Perunkoiso, Nicandra physaloides

Minä taidan täällä yksin kirjoitella , viimeksi viime kesänä,  mutta laitan silti perunkoison kuvan…taas .

Kaunis Mä oon kolmena vuonna yrittäny tätä siemenestä, ykskään ei oo itänyt. Tänä vuonna laitoin ostosiemeniä ja ketjukirjesiemeniä. Kun ei niin ei

Mä kasvattelen perunkoisoa vähän siellä ja täällä, tässä pelargonin kanssa.

Otatko Miikos muutaman siementaimen?

…ja mulla itää aina melkein kaikki,niinkuin tänäkin keväänä, vaikka laitoin ne myöhään itämään.

No höh =D Oisko se taika siinä, et en oo koittanu suorakylvöä ulos kertaakaan? Merlin, laitoin yksäriä =)

Perunkoison siementen päälle ei kärsi paljoa multaa laittaa. Jos laittaa hiukkasenkin liikaa, niin ei idä.

Mä sain reilu vuosi sitten satuesilta perunkoison siemeniä ja koristemaissin siemeniä myös :wink: Tuossa kuvassa näyttää olevan molempia. Kuitenkin tänä vuonna jäi perunkoisot kylvämättä. Viime vuonna kasvoi kauniita “puumaisia” kasveja niistä ja pari annoin anopillekin. Perunkoison huonopuoli on se, että yksittäinen kukka kukkii niin vähän aikaa. Ensi kesänä ajattelin taas laittaa muutamat perunkoisot pihalle kasvamaan.

Minulla taasen tuo perunkoiso iti vähän liiankin hyvin. Olen kanssa ripotellut pitkin pihaa enkä ole päässyt lopputulokseen millaisesta paikasta tykkää. Tuoreessa mullassa ja puoliauringossa siitä tulee jykevärunkoinen tuuhea matalahko pehko missä suuret kukat. Ihmettelin kyllä myös kuin samoista siemenistä tuli kirjavalehtisiä ja yksivärisiä.
Olen nyt työntänyt jokaiselle meillä käyvälle taimen mukaan kuin vielä niitä on toistakymmentä paikkansa vailla (eli täältä voi tulla hakemaan) ovat jo nuputtaneet viikon eiköhän ne kohta aukene.
Siemenet olin pistänyt multiin 13.3. milloin itäneet ne enpä ole laittanut ylös.

Satues tai Merlin, saanko muutaman siemenen noista valmiiksi kustuista? Tämä vuosi lipsahti mulla nyt ohi perunkoison osalta :frowning:

Paulastiina, tottakai. Vielä ei taida olla valmiita, maltatko odottaa syyskuulle - meill’ on jotain menoa silloin!

PS. Tätä kasvia kannattaa kasvatella, sillä viime keväänä Cannesissa sitä oli paljon katuistutuksissa. Oli ilmeisesti talven kasveja, ettei oltu vielä vaihdettu kesäisiä kukkia tilalle. Voipi ajatella, että istutukset on kuin Ranskan Rivieralla : D 

Tänä kesänä mulla on vain kaksi perunkoisoa, mutta nätisti kukkivat sinitähtösten kasnsa pienessä purkissa. Joskus kylvin niitä suoraan ulos, itivät hyvin ja kasvoivat valtaviksi puskiksi.

Saat toki multakin, eivät ole vielä valmiita, kasvatin nämäkin toissavuoden siemenistä ja hyvin itivät.

Ekat perunkoisot näin ja varastin siemenet Armeniasta, siellä oli yhden talon pihassa.

Kun olimme siellä kahvilla, vaivihkaa meni siemeniä taskuun…ihme juttu :slight_smile:

Ne olivat tavallisia vihreitä, en ollut koskaan nähnyt ennen perunkoisoa.

Minullakin on satuesin siemenistä kasvatettuja koisoja, mutta ne eivät kuki vielä. Vihreät ovat jykeviä, vaan variegatat ovat tosi pieniä. Jos kukkivat, kerään siemeniä.

Minulla oli alun kanssa hiukan ongelmia. Juroivat vaikka kuinka kauan ennenkuin lähtivät kunnolla kasvuun ja ne raidaliset eivät kasva oikein vieläkään kunnolla. Onkohan kasvualustassa vikaa?

Eka kertaa kasvattelin perunkoisoa. Ihan kaupan siemenistä. Tämähän onkin korkea ja vankka kasvi, kiva.

Toinen kuva vielä, toisen yksilön kirjavista lehdistä.

Tykästyin tähän ja niin kaikki muutkin kenelle tätä jaoin . Pari asiaa kuitenkin mietityttää eiks niin että jokaisessa tuollaisessa lehtien verhomassa on nuppu ja se siemenkota on sitten sellaisen piikkinujijapalleronnäköinen? Vai onko noissa nuppujenkin sisällä siemnekotia? Montako siemenkotaa kasvi yleensä tekee kuin minä en ole löytänyt vasta kuin pari piikkinuijaa(en löytänyt täältä niistä kuvaa)?

Tämännäköinen on siemenkota verholehtineen. Sen sisällä on ihan sileä pallo, jossa on miljuuna siementä, Eli eipä haittaa vaikka siemenkotia olisi vain yksi tai muutama.

Jo noita on kyllä montakymmentä/kasvi mikä sitten on se piikinuija? Koska senkin sisällä oli siemeniä kuin yhden halkaisin oli kymmenkertaa isompi kuin nuo piikupallot, vihreä piikikäs ollut kasvin "huipulla". Todella jännän näköinen itku kuin en saa kuvaa.

Mäntykukan piikkipallero kuulostaa vähän hulluruoholta, Datura.

Bumble olet. Minulla on siis kaksi eri kasvia en olisi tajunnut (muuten aika samanlaiset kukat). Eli varmaan nuo missä on ollut ykisväriset lehdet ovat tuota hullunruohoa ja moniväriset ovat perunkoisoa. Pitääpi tutkia tarkemmin kuin pääsen kotiin. Olen tunkenut niitä samoihin ruukkuihin enkä varmaan siksi pistänyt merkille että muuten pokkeaisi toisistaan. Mahtaa nuo minun kaverit nyt minulle nauraa kuin ne kyselivät minulta miten ottaa siemenet talteen kun niin tykästyivät tuon perunkoisoon…minä kuin että odottakaa niitä piikkipalleroita…menee se minun viimenenkin uskottavuus näissä kukkahommeleissa kun niille tämän jutun kerron.

Jessus lisättäköön vielä tämä  tuli mieleen heti kuin näin kuvan tuosta daturasta…huh ei tämä aina ole niin helppoa ote vanhoista viesteistäni
torstai, 10. helmikuuta 2011 - klo 8. 57 (yli 189 vuorokautta sitten)
Tuon piikkipallon näin eilen kuin selasin vanhasta pentistä minkänäköisiä siemeniä on milläkin kukalla. Raakki sitä esitteli olisiko ollut Datura nyt pitää mennä kurkkimaan uudestaan.

10.2. klo 13:20
Mäntykukka Omat kuvagalleriat: Tähdikki: Siemenistä kukkaloistoon

Minä olen vasta tällainen aloittelija (olisi kyllä ensimmäinen minkä olisin tunnistunut ikinä näiltä sivuilta) mutta laita hakusanoiksi datura+siemen niin pääset itse katsomaan onko samannäköinen…