Petunia, Petunia

Tässä minun pistokkaina ostetut. Pitäisi olla kerrottukukkainen violetti...tai sitten se oli sininen.

Napsaise latvat poikki.

Näin teen, kiitos!

Miten kauan itää tuo petunian siemen. On jo kolme viikkoa kohta ollut mullassa, eikä mitään ole noussut pintaan.

Minulla taisi parissa päivässä nousta…

Sitä luokkaa se itäminen oli. Latvapistokkaatkin juurtuvat, liiankin helposti. On ylituotantoa petunioista…

Voinko siis sanoa hyvästit petunioille.oli niitä enemmän kuin yksi, kolme tai neljä siinä pussissa oli. Voi harmi, niitä olen odottanut koko ajan nousevaksi.

Tähdikki, mulla saattaa olla hiukan liikaa riippapetuniaa, jos se nyt vaan ehtii tarpeeksi kasvaa. Toimitus jollain tapaa yhdessä niiden leinikkien kanssa?

Kyllä on ollut huima ero eri petunialajikkeiden kasvussa tänä vuonna. Kerrotut petuniat on niin isoja, että on saanut moneen kertaan latvoa. Tavallinen trumpettimainen seos on kylvetty samana päivänä: niistä iti vain murto-osa ja itäneetkin on pari senttiä korkeita rimpuloita. En tiedä sattuiko olemaan sitten eri merkkistä multaa vauvavaiheessa, vai mistä lie johtuu.

Tähdikki… oletko peittänyt siemenet, kun odotat pintaan nousua? Minun mielestäni petunian siementä ei tarvitse peittää vaan se itää valossa… itselläni iti neljässä päivässä. Mutta odottele vielä ihmeessä ainenkin pari päivää saattavathan ne sieltä nousta! :slight_smile:

Olen täysin ymmälläni! Yksi petunia näyttää selviävän hengissä! Kahtena vuonna olen kylvänyt useita pussillisia tappaen kaikki sirkkalehtivaiheessa. Nyt viimeisen pussin viimeisestä erästä yksi taimi ei näyttäisikään kuolevan!! JEE JEE! Sitkeys palkitaan…

Anita, taas mun pelastus. Hienoa, jos saan.Laitan sulle huomenna yksäriä, mietitään kahdestaan vaihtarit. Eihän ole kiire ja jos ei onnistu, en menetä mitään,kun en voinut odottaakaan mistään pistokkaita.
Odotetaan hyvää kasvua.

Kukas kyselikään peitämisestä.En peittänyt, sanontani vaan on se että odotan siemenestä nousevan siemenen pintaan pientä vihreää.

Joka tapauksessa hoidan sitä vielä, sillä muistakin purkeista on vasta pieni vihreä noussut.

Toiset taimet ovat jo kivan kokoisia, vaikka smaan aikaan kylvin.Tytöllä on ollut pariviikkoa appelsinin siemeniä kylvetty ja alkoi jo olla huolissaan kun mitään ei näy.Tänään palkittiin odotus, ihan pieni vihreä pilkistää siemenen sivussa.

Maijulla oli hyvä mieli mennä nukkumaan.

Ensimmäistä kertaa näitä petunioita minäkin siemenistä alkaen kasvattelen. Enpä uskonut näin vaikeiksi. Taimia kyllä iti. Kun oli aika koulia, niin suurin osa meni manan majoille, yksi toisensa jälkeen. Vielä on toki jäljellä, mutta mikäs sen takaa, onko yhtään sitten kun niitä pitäisi saaha ulos kukkimaan. Huomattavia koko erojakin niillä näkyy olevan. Kerrattujakin hommasin, mutta ne on luku sinänsä, enkä tiedä saanko niitäkään yhtään valmiiksi. Ei ole mun juttu.

Nyt on kaikki petuniat koulittu, mutta taas on epätoivoinen olo, etteivät ehdi tämän kesän aikana kukkia. Jäi kouliminen niin myöhäiseksi, eli kaikki ovat vielä ihan onnettoman pieniä rääpäleitä. Samahan se oli viime vuonna, kasvoivat tosi hitaasti ja meinasi jo usko mennä, mutta lopulta kukkivat tosi kauniisti. Ei kyllä kesäkuussa vielä, mutta lopputulos palkitsi kuitenkin. Pitää yrittää muistaa se, kun katsoo noita rääpäleitä.

Olen itselläni huomannut petunioista sellaisen, että ne pienet koulitut taimet kun rupeaa kasvamaan, niin aivan tyviosasta tulee usein hiuksenohut ja se tuntuu melkeinpä lakastuvan. Olen laittanut aina multaa reilusti jossain vaiheessa lisää, niin että tuo ohut tyvi osa jää mullan alle. Näin kasvaa topakampia ja paksuvartisempia. En tiedä ymmärtääkö tästä mun sepustuksesta kukaan.

Minä huomasin myös, että osa petunioista rötkötti vinossa, kun juurenniska oli ihan ohut. Vaikka koulin ne ihan hartioita myöten. Lisäsin juurelle multaa ja nyt ovat topakoita. Ja isoja! Hirvittää ihan mihin ne mahtuu kun ne tuosta vielä kasvaa. Latvoin tänään osan toiseen kertaan, olivat haaroittuneet hyvin.

Kun latvon kerrattua riippapetuniaa huomenna,niin voinko iskeä heti multaan sen katkaistun latvan vai pitääkö sitä jotenkin juurruttaa?

Mun kokemus on, että petunia lähtee tosi hyvin pistokkaasta kasvamaan. Eli ihan laitat vaan multaan siten, että eka nivel on ainakin mullan alla.

Voit iskeä heti sen multaan. Mä olen ottanut pistokkaasta alimman(t) lehden(t) pois ja sitten multaan. Juurtuvat turhankin helposti mielestäni.

Toivottavasti eivät kovasti järkyty,kun latvoin ja siirsin samalla isompiin astioihin…