Petunia, Petunia

Mitä sää Kurppa syötät noille taimille kun ne on noin komeita? Mun petunioissa on ekat oikeat lehdet, mutta siinä vaiheessa ne jurottanu jo viikon tai kaksi. Viimme viikolla lorautin pikkasen ravinteita niille, mutta mitään ei vaan tapahdu :frowning:

Kyllä tuo valon määrä on ratkaiseva tekijä. Natikan alla ovat.
Kerran viikossa kastelulannoitetta.

Paljn sulla on lämpöä tuolla missä kasvatat?

Kasvien kohdalla aivan liikaa, varmaan noin +30º Matala katto niin en saa natikkaa tarpeeksi ylös. Joutuu kastelemaan kolme kertaakin päivässä.
Laitoin lämpömittarin ja se mokoma näytti jopa +36º

Sais tuo aurinko näyttäytyä vähän useammin. Eilen onneksi paistoi ja taimet sai ihan oikeaa aurinkoa. Eteläikkunalla ovat, mutta koko ajan niin pilvistä, että ei tunnu paljon auttavan. Mulla on käytössä tuo Megaman Artco valaisin.

Petunioiden kanssa lähdinkin ihan vaan kokeilemaan mitä niistä tulee. Löysin vanhan siemenpussin jossa oli petunia sekoitus. En oo aikasemmin petuniaa kasvattanu, yleensä olen ne ostanut. Viimme keväänä löysin yhdestä kukkaruukusta siementaimen joka ehti kesän aikana pukata muutaman kukan. Se sitten innoitti kokeilemaan petunian kasvatusta :slight_smile:

Eteläikkunalla nousee lämpötila helposti liikaakin, taimet voivat palaa. Petuniat ovat helppoja kasvatettavia, kuten tupakatkin.

Sekin on mahdollista. Meillä on kuitenkin tuolla ulkona seinän vierustalla nuo rakennustelineet. Hetken aina jostain välistä paistaa ja taas hetkeksi menee aurinko varjoon. Yritän aina seurailla kuinka kovasti aurinko porottaa.

No höh! Miks mulla tulee hujoppeja ihan +23 asteessa ja valosassa, kun sulla on noiiin kuumaa ja silti sulla vartta tuskin lainkaan?! :frowning:

Mun petuniat on tämmösiä minejä. Oisko järkeä vaihtaa tuhdimpaa multaa ja istuttaa nuo syvempään? On niin älyttömän ohuet varret. Pitäis varmaan raaskia poistaa nuo tupla taimet. Kasvoivat niin lähekkäin, että piti osa koulia tuolla tavalla.

Hienoa, että löysin tämän ketjun! Viime vuonna onnistuin hyvin petunioiden kanssa, vaikka aiempaa kokemusta ei ollut. Tänä vuonna löysin vain amppelipetunioiden siemeniä, jotka nyt ovat kasvaneet hienoiksi hujopeiksi.

Kysymys kuuluu: minkä kokoisina petuniat voi latvoa ekan kerran? Tai olisi syytä latvoa…

Moonlight, kyllä mie poistaisin nuo toiset taimet ja istutaisin sirkkalehtiin saakka.
Halle, kolmen lehtiparin jälkeen voi latvoa. Täällä asiasta enemmin.

Kiitos Kurppa. Operaatio tehty :slight_smile:

Mullon kans ihan samanlaisii hujoppeja kun moonlightillä, mutta vähän pienenpiä.

Minäkin laitoin ensimmäistä kertaa petunioita kasvamaan, tänään kylvin kun löysin kätköistäni pussillisen Thompson & Morganin "Pink Lady F1 Hybrid" -siemeniä. Kylvöohjeena: " kylvöaika helmi-huhtikuu, pintakylvö, peitetään hyvin kevyesti vermikuliitilla ja idätetään muovilla peitettynä (21-30 C) valoisassa paikassa koska siemenet tarvitsevat itääkseen valoa. Itäminen vie yleensä 10-21 päivää".

Vaan olipas pieniä ja hankalasti kylvettäviä nuo siemenet !

Surkeita ruipeloita ovat omanikin. Kaiken lisäksi lehdissä on keltaisia laikkuja. Mikä lie vaivana?

Mun petuniankasvatus taitaa mennä puihin tänä keväänä… Yksi miljonakello säilyi talven yli, ja aina kun ajattelen että otanpa pistokkaita, se on rupsallaan. Pitää kastella ja odottaa että uudet kasvut virkistyy… sitten kun ne olis kunnossa, en muista tai ehdi laittaa niitä pahuksen pistokkaita. ja minä kun meinasin olla aikaisempi kuin viime vuonna, plääh.

Onnistuin talvettamaan tämän nimettömän. Uudet pistokkaatkin ovat vihdoin alkaneet juurtua. Alkuun mätänivät, kun yritin ilmeisesti liian aikaisin pistokaslisäystä.

Aivan mahtavan upea petunia KaValla! Niin minun makuuni. Hienoa, että saat siitä uusia taimia.

Itse opin taas  jotain uutta omieni kanssa … että purkit on syytä täyttää kunnolla mullalla, etteivät pienet petunian alut jää johonkin puoleenväliin hämärän rajamaille. Mitä lie olen ajatellut noita kouliessani . Tässä on tulossa pinkin väristä amppelipetuniaa viime kesän omista siemenistä.

Minkälaisissa oloissa KaVa talvetit? Ja onneksi olkoon :slight_smile:

Kiitos kommenteista ja onnitteluista!
Talvetin petuniat valoisalla ikkunalla ja viileässä lämpötilassa (10-15 astetta). Huone oli tämän talven kokonaan kukkien käytössä. Vanhanajan salikliivia sai viileän jakson ja nyt kukkaterttu on aukeamassa. Vaaleanpunainen riippapelargoni ja muut pelargonit säilyivät siellä hengissä .
Aikaisemmin minulla ei ole vastaavaa huonetta ollut käytettävissä ja en tajunnut syksyllä viedä sinne vielä useampia lajeja talvehtimaan.