Eikö olekin jännä juttu! Minäkään en ole ikinä petunioista tykännyt, mutta nyt mulla on niitä itse kasvatettuna monta kymmentä. Pakkohan niistä on nyt tykätä. (Ja kyllä minäkin meinaan petunioitani lannottaa, mutta en sitten hirmu paljon…)
Tuosta petunian lannoituksesta kerron oman monivuotisen kokemukseni: olen laittanut todella reilulla kädellä kanankakkaa petunian ruukkuihin ja ovat kukkineet runsaasti ja pitkään. Lehtiä nypin välillä pois samalla kuin ohikukkineita kukkiakin, näin kukat näkyvät hyvin ja samalla poistetun lehden tyvestä lähtee uusi kukkavarsi kasvamaan.
Hmmmm no mikähän nyt on paras lannoitusmäärä…?
Pitkään parvekelaatikkoon laitan n. 2-3 kourallista, isoon ruukkuun n. 2 kourallista - sivulla 26 on laittamani kuva viimekesän kukinnasta tällä reseptillä. Mutta tämä lannoitus tapahtuu vasta kun siirrän kukat pihalle eli noin 10.6. Ennen sitä taimikasvatusvaiheessa multa on laihaa.
Minäkään en voisi kuvitella ostavani petuniaa kuin sen miljoonakellon, mutta olen kasvattanut noin 70 kerrottua ja riippuvaa yhteensä eli nähtävästi pitää tykätä kuitenkin
Ne kerrotut on ihan ihqut
Istutin jo suurimman osan kasvulaatikoihin ja tietty lannoitin todella runsaalla kädellä huippukukintaa odotellessa... Voi hitsi jos liikaa nyt lannoitin.
Minäkään en mukamas aikaisemmin tykännyt noista tavallisista petunioista ja kun siemenetkin ostin alelaarista, niin ajattelin silloin, että kylvämättä jää. Nyt olen hellinyt ja vahtinut niitä kerrotun petunian taimia lempilapsinani
Mikähän petuniavillitys meillä entisillä inhoojilla tänä keväänä on?
Tosin en edelleen ole lämmennyt yhtään kirjaville enkä tumman violeteille.
No tuo ylilannoitusjuttu koskee mielestäni noita veteensekoitettavia kaupallisia aineita. Kanankakka on erilaista, oon tulkinnut sen niin, et kasvit vähän niinku valitsee, millon ruokailee. Veteen sekoitettavissahan se on melkein pakkoruokintaa.
Ei 2-3 kourallista pitkässä parvekelaatikossa kyl oo liikaa. Liikalannoitus näkyy kukkien puutteena, lehtien runsautena ja pitkänä hontelona kasvuna. Jos petunian lehden väri alkaa haalistua tai kellertää (muutkin ku vaan muutamat vanhemmat lehdet) ni sit tietää et on liian vähän voimia ja liian korkea ph. Liian korkeassa ph:ssa petunia ei saa otettua ravinteita mullasta.
Tarkimpia ovat perinteiset petuniat, surffiinat ja miljoonakellot ovat jo jalostetumpia ja helpompia hoitaa. Ja on sellanenkin petunia jo kehitetty myyntiin asti, jolla on aivan sama mikä ph mullassa on. En vaan muista sen kauppanimeä, enkä löydä noista miljoonista lehtisistä just sitä, mis se asia luki :(.
Vitsit! Kiitos Tagetes, ihan uutta tietoa oli tuo kaikki. Ihmeellistä että noissa puutarhalehdissä ei koskaan voida puhua asiasta juuri tälleen vähän tarkemmin. Varmasti olis niksejä ja tietoa moneen kasviin liittyen vaikka kuinka olemassa, mutta sitä samaa hömppää ja turhia kuvia vaan tungetaan joka sivulle. Nimimerkillä “Pettynyt Kotipuutarhan pettynyt tilaaja”
tagetes - tuo oli hyvä oivallus, että veteensekotettavat ovat eri asia kuin hitaammin liukeneva luonnonmukainen kanankakka. Pakkoruokinta-sana oli hyvin kuvaava . Täällä kun vaihdellaan vinkkejä, niin saadaan hienosti kukkivia petunioita ruukut täyteen.
Kerria - juuri tänään ajattelin samaa, että puutarhalehtien oikea anti jää aika kevyeksi. Itsekin kaipaisin niihin enemmän käytännön ohjeita kuvien kera mutta nykyään niissä on vain paljon isoja taiteellisia kuvia, ainakin siinä meille tulevassa. Siinä asiaa pohdiskellessani myös päädyin lopettamaan lehden tilauksen juuri tästä syystä. Nyt pitää vain muistaa vielä tehdä se.
Taitavat puutarhalehtien toimittajat olla enempi visuaalisen puolen ihmisiä, kuin oikeita hortonoomeja.
Minä en ole koskaan käyttänyt kanankakkaa noissa kesäkukkaistutuksissa… pitäisköhän kokeilla. Kun se kastelulannoituksen antaminen on aina niin ärsyttävää, kun letkusta olisi niin helppo kastella (järvivedellä). Hevonpeetä olen laittanut isojen ruukkujen pohjalle, mutta ehkä kanankakka olisi helpompaa sekoittaa multaan.
Kyllä kakka ku kakka hakkaa kemikaalit mennen tullen! Nim. merk. laihin sato ikinä v. -05, ku uskoin markkinoihin ja käytin vain sitä vaaleanpunaista!
Käytän sitä vaaleanpunaista kaupungissa partsilla. Pelkään, että kanankakka alkaa haisemaan ruukuissa ja naapurit ärsyyntyy.
välke, ei se sieltä haise, ainakaan naapuriin asti. Laita puhdasta multaa päälimäiseksi. Jos ruukkuihin istutus vaiheessa sekoitat multaan ja sitten viimeiseksi pinalle se multakerros.
Tuosta tulikin mieleeni, että tämän asunnon edellinen asukas jätti minulle muutossa säkki kaupalla multaa ja muutaman lannoitepullon. Se toinen on jotain luomulitkua ja haju siinä ihan hirveä. Haisee niin virtsalle, että pahaa tekee. Sitä kerran kokeilumielessä lirautin ja tajusin liian myöhään mokan. Piti pistää ovet ja ikkunat kiinni kun haju tunki sisällekin. Tais olla sitä ihteään.
Kanankakkarakeethan ei edes tuoksu pahalle, minun mielestä.
Tässäpä tämä tämänvuotinen petunia, viime vuodesta viisastuneena ja kaikki opit muisteltua , latvoin ja latvoin tosi monta kertaa....kannatti
Ei parempi enää voisi olla.
Siis onko tuossa yksi ainoa taimi!? vautsi
No ei ihan, kaksi taimea ainakin oli, jossain ruukuissa oli 3, kun ne oli niin pieniä aluksi ja sekoitin kahta eri lajia mutta riippuvia molemmat.