Petunia, Petunia

Ostin Pr…sta pussillisen kerrotun petunian siemeniä. Kyllä oli mitättömän vähän sitä ´pölyä´ pussin nurkassa ja se kaikki meni jokseenkin samaan kohtaan kylvölaatikossa. Minun kun piti alkaa kylväminen niin siemenet oli loppu jo.

Jos saan kaikki koulittua hyvin , niin 7 petuniaa saan.

Kaupan siemenissä on se hyvä puoli, että ne itävät yleensä hyvin. Onkohan niihin lisätty jotain? Se vasta olisi kauheata, jos niin vähästä itäisi vain vähän.

Hyötyykö petunian siemenet alalämmöstä, vai itävätkö paremmin viileässä? Chilit iti lämpimässä paikassa vähän liiankin hyvin, mutta mites petuniat? Pari vuotta sitten idätin muistaakseni ihan tavallisesti pöydän päällä ja nyt alkoi epäilyttämään onko tämä uusi lämmin paikka jotenkin haitaksi?

Kysytääs sitten näin päin, että oletteko idättäneet petuniat viileässä vai lämpimässä? :wink:

Siemenpussissa lukee 20-24 astetta,ja valossa ,eli siemeniä ei peitetä.

Näin tehden, minulla ainakin itänyt hyvin

Hei kerria, minä laitoin omat petuniani purkkiin mullan päälle ja purkin patterin päälle. Itivät parissa päivässä. Sitten nostin viileälle ikkunalla jatkamaan kasvamisiaan.

Huoneenlämmössä olen aina idättänyt.

No… joo… minä kun olin peittänyt… en tiedä. pitäisikös laittaa uudet.Vieläkös ne ehtii?

Minä en ole petunioita vielä kylvänyt ja meinään kyllä että ne silti ehtii.

Ihan varmasti ehtii,viime vuonna laitoin maaliskuussa,ja ulos istuttaessa ne oli kukassa.Se kylvöinto nyt vaan tarttuu.Minulla on osa petunian siemenistä vielä pussissa,ajattelin kylvää ne vasta 2 viikon päästä.

No, hyvä! Kun ajattelin, että jo vähän aloittelisi kukintaa siinä vaiheessa, kun vie ulos. Näkee mitä laittaa mihinkin, kun nuo on sekoitusta. Eli ei väriä tiedä, ennen kuin avaa kukat.

Siispä pidän minäkin purkkini kuuman patterin päällä ikkunalaudalla. :slight_smile:

Mulle tuli tänään pussillinen petunian siemeniä. Nyt vaan taimimultaa jostain ja silityslauta taimipöydäksi.

Silityslauta! Miten nerokasta! :smiley: Miten en ollu tuota tajunnut. :stuck_out_tongue: Kiitos Tanya! :slight_smile:

Edel. päivänä oli ensimmäiset petuniat nousseet. Nyt oon vähän hysteerinen noitten kanssa kun viime keväänä meni noita pikkuisia taimia matojen suuhun. Laitoin ulkoa tuotuja oksia vaasiin, suoraan taimiviljelyksen yläpuolelle… No, opinpahan pitämään kaiken ulkoatuodun kaukana vastaisuudessa.

Ollos hyvä, Kerria. Kevät onkin ainoa aika, jolloin mokoma lauta on pidemmän aikaa näkyvillä.

Ettäkö siis yksi taimi / ruukku?

Minä luulin, että nekin on semmoisia ryppäinä kasvatettavia niinkuin lobeliat ja ripottelin sitä putua purkkiin. Nyt niitä petunioita mokomia on nousemassa vaikka ja kuinka.

Ja minä en oikeastaan tykkää petunioista, halusin vaan kokeilla taimella tai kahdella…

Voi ne myöhemmin istuttaa useampi/ruukku, mutta pieninä niistä tulee tanakempia jos saavat kasvaa yksin.

Jaahast, jaahast, kiitos Kurpitsa. Tarvinnee tänään alkaa sitten koulintahommiin. Samallahan sitä voisi yrittää koulia ylimääräiset ja heikoimmat suoraan kompostiin…

Täällä taas nolaan itseni julkisesti kysymällä seuraavaa, mitä eroa on tarhapetunialla ja petunialla?

Nolaa ihan rauhassa, mie mietin tänään just samaa :slight_smile: