Kyllähän ne voi jo pikkuhiljaa kylvää. Amppelipetunian olisi jo voinut, kun se kanattaa ainakin kolmasti latvoa. 3 tainta tuollaiseen amppeliin on sopiva määrä.
Okei, kiitos.
Mä laitan sit heti amppelipetunian siemenet multaan. Minähän löysin siemenet vasta hiljattain. Mutta toivotaan, että vielä ehtii. Siemenet ovat jostain siemenketjukirjeestä, joten mielenkiinnolla odotan, minkä värisiä kukkia tulee.
Viime vuotinen "melkein Sininen" petunia kukassa. En raaskinut vielä leikata nuppua joten hiukan ihaillaan ennen saksien vierailua.
Ei taida mun petunian siemenkasvatuksesta tulla yhtikäs mitään. Osassa olen suurennuslasilla nähnyt jotain vihreetä rihmaa puolen millin pätkän, mutta sitten seuraavana päivänä nekin on hävinnyt? siemenet on Seemnemailmast tilattu onks muilla mitään ongelmia niiden kanssa?
Riittämiin on ongelmia ainakin minulla. Noista edellä mainitsemista 7stä pussissa olevasta siemenestä on vain kaksi itänyt, joten kyllä kappalehintaa kertyy.
Ostin marketista ja hyvin on itäneet, ei kuitenkaan vielä ihan kaikki.
Laitan kaverin asialle isoon kaupunkiin hakemaan uuden satsin siemeniä, niin onko sitten väliä lajikkeella tai sillä on se grandiflora, multiflora tai joku muu satsi? Niin musta niissä jossain luki.
Olisipa täälläkin.
Yhden surfinia pistokkaan onnistuin pitämään hengissä aika pitkälle talvella ja siita sain yhden pistokkaan juurtumaan. Tästä pitäisi saada monta kasvia vielä kesäksi. Saa nähdä onnistuuko.
Kurppa,
Kuinka saat tuosta uusia kasveja? Kuinka juurrutit surfiniasta uuden pistokkaan?
Kunhan pari lehteä vielä tulee, leikkaan veitsellä lehden alta poikki ja törkkään sen kosteaan multaan kevyesti muovilla peitettynä. Täällä on kuvin näytetty. Kuvissa on pelargoni mutta ohje pätee myös petunioihin.
Sausa, tässä on punaisella merkattu katkaisu kohta. Latvasta saa uuden kasvin juurrutettua, joka taas latvotaan jne. Juurrutus onnistuu hyvin kosteassa mullassa kevyesti muovilla peitettynä. Multa ei saa kuivua, muttei saa olla liian märkäkään.
Moon niin kade kurpan taimille! Non niin meheviä ja reheviä ![]()
Pistokastaimesta tulee aina napakka.
Kerrottu petunia Pirouette Soft Red and White - latvotaanko?
Koska otatte itäneiden petunioiden päältä pussin pois? Mulla on ihan pikkiriikkiset alut ja sirkkalehdet näkyvissä.
En ikinä laita siemenien päälle pussia. Helposti kärsivät ilman kosteuden muutoksesta eli ota pian vaan ja katso etteivät pääse kuivumaan tai kastumaan liikaa.
Kiitti meen sit heti ottaan pussit pois!
Samperi jos nuo seemnen pinkkikeltaiset ei nyt idä! Ne oli niin hienon näkösiä siinä kuvassa, ärr! 6 päivää ollu mullassa.
Tavalliset petuniat ovat hyvässä vaiheessa.