Joku kysyi tuolla taimien määrää per amppeli, mutta entäs parveke- tms. laatikko? Kuinka tiheään kärsii laittaa? Minä oon huomannu aikaisempina kesinä, että kun oikein tiuhaan niitä pistelee, niin kyllä on nopeasti juuria koko loota täynnä. Ja vähän huonosti ne tykkää kasvaa… vaan ehkäpä minunkin pitää ruveta raakasti vaan latvomaan taimiani, että ei tarvi sillä kappalemäärällä parvekelaatikkoa täyttää Heh, rujoja kun pitää pistää tiheämpään
Tuolla jossain kauempana kysyin kuinka kauan petunian siemenet itää.
Muutamassa päivässä joilain. sain petunian siemeniä ja huolella olen niitä hoitanut.Yli kuukauden.
Sain neuvoja jotka johtivat siihen että yksi pieni taimen alku ilmaantui eilen illalla.
Olen siis onnessani että huolenpito palkittiin taimella. En ole kärsivällistä tyyppiä, mutta näissä asioissa olen.
En halunnut luovuttaa ja olinkin aloittanut väärin päin tämän kasvattamisen. Lämpöä, ei aurinko, kun ei ole taimeakaan. Neuvosta toista viikkoa ja taimi. Olis mun se pitänyt tietää. Pääasia että nyt on alun saanut.Ei ollut siemen/siemenet kuolleet. Kolme kylvin, odotan jos toinenkin taimi tulis. Jos kolme, se on jo yli odotusten.
Annetti, kyllä mie olen laittanut parvekelaatikkoon siksakkia ihan kiinni toisiinsa ne taimipaakut. Mulla on altakastelevat laatikot, niin ovat tykänneet.
Aivan hurmaavia petunioita Sailasilla! Todella kaunis tuo sininen väri, muistatko sen nimeä? Ei taida ihan joka marketista tuollaisen siemeniä löytyä…
Kyllä on sailasilla mahtavat upeat petunialaatikot
Omani ovat vähän turhan venähtäneitä. Latvoin ne viikko sitten ja ovat nyt hieman "räjähtäneen" näköisiä.
Eilinen Petunia-projektini. Yksittäiset petunian taimet oli koulittu pieneen purkkiin jossa ne sitten oli venähtänyt melkoisesti. Hieman suurempaan ruukkuun vaihdettaessa katkaisin niistä reilusti, sekä muutamia lehtiä kuvan merkkien mukaisesti, latvan istutin viereen juurtumaan.Näin saan toivottavasti mukavan tuuhean kukan.
Tälle noin kuukausi sitten latvotulle tein sitten näin. Leikkasin tuosta pitkästä osasta kaksi pistokasta, istutin isompaan ruukkuun ja molemmat pistokkaat + aiemman juurtuneen latvan. Kirkas huppu päälle ja siinä saa taas pensastua. Jotain hyötyä on noistakin muoveista, joita muuten manaa.. Lehdet ja mainokset kun on pussitettu muovin sisälle..
Näistä minun hellimistä ja hoivaamista petunian taimista tulee tälläisia hörsylöitä : http://www.backyardgardener.com/seeds/product08/7412.html
Olen latvonut jokaisen taimen pariin kolmeen kertaan.
Upeita taimia. Minäkin taidan onnistua tänä vuonna sillä alkavat olla jo latvottavan kokoisia. Ostin kolme vuotta sitten siemenkaupasta amppelipetunian siemeniä; eka vuonna yksi iti ja kupsahti myöhemmin, viime vuonna kaksi sain jopa amppeliin saakka ja niiden siemenistä kylvin tänä keväänä ja itämisprosentti oli hyvä ja nyt on kunnon taimia miltei yli oman tarpeen. Eli siementen keruu kannattaa.
Tuollaiset minun hörsylät ei taida tehdä siemeniä?
En ymmärrä sitten yhtään, mikä minua vaivaa noiden kukkien kanssa. En pidä kovinkaan paljoa noin muuten vaaleanpunaisesta, en hörsylöistä enkä koristeellisuudesta. Mustaa, pelkistettyä yms muuten. Mutta kukat saa olla ties minkälaisia täytekakkuunelmia
Nuo välken hörsylät on just samoja joita mulla oli viime kesänä! Ne olikin muuten todella kauniita! Harmi, etten mistään löytänyt tänä keväänä niitten siemeniä. Vuosi sitten tilasin seemnestä, mutta eipä ollu nyt.
Onko ne oikeasti tuollaisia hattaroita, mitä kuva antaa ymmärtää?
Kyllä vaan, suuret kerrotut kukat, jos ne olis ihan valkoisia tulis mieleen lumipallot Ja just nyt kun katsoin seemnen sivuilta, siellä olikin taas niitä. Pitäisköhän tilata jo ensi kevättä varten…
Minun siemenet oli viimesyksyn alelaarista, 20 senttiä pss. Kaksi pussia laitoin ja kaikki iti. Sellaista siemenmerkkiä, mitä saa Prismoista.
Minulla myös noita prisman versioita ja talvehti tosi hyvin eli sain reilusti pistokkaita joita nyt innolla odottelen kukkivan.
Kasvoi muuten kookkaaksi ja kukki koko kesän.
Kuvan oikeasa laidassa on kyseistä petuniaa ja huomasin ettei kuvia ole ollenkaan sellaisesta suureksi kasvaneesta versiosta. Siemeniä en saanut niistä vaikka kuinka kaivelin.
Minä ostin kans noita hattaroiden siemeniä, Multasormesta. Olivat niiin herkullisen näköisiä! Mutta mietiskelen tässä että varmaankaan eivät sadetta kestä, pitänee istuttaa ne katoksessa oleviin ruukkuihin. Vai miten on, onko kokemuksia… miten kerratut kukkivat viime kesän sateissa?
Sanoisin viime kesän kokemuksella, että hyvin kestää sadetta =)
Juuri ne suureksi kasvaneet olivat koko viime kesän ihan taivaan alla ja sadettahan riitti.
Ihan tosi!? Enpä olis uskonut! No joka tapauksessa osa niistä menee avokuistille, ja jos jää yli, voin sitten tyytyväisenä laittaa avotaivaan allekin. Taimia ei kylläkään ole kuin 10, joten en tiedä riittääkö muualle…
Onko se niin, että riippapetuniaa latvotaan, mutta tavallista ei? Minulla on tavallista, enkä oikein tiedä kuuluisiko latvoa.