Perunkoiso, Nicandra physaloides

Kirjavan siemenistä tuli myös tavallista, näistä tykkään. Kiitos antajalle.

Yksivuotinen, eli kerätään siemenet ja kylvetään taas keväällä.

Minä laitan pieneen esikasvatukseen keväällä, ei ole koskaan itäneet maassa itsellään.

Kerran olen esikasvattanut ja ne kukki jo kesäkuulta alkaen. Sittemmin en ole niitä esikasvatellut. Taimia putkahtelee esiin villisti kasvipenkeissä. Osa kukkii jo nyt, vaikka ovat matalia. Hyvällä paikalla kasvaa korkeaksi ja reheväksi.

Vuosia vanhat perunkoison siemenet itivät myöhäiskeväällä esikasvatuksessa. Koulin taimet suoraan purkista penkkiin. Saas nähdä, että ehtivätkö kukkaan. Taimet ovat nyt vajaan 10 senttiä korkeita.

Joskus ostin töistä yhden koison ja hämmästyin, kuinka komea sellaisesta pitkästä ja taajassa kasvatetusta roiskaleesta tulikaan, kun alkoi kukkia.

Nyt kukkii molemmat kirjava- ja vihreälehtinen.

Perunkoisoni kukkivat nyt ensimmäisiä kukkiaan!!! Jee. Vaikka, kuten tuosta ylempää selviääkin, kylvin ne todella myöhään, enkä koulinut niitä kylvöastiasta ruukkuihin, vaan suoraan penkkiin. Täytyy ottaa siemeniä talteen heti, kun niitä alkaa kypsyä.

Löysin eilen keittiön kaapiston päältä lasipurkin, jossa oli perunkoison siemenmokkuloita jemmassa. Ensi viikolla kylveskelen ja katson, onko ytyä itämiseen.

Pitääkin laittaa perunkoisoa taas tänä vuonna. Satuesiltä saaduista siemenistä kasvatetut on mulla itäneet myös penkissä itsekseen. En meinannut millään ensin tajuta mitä penkistä pukkaa, kun jotenkin oli niin tutunoloinen kirjava lehti :wink:

Nuo omista kasvatelmista kerätyt siemenet itivät aivan yli odotusten. Kaksi siemenkotaa rovautin auki ja en ihan kaikkia edes kylvänyt. Taimia on satoja.

Uusi tuttavuus minulla, sattui myös olemaan kirjavalehtinen. Korkeutta on jo yli metri, vankka ja hyvännäköinen isossa ruukussa. Viime viikolla alkoi kukkimaan ja nuppuja on paljon. Helppo ja näyttävä kesäkukka.

kuva

Ootteko löytäneet näitä Perunkoison siemeniä myynnissä jo suomalaisissa firmoissa?  vinkatkaa ootteko nähneet jossain? etenkin tuo kirjavalehtinen on kerrassaan hieno.

Bobbie. Minulta saat perunkoison siemeniä, jos haluat. Ovat omista kasvateista kerättyjä.

Mitä te sanotte perunkoison myrkyllisyydestä? Osassa lähteistä sanotaan, että koko kasvi on tappava. Myrkytys tietokeskuksen sivuilla sanotaan, että myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita. Jossakin Afrikassa tekevät lehdistä ruokaakin. Ja ympäri maailmaa on tapauksia, kun lampaita on kuollut syötyään luonnossa tätä. Kuinka paha se nyt oikein on… Vertailuksi vaikka ukonhattu. 

Siemeniä mulla ois jo useammaltakin ihmiseltä saatuja, mutta en ole vielä sitä kasvattanut. Kaunis on, ja varsinkin ansarijauhiaisia karkoittava ominaisuus houkuttelee. Mutta jos nyt kissa menee sitä järsimään, niin onko henki pois samointein? Tai jos muksut siihen koskee (ne ei syö ees salaattia niin ei ole vaaraa pureskelusta) ja sormet on suussa, niin tuleeko oireita? Vaikka kyllähän nuo kissat jättää ihan ite myrkylliset kasvit rauhaan. Kai ne tietää mitä voi syödä ja mitä ei. 

