonkin aikaa, ja seuraavaksi oottelen tämän kukintakokoon kasvamista. Kännykuva, sorry!
Vau, ompa hieno!
Mulla ei kuki vielä yksikään perunkoiso ja raekuuro meinasi viedä hengen niiltäkin.
Ai Paulastiina pisti paremmaks! Hieno on! Tuleekos tuohonkin siniset kukat?
Missä muuten olet pitänyt tai koska kylvänyt, jos ovat jo jonkin aikaa kukkineet?
Ei mulla ole ennen ollut tuota kirjavalehtistä perunkoisoa, mutta arvelen sen olevan sinikukkainen myös. Helmikuun 21. olen kylvänyt ne vihreä lehtiset, olivat kasvihuoneessa vankistumassa jo huhtikuun alkupuoliskolta ja nyt ovat olleet ulkona pakkasten loputtua.
Olen muuten huomannut, että perunkoiso kylväytyy itsekseenkin.