Petunia, Petunia

Nyt on osa petunian taimista siirretty omiin ruukkuihinsa. Siirrän ne ruokalusikalla ja otan niin paljon taimimultaa mukaan kun lusikkaan mahtuu, näin pienet taimet eivät edes huomaa vaihtaneensa kotia. Ja juurien tästä vielä hiukan kasvaessa, ne siirtyvät vaivattomasti taimimullasta kukkamullan puolelle.

Queen, montako taimea laitat tuota amppelipetuniaa yhteen amppeliin ? Mulla neljästä siemenestä nyt kaksi itänyt. Kylvin yhteen astiaan ja kun siirsin ne nyt aurinkoon ja viileeseen, niin muut siemenet eivät kait sitten idä? Ensi kertaa pappia kyydissä. Nyt harmittaa etten enempää petunioiden siemeniä ostanut.

iiris-kukka - laitan vain yhden taimen per amppeli. Tämä amppelipetunialaji haaroo ja kasvaa niin hyvin, että yhdestäkin tulee oikein kaunis. Taimia ei tarvitse latvoa ollenkaan. Olen laittanut kanankakkaa lopullisen ruukun pohjalle, tämä on tuntunut sopivan petunialle hyvin, kukkinut runsaasti ja pitkään. Tarkistin vielä siemenpussista kylvöohjeen, ja siinä mainittiin, että idättäminen tapahtuu huoneenlämmössä ja siemeniä ei peitetä. Suorasta auringonvalosta nämä pienet taimet eivät pidä, tulee vähän liikaa lämpöhoitoa kerralla. Pidetään peukkuja, että loputkin siemenesi itävät hymy

Kiitos Queen. Kaksikin piisaa jos vaan saan ne kasvatettua kunnon kokoisiksi. Mun petunia on sinistä, koska talo on keltainen. Se sulkee monta väriä pois apea. Tai sitten täytyy tuota värisilmää "kehittää" :)

Pieni selvennys vielä taimien latvomisesta; itse en ole nähnyt tarpeelliseksi näitä latvoa, mutta ohjeessa sanottiin, että latvominen tekee kukista pensasmaisempia ... taidan sittenkin latvoa muutaman taimen niiden vielä hiukan kasvettua ja katsoa, onko eroa niihin, joita ei latvottu ja miten paljon eroa. Tämä on ihanaa oppimista koko ajan

Kasvatan ensi kertaa petunioita Wonder wave purple ja nyt jo alkaa uskaltaa hengittää, nämä taitavat onnistua, kylvin 6.1 voi tätä puutarhurin onnellisuutta......

Tästä tuli mieleeni, että löysinhän minäkin sieltä K-raudasta sitten noita samoja, kiitos vaan vielä Queenille vinkistä. Itäneetkin ovat, ja seitsemän pontevaa pikkuista kasvaa nyt kohisten ikkunalaudalla. Kooltaan luonnollisesti vain murto-osan noista lumin taimista.

Löysin myös Kauppilasta aivan puhtaan valkoisen, kerrotun petunian pikkutaimen. Ja sinisen miljoonakellon, keltaisella nielulla. On minulla taas kohta petunioita :slight_smile:

Olisin keväällä kylvänyt Miljoonakelloa, mutta taimiliikkeessä sanottiin ettei sitä saa kuin pistokkaista? Tarjosivat pienikukkaista petunian mimellä olevaa. Millaisella nimellä te olette sitä saaneet. Koetan ensi keväänä uudestaan.

Minä en ole koskaan tehnyt siemenistä muita, kuin noita isokukkaisia. Pienikukkaiset olen aina ostanut pikkutaimina. Olettekos muut löytäneet pienikukkaisia petunioita siemeninä?

jo aikaisemmin käytyyn surfiina-riippupetunia keskusteluun palatakseni yritin saada selvyytta onko kaikki riippvat lajikkeet surfiinoita ,mutta siellä kaverin puutarhalla oli yksi lajike jossa ei lukenut surfiina.nyt vain pitää muistaa seurata minkälainen kukka siinä on.vaikutena näissä on se että kauppanimike ei aina ole lattari.eikä taimiletteloissa aina ole kuvia.mielenkiintoista!

Kauppilan luettelossa kerrotaan Surfinia-asiasta näin. " Amppelipetunian (riippapetunian) ehkä tunnetuin lajikeryhmä on surfiniat, jonka takia usein kaikkia amppelipetunioita kutsutaan surfiniapetunioiksi."

A.i.k.a - mukava kuulla, että siemenet löytyivät hymy ja

lumi - hyvällä alulla näyttävät petuniasi olevan. Kiva nähdä kuvissa missä vaiheessa kasvatus on muualla menossa.

Sain näiden taimien siemenet ystävältäni, joka sanoi että ovat amppelipetuniasta, siis viime syksyltä itse otettuja. Kylvin ne helmikuun lopulla sanomalehdestä purkin ympärille ja maalarinteipillä autettuihin "purkkeihin", ja nyt ovat tämän näköisiä. Katseltuani teidän ed. olleita taimikuvia mietin, että omani lehdet eivät näytä kyllä samanlaisilta.. Olen jo pitkään ajatellut, että näyttävät aivan orvokin taimilta. Siemenet eivät kyllä oikeasti mielestäni olleet orvokin siemeniä, koska niitä oli kiinni siemenkodissakin ja ne olivat jotain aivan muuta kuin orvokkia.

Lehdet nim. eivät ole yhtään karvaisen pehmeitä vaan ihan kiiltäviä, nyt kuvassa sumutettuja. Ja oikeastaan aika tummanvihreitä. Arvailin jo, että olisivatko sittenkin tuota miljoonakelloa?

Yritänpä vielä sitä kuvaakin..

Orvokin taimilta nuo minustakin näyttävät.

Pari tainta on kasvanut vähän pitkäksi. Voisiko ottaa latvapistokkaan? Aika pieniä nämä on, kasvatuspurkki on n. 6cm halkaisijaltaan. Pitää ehkä laittaa vielä isompaan purkkiin kasvamaan?? En ole ennen petunioiden kanssa leikkinyt.

Orvokitkin on aina yhtä ihania, mutta voi voi, kun ajattelin jo, että nyt meidänkin pihalla petuniat alkaa kasvaa. (“Eikö nämä nyt tämän vaikeampia olleetkaan?” -ajatteli eräs.)

Kannattaisikohan vielä käydä petunian siemeniä ostamassa ja koskahan ne sitten oikein saisi kenties kukkimaan?!!

Taitaapa olla “orvokkini tummasilmä,

kultasydän pieni,

katso aina lempeästi,

kun käy luokses’ tieni” :wink:

Eiväthän petuniat toki vaikeita ole, mutta vähän kiire taitaa jo kylvämisten kanssa olla. Vaikka omanikin tosin laitoin vasta 19.3. ja upeasta kukinnasta minäkin kuvittelen kesällä nauttivani :slight_smile:

Nyt on petuniat latvottu - perusteellisesti. Kasvoivat lampun alla aika honteloiksi, joten ei ollut paljon vaihtoehtoja. Mutta pieni moka tässä kuitenkin kävi. Latvomisen jälkeen vein ne takaisin pihalle saamaan aurinkohoitoa. Auringon lisäksi saivat myös kohtalaista tuulta ja kun taimia seuraavan kerran vilkaisin, olivat aika lailla pöllytetyn näköisiä, kuin pyörremyrskyssä olleita. Kolme tainta näyttää olevan vieläkin ihan tainnoksista, toivottavasti selviävät. Kuva on otettu heti latvomisen jälkeen.