Kyllä mullakin on semmoinen oletus, että varsinkin muutamat Koisokasvit ovat vähintään kohtalaisen myrkyllisiä, mutta eiköhän niitä pitäis oikein syömällä sydä. Herkimmillä kai saattaa tulla ärsytysoireita jo jonkun leukaluiden nakseesta. :wink:
Vast’ikkään kävin Myrkytystieto keskuksen tms. sivuilla mutta juuri tätä Perunkoisoa en katsonut, kun siitä ei vielä ollut minulla tietoakaan.
Meilläkin on kissa ja minä ittehhän niitä kasveja käsittelen kaikkein eniten, kun niitä hoidan. Onneksi meillä on jälkikasvu jo senverran isompaa että jo tajuavat jo jos kieltää joitain kasveja koskemasta. Jos epäröit niin ehkä on sitten vielä varmempi jättää kasvattelut väliin?

Jälkiviisaana Perun koisoakin olis ollu E.G:llä, mutta kun tein tilaukseni niin en sitä vielä silloin osannut kaivata. E.G:lle olis ehkä syytä antaa palautetta, että monet heidän sivustonsa pop up kuvat ovat turhan pieniä ja epäselviä.

Niin no. Kyllä nuo mukulat jättää myrkylliset kasvit rauhaan. Kovasti oon opettanut kasveja heille, ja tenttaan aina nimiä ja myrkyllisyyttä. Yhdessä koko perheen luontokirjassa oli mitattu pääkallojen määrällä marjakasveja ja sienten myrkyllisyyttä. Hyvin tarttui muksuille tämä luokittelu. Esim. niittyleinikki 1 pääkallo, voi kerätä kimppuun mutta kädet pitää pestä hyvin. Myrkkykeiso 3 pääkalloa, ei saa koskea ikinä. Eikä mitään pääkallokasveja saa syödä. Ja äitin kukkapenkeistä ei saa kukkia kerätä. (Osaavat nimetä melko laajasti kasveja ja sieniä :joy:

Lähinnä vain tuossa terassilla kun kissat ottaa arskaa kesällä, niin ne saattaa välillä näykkiä jotain roikkuvaa kukkaa. Köllöttelevät ja vähän tassulla hivuttelevat jotain. Eikö tämä haise vähän pahalta, että jospa se ei ole kissankaan nenään mukavan tuoksuinen. Eivät tykkää tomaatinkaan lähellä olla. 

No vielä on aikaa miettiä. (Tuli mieleen, että penikkana tehtiin ukonhatun kukista joutsenia. Sen kypäräosan kun taittaa taakse, niin kukka näyttää kahdelta joutsenelta. Ei kukaan koskaan kieltänyt :roll_eyes:)

Kylvin muutaman variegatan siemenen, ehkä liian aikaisin, mutta kun varmaan osasta tulee tavallisia vihreälehtisiä niin voin myöhemmin suorittaa uusintakylvön.

Kyllä mäkin varmaan piakkoin muutaman kylvän, kai niitä voinee sitte latvoa jos kovin hurjakasvuisiksi äityvät.

Vastaan itse itselleni ainakin siinä että pikku taimien seassa on yksi selkeä varegato.
Lisäksi minulla kukkii nyt Perunkoiso! eli sittenkin harsosääskiltä oli säästynyt muutama taimi siinä kylvöjen tohinssa eli muutama taimi taas mennyt ihanasti sekaisin.
Ilahduin niin toissap. kun näin tuon sinisen kukan vilkuttelun, ihana yllätys!  Perulainen oli nyt kirinyt Rsiinin ohi pituus kilvassa. Sellainen niillä näyttää olevan meneillään :slight_smile: