Petunia, Petunia

No ehken meidät joku päästää pälkähästä ja kertoo =D

En minä ainakaan tiedä.

Tarhapetunia taitaa olla yhteisnimi kaikille jalostetuille petunioille. Siihen kuuluvat kaikki Grandiflora-, Milliflora- ja Multiflora- ryhmät ja lisäksi Milliflora Plena- ryhmä.Nämä ovat siis kaikki risteymiä. Puhtaita lajeja ovat pensaspetunia ja villipetunia.

Minä latvoisin tuon pienemmänkin, toisesta saa hyvän pistokkaan.

Nuppu pois ilman muuta.

Haa, pitääpäs käydä puutarhalla kyselemäässä millaisia pistokastaimia siellä on…

Omat petuniani ovat kyllä heivieröisiä. Parin sentin mittaisia taimia, jotka eilen koulin, ja 25 koulitusta taimesta viisi on jo kupsahtanut. Pah. Ensin oli jo kato käynyt kylvöastiassa. taisin odttaa liian kauan koulimisen kanssa, mutta kun luulin, että ne siitä vähän kasvaa…

Nyt on tässä vaiheessa petunian pistokkaat .

Isompia purkkejakin tarvitsee, osan tammikuussa otetuista pistokkaista jo laitoin kiikkumaan. Hillo-ja silakkapurkit pääsi jaloon tehtävään..

Siementaimet on kyllä tosi pieniä, en osaa ollenkaan arvata, ehtiikö kukkimaan ensinkään..

Vuokkis siis saitko petunian talvehtimaan, olet kyllä tosi taitava, minulla sammuivat jo ennen joulua

Isoja ovat jo sun pistokkaasi.

Kyllä kerkiää kukkimaan, minä sain viime vuonna kesäkuussa ihan pieniä taimia ja kerkisivät kukkimaan silti.

Sama täällä, mun kuoli kans sinä aikana kun olin etelässä (hoitajien vika).

Minulla oli yksi laiha ruippana oksa Pelargonin juurella. Keittiön ikkunalla oli ja oli samalla kastelu-mittarina “pelakuulle”. Kun sen lehdet oli hiemen nuupollaan kastelin vähän, että piristy. Silleen se keplotteli talvesta. Nyt nuo pistokkaat ovat paljon elinvoimaisempia, kuin se emo.

..ps. siis näitä pieniä tarkoitin, että ehtiikö kukkaan milloin? juuri koulittuja siementaimia..

Kerkeää hyvin kukkia ja yllättävän nopeasti kasvavat alkukituutuksen mentyä ohi.

Omani viime vuonna kukkivat jo kesäkuussa vaikka olivat tuota kokoa maaliskuun lopulla.

Itselläni on samanlaisia ja pistokkaatkin ovat samaa kokoa kuin Vuokkiksen.

Emokasvi kuihtui pois pari viikkoa sitten kaikkensa antaneena…

Ensimmäistä vuotta kasvatan riippuvaa petuniaa ja tuntuu ihmeelle, että vain yksi per iso amppeli noita onnettomia taimia riittäisi!

Laskin kaikki petuniani ja siemenistä 66 yhteensä ja sit pistokkaista 17, mutta ne tuskin kaikki juurtuvat.

Mun petuniat on vielä pienempiä kuin Vuokkiksen. Oli pakko koulia ne aikaisemmin, kun kylvin hippasen tiheään siemenet ja tila alkoi loppua. Nyt puolet on kuukahtaneet ja vain muutama näyttää kasvavan. Noh, jos edes yksi taimi selviäisi niistä 50 koulitusta niin olen tyytyväinen!

Samoin kävi täällä, petuniat nuupahtelee yks toisesna jäkeen. Harmillista, vain muutama enää jälellä. Tuskin nekään selviävät.

Epäilen noita pikkukärpäsiä, joitten kanssa olen ihmeessä.

Mulla oli ihan sama ongelma viime vuonna, petuniat nuupahtivat yksitellen ja pikkukärpäsiä oli hurjasti. Kun tutkin multaa, niin huomasin että syynä oli kärpästen pienet kirkkaat madot jotka söivät petunioita! Niitä kärpäsiä tuli meille kun oli liian kosteaa minikasvarissa. Tänä vuonna on kärpästeippiä joka puolella ja petuniat saa kasvaa rauhassa=)!

Missä vaiheessa olisi hyvä latvoa petuniat?

Ei tavallisia petunioita tarvitse latvoa, riippuvat vaan. Latvomisotsakkeen alla on ohjeita.

No voi ei, latvoin jo ja ihan kaikki… :-/

Tää mun touhuilu on juuri tälläistä, intoa enemmän kuin taitoa. Toivottavati nuo ei nyt ihan suuttuneet ;D

Ei ne siittä miksikää mee, haarottuvatpahan vielä varmemmin Nimim. kokemusta on :slight_smile: