Hyvinkin voit koulia useampia petunian taimia samaan, leija. Tulee nätimpi. Ovatkos jo isojakin ? Omani ovat vielä ihan hengettömiä, mutta onneksi itivät, kolmea sorttia minulla.
Voikos petunioita koulia niin, että on muutama taimi yhdessä vai pitääkö kaikki olla yksitellen? En ole koskaan ennen petunioita siemenistä kasvattanut..Aamulla niitä siirtelin osan pienempiin ruukkuihin, mutta ovat niin hentoja etten saanut erilleen..ääh..tumpula..eli ruukussa on muutamien taimien yksikköjä...ja pitikö olla sirkkalehti?
Kiitos neuvosta, yritän koulia uudelleen ja nyt vain yhden per pikkuruukku. Taisin innoissani kylvääkin niitä liikaa, mutta mukavaa, kun sain itämään..
Täälläkin on petuniaa koulutettu, eilissäpäivänäOlin olevinaan laittavani vaan ihan pari, mutta, kun niitä laskin, niin taishan noita 20 olla!!!! Mut on ne upeita ku alkaavat kukkia.
Joo, upeitahan ne on. Mulla oli viime kesänä sellaisia vaaleanpuna-valkoisia kerrannaisia röyhelöpetunioita ja kyllä ne kukkivatkin! Aivan mahtavia. Täksi kesäksi laitan taas. Sitten kasvattelin vaaleansinisiä ja lisäksi tummanviolettia amppelipetuniaa. Siniset ja amppeliversiot on jo koulittu, vaaleanpunaisia odottelen vielä. Takaisku on kirjava kerrannaisten petunioiden kokoelma Madeiran tuliaisia, siemenet eivät näytä itävän oikein ollenkaan. Taisivat olla vanhoja. Mulla kävi taas niin kuin viimeksikin, liikaa taimia. Olen niin kärsimätön, että en malta odotta itämistä rauhassa, vaan ripottelen lisää simeniä, kun luulen, etteivät idä. Sitten ne itävätkin kaikki. Ja kun toi orvokkitouhukun on aina niin massiivista, niin arvatkaa, onko ikkunalaudoilla täyttä...
Toki voi koulia, mutta parin latvonnnan jälkeen on lehtimassaa jo niin paljon, että saa olla kastelemassa ja lannoittamssa niitä aika usein. Taimi purkit pitäisi myös siinä vaiheessa saada hieman irti toisistaan (joka on ihan mahdotonta kotioloissa:), muuten kasvit on niin naimisissa toistensa kanssa, ettei niitä saa vahingoittamatta irti
AnuA, kurkkaa Kesäkukat-Lisääminen-Latvominen. Siellä on Kurpitsa antanut todella hyvät ja selkeät ohjeet latvomisesta. Ja sama koskee koulimista. Paremmat ohjeet kuin missään kirjoissa.
Minä istutin amppelipetunian taimet jo nyt suoraan amppeleihin, jossa viettävät myös kesän. Niin olen tehnyt jo monena keväänä, ja ihan hyvin ovat kasvaneet.
Mun japaninkellon pikkiriikkiset taimet on vielä niin pikkiriikkisiä, että alkaa jo huolestuttaa.. Toivottavasti ne tuosta kasvaa, en malta odottaa saanko ihastella ihania sinisiä kukkia, kiitos muajussin!! (eikös tämä voi olla tässä petunian kanssa samasa ketjussa..)
Kannattaa latvoa ainakin kolmasti, tulee huomattaasti tuuheammat taimet. Tai pitää yöt viileässä jolloin haarottuvat itsekseen ja lehtien välit jää lyhyiksi.
Tässä minun sotkuni, en yleensä paljoa perusta kesäkukista mutta kun sain nämä tällaisina pikkiriikkisinä niin en malta odottaa että pääsen touhuamaan. Milloin nämä pitäisi koulia? Lehtiä on viisi kappaletta, mutta ovat niin kauhian hentoja nämä.
Mie laitoin näin omani, enkä laittanut ku yhen laatikollisen, loput jätin "kuivumaan". Nämä on valkean amppelipetunian ja omista kukista kerätty siemenet, joten en tiiä, minkä värisiä on kukat.