Petunia, Petunia

Minä sain ohjeeksi latvoa tavallisen, ja olen latvonutkin. Haaroittuu kyllä (melko hitaasti mun mielestäni) ja latvatkin juurtuu (turhan helposti mun mielestäni).

Ok. Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyykin tänään sitten latvoa petuniat.

Minun vaaleanpunaisessa hattarassa on jo nuppu :slight_smile:

Samoin, nuppuja työntävät jo, ihan pieniä vasta, mutta selvästi nuppuja. Enpäs enää latvo, ovat jo niin tuuheita taimia. Kivaa!

Mitenhän petunian saisi pysymään sellaisena matalahkona ja tuuheana? Vai olikohan minun viimekesäiset vain liian varjossa kun kasvoivat hurjasti pituutta, eivätkä sitten olleet loppupelissä enää kovinkaan kauniita.

Onko lajikkeesstakin kiinni? Leikkaamalla menettää kukat mutta kai sitä vähän aluks voi latvoa.

Ainakin se on tärkeää, että kukat poistaa aina kukinnan jälkeen ihan kokonaan myös sen kukan kannan, ei vain pelkkiä kuivahtaneita terälehtiä.

Toki varjo varmasti aina kasvia hiukan venyttää, koska sen pitää yrittää kurkotella valoa kohti ja lajikkeissakin on eroja.

Ihan hyvin kukkivat ilman nyppimistäkin…

nimim. Laiska

Minullakin oli niitä seipäitä viime vuonna. Kasvoivat pitkän jäykän varren, ja pituutta oli ainakin puoli metriä. Vähän olen taipuvainen uskomaan, että tuo pensasmaisuus on lajiominaisuus. Toki liikaa lannottamallakin varmaankin saa pitkiä varsia aikaiseksi.

Miten se nyt olikaan, kun latvon tuon petunian, niin voiko sen latvuksen juurruttaa? Minulla kun oli vaikeuksia taimien kanssa ja jäivät niin vähäisiksi, niin saisin lisätaimia muutaman.

Maire´ voi sen latvuksen juurruttaa, pistä se suoraan vain multaan. Minä olen sillä tavalla saanut monta petuniaa lisää.

Kiitos hillasuo.

Minä tässä mietiskelen, että vieläköhän latvoisin noita pikkupetunioita, vai joko annan kukkia… niissä on paljon nuppuja jo. Ei raaskisi, mutta kun osa ainakin saisi vähän tuuheampiakin olla. Olen antanut itseni ymmärtää, että ne ovat jotain amppelipetunioita, siis riippuvamallisia. Kai, hehheh.

Ehkä minä latvon niitä vähiten haarottuneita… osa saa sitten kukkia jo.

Kerrattukukkaiset ovat tuuheita jo.

Minusta tuo kerrattu on kauniimpi, kun on vähän ilmavampi, koska kukat ovat aika raskaita palleroita.

Joo niitä kerrattukukkaisia en meinannutkaan enää latvoa.

Nyt jännittää. Mitä näistä paljastuu? Tää on ihan selvästi punertava, kun viereisessä on vaaleat nuput.

Nyt ku muistan, laitan tän tiedon, et petuniat ja kaikki sen sukulaiset (surffiinat ja miljoonakellot jne.) suosii hapanta maata. Eli ph on optimaalinen 5,5-6,5. Kasvualustan pitää läpäistä vettä ja olla kuohkea. Petunioita ei kannata liikaa lannoittaa, kasvattavat silloin vaan turhaan vihreää, kukkien kustannuksella. Nuppuaihioiden ilmaannuttua olisi hyväksi mahdollisimman alhainen lämpötila alkukeväällä, kun ei vielä ulos voi viedä, paras on +10 astetta. Tosin sen alle mentäessä kasvu pysähtyy.

Maan happamoittamiseksi voi käyttää etikkaa (0.5 tl/litraan vettä), piimää oman maun mukaan veteen sekoitettuna tai sitruunahappoa+vettä. Sellanen ph mittari olis hyvä olla olemassa jos on petunioiden intohimoinen kasvattaja. Sadevesi ja rodo-lannoite ovat hyvä pari kotikasvattajalle.

Ja latvominen tuuheuttaa, jokaisesta uudesta lehtihangasta tulee uusia kukka-aihioita.

Piimää oman maun mukaan… Hihhihhii.

Hyviä ohjeita, kiitos! Taidanpa sitten vähentää lannoitusta vähitellen.

No silleen, juuri kun mietin, että pitäisikö jotenkin saada kanakakkaa ruukuihin laitettua. Ei sitten kai tarvitsekkaan…

Jännä jotenkin sillä aiemmin en ole oikein pitänyt petunioista mutta nyt kun itse kasvatan ne ovatkin muuttuneet kauniiksi:)

Mikä on liika lannoitus petunioille ja yksivuotisille kesäkukille, viime kesänä kastelin koko ajan miedolla lannoitevedelle+ vedellä ja kukkivat myöhään syksyyn tosi komeasti.