Petunia, Petunia

Voi ihanuus Genesee ja Nea noita teidän petunioita. Mulla kun ei ole vielä yhtään kukkaa. Ensivuonna teen kylvön paljon aiemmin ja hankin kasvivalon alkuunlähtöön.

7 tykkäystä

9 tykkäystä

11 tykkäystä

Pelkäsin, että mun petunioista tulee pitkävartisia, joissa on vaan harvoja kukkia latvassa, kun ne kukki niin aikasin. Nämä Picobellat on kuitenkin tuuheutuneet ja kukkivat aivan valtavasti. Olen yleensä ostanut kerrattujen tai kirjavakukkaisten siemeniä, mutta nyt täytyy todeta että yksinkertainen on kaunista.
Kattoterassilla ei ole vielä kaidetta ja etuoven tasanteelta on vanhat kaiteet purettu, joten minulla ei ole enää paikkaa minne ripustaa nuo parvekelaatikot, niin ne on jonossa tuossa terassin reunalla.

10 tykkäystä

Raya, sinulla näkyi olevan noita altakasteluamppeleita. Kukat näkyivät olevan oikein komeat. Taitoa on kasvattajallakin, mutta oletko huomannut eroa altakastelevien ja tavallisten amppeleiden välillä?

Minun Picobella petuniat on tehneet paljon siemenkotia, joita keräsin ja karistelin siemenet. Picobellan mainitaan olevan hybridi, joten hieman mietityttää minkälaisia siemenistä kasvaa.
Onko kenelläkään kokemuksia hybridipetunioiden siemenien keruusta ja seuraavasta sukupolvesta?

Keräsin viime vuonna omia siemeniä hybrideistäkin (Easy wave Rose fusion). F2-sukupolvi oli suurin piirtein samanlainen kuin F1, mutta muutama kasvatti vaaleampia kukkia kuin emokasvi ja jossakin tumma nielu oli vaihtunut keltaiseksi nieluksi.

Kannattaa kokeilla, jos on tilaa riittävästi kasvatella myös yllätyksiä.

1 tykkäys

Mä en ole koskaan löytänyt siemenkotia petunioista. Ovat olleet kaupasta ostettuja petunioita. :thinking:

3 tykkäystä

Olisi pitänyt nähdä tuon kokoiset. Niitä ei vain ole ollut.

Itse kerätyistä Picobellan siemeneistä kasvatetut taimet on alkaneet kukkimaan.

“Onneksi” taimia on runsaasti, kun näitä ei tarvitse latvoa eikä siten voi lisätä taimia juurruttamalla.

Ihmetyttää ihan miten pieninä ne alkaa haarautumaan ja tekemään nuppuja.

Uuden taimihyllyn mukana tulleet valot on pinkkiin vivahtavan valkoisia ja ne näyttävät toimivan jopa paremmin kuin aiemmin hyvinä pitämäni todella kylmänvalkoiset LED-valot.

5 tykkäystä

Kauniita ja hyvin haaroittunutta tuuheaa kasvua.

Tuliko uusia värejä emokasveihin nähden?

Taustalla näkyvä violetti on punaisempi kuin viime vuotiset tumman sinertävät. Toivottavasti niitä sinisempiäkin on joukossa.

Voisikohan kasvualustan ph vähän vaikuttaa tuohon väriin? Omat shockwave deep purplet jonain kesänä tuntui olevan vähemmän punaisia kuin muualle annetut. Epäilen, että oma voimakkaampi lannoitus vaikutti jotenkin ph:hon ja se lisäsi “sinisyyttä”.

Varmaan myös valo vaikuttaa kukkien väriin. Oikea auringonvalo saattaa lisätä antosyaanien määrää.

On tää jotenkin niin hassun hellyttävän näköinen, kun noin pienessä taimessa on kukka.

7 tykkäystä

Nyt näissä itsekerätyistä siemenistä kasvaneista löytyi uuden värinen kukka. Olisikohan tuo nyt sitten aniliininpunainen ja siinä on tummempia suonia sekä vaaleanviolettia nielussa. Väri on miltei fluorisoivan hohtava, mikä ei erotu kuvassa.

Tämän värisiä ei ollut alkuperäisissä.

5 tykkäystä

5 tykkäystä

Nealla on kyllä upeat kukat. Näyttää ihan ammatimaiselta taimitarhalta. :heart_eyes:

Minä olen nyt saanut suurimman osan petunioista siirrettyä kennostoista erillisiin ruukkuihin. Vielä olisi 24 taimea ruukuttamatta ja tila alkaa loppumaan, vaikka viritin uuden hyllysysteemin valoilla. Tämä piti tulla uuteen isoon autotalliin, mutta nuo mun valot aiheutti häiriötä radioon siellä ja talon puolella alakerrassa olevaan mieheni toimistoon, joten jouduin pystyttämään kasvattamon pojan vanhaan makuuhuoneeseen. Yläkerrassa on radiosignaalit varmaan vahvempia, niin ne valot ei häiritse sitä. Vanhassa tallissa on vielä hieman liian kylmä, että sinne voisin viedä taimia ja kasvihuonetta en ala nyt lämmittämään.

5 tykkäystä