Petuniakylvö apuja pyydän. On erilaista ja erikokoista petuniaa. En ole koskaan ennen itse siemenistä kasvattanut ja nyt mietin, voiko siemenet laittaa kylvölautalle itämään. Ymmärsin että itävät lämpöisessä ja valoisassa paikassa.
Etupihan terassikaiteella on 11 pitkää kesäkukkalaatikkoa, ja niihin ajattelin laittaa pelkkää petuniaa, eri lajikkeita ja väristä, tänä kesänä. Petuniahan viihtyy lämpimällä ja aurinkoisella paikalla. Alkoi ahdistamaan, että joutuisi kaikki ostamaan, niin silksi haluaisin nyt itse kasvattaa.
Petunia picobella. Kaksi näitä säästynyt tänä talvena, toin sisätiloihin muutama vko sitten. Teenkö nyt mitä näille, toinen kukkii kohtapuoliin. Laitanko kisunhiekkaan latvoja? Joko nyt vai kohta? Ennen en ole onnistunut talvettamaan.
Töki suoraan multaan vaan niin varmasti ainakin lähtee kasvuun, ja kun kasvaa latvo taas jne. Petuniat on yks laji jota voi keväisin monistaa niin paljo ku haluaa ja tarvii. varsinkin riippamalliset.
mie olen monistellu Kesänlapselta viime syksynä saatua pistokasta jo aika monta purkillista, on se kukkinutki välissä.
Juu niin minä ajattelinkin kun säästin pari emokasvia mieleisistäni, et voisi monistaa. On vaan aika huonoja kokemuksia mullassa juurruttamisessa, vesilasissa on helpompaa kun näkee millon tulee juuria. Tarkastelin noita latvuksia niin on aika monihaaraisia jotenka oiskin hyvät mahikset saaha monta, monta..
Petunia taitaa olla helpoin juurrutettava, sen kuin tökkää multaan, pitää sopivan kosteana (vaikka pussi hällästi purkin päälle) ja odottelee hetken. En sitten tiedä, onko pimeys vielä esteenä hyvälle juurtumiselle, mutta ainakin myöhemmin keväällä onnistuu.
Viime vuonna kasvatin petuniat ensimmäistä kertaa siemenestä ja pitihän sitä taas tänä vuonna kasvatus puuhiin ryhtyä tosin homma tuli alotettua jo tammikuussa, että saan kukkia aikasemmin, kun viime vuonna taimet koulin suoraan 10cm purkkeihin niin on tilaa kasvaa.
Voih. Rayalla ja slodella on niin hienot petuniat. Mulla on vasta sirkkalehdellä, kun meni koko konkkaronkka uusintakylvöksi niitten vietävän vihannespunkkien takia.
Voi miten hienoja taimia Rayalla ja paljon! On sinä taimi poikineen, mihin ihmeessä saat kaikki sopimaan kesällä, vai onko paljon vielä tyhjiä paikkoja pihalla?
Eka pistokas petunia kukkii. Tämä on alkuperäinen ostopistokas, josta olen jo juurrutanut lisää pistokkaita latvomalla, mutta ne on vielä aika pikkuisia.