Peurankello, Campanula glomerata

Peurankelloistani ensimmäiset kukkivat.

Anteeksi tyhmyyteni, onko peurankello perenna? Täälläpäin niitä kasvaa pitkin metsiä, peltoja ja ojia.

Kyllä ymmärtääkseni on.

Mitenkä tämä tulkitaan? http://www.pratensis.fi/tuote.php?lang=FI&prod=271

Eikös siellä lukenut, että "Luonnonperenna"?

Voih, saisi tuo muuttaa minunkin tontille.

Tulkitsin tuon niin, että on sekä että naurua Luonnonkasvi ja perenna. Onhan niitä muitakin sekäettäläisiä kieli ulkoa

Tien penkalta ja mökin maastosta olen minäkin siirtänyt peurankelloa, päivänkakkaraa,nurmitädykettä, pikku talviota, ketunleipää, ojakellukkaa,kieloa ym.  Nättejä ovat.

Olen aina luullut että se on luonnonkasvi, mutta tuota tietoa hakiessani huomasin että kissankellonkin siemeniä myydään uutuusperennan siemeninä!

Kyllä peurankello kirjoissakin yleensä luonnonkasviksi määritellään, mutta kasvatetaan sitä luonnollisesti puutarhoissa ja perennapenkeissäkin. Harva varsinainen jalostettu perenna kuitenkaan pärjää tienvarsilla ja kedoilla peurankellon tavoin. Sama asia on myös kissankellon ja kurjenkellonkin kohdalla.

Peurankelloa ei missään nimessä kannata istuttaa perennapenkkiin. Itse tein näin n. kuusi vuotta sitten. Tänä keväänä kaivoin kolme neliötä tiukkaan kasvanutta peurankelloa penkistä pois ja vielä kaksi neliötä jäi kaiveltavaksi. Viisi neliötä yhtä ja samaa lajia on vähän liikaa yhteen penkkiin.

Kaunis se on kukkiessaan, viehättävä tosiaankin kun hyvässä mullassa tekee ison miehen nyrkin kokoisia tumman sinililoja kukkapalloja, jotka kestävät maljakossakin ihan kivasti. Mutta liika on liikaa.

Kaksi vuotta sitten aloitin sodankäynnin vuohenkelloa vastaan ja vielä se sitkeästi nousee toisesta penkistä. En enää erityisemmin fanita campanula-kasveja... Pidän sinisistä, mutta kun nämä halvatun campanulat leviävät aivan liian kanssa. Kivikossa käy taistelu edelleenkin pisamakellon hävitykseksi.

Karpaattienkello ja isoukonkello ovat ainoat armon saaneet...

Kannatan astiaan istutusta, ei ongelmia.

No miksi minäkin justiinsa tänään katselin niin epätoivoisena peurankelloja, joiden pieni armeija leviää kaiken aikaa kohti nurmikkoa seinänvierustalta, minne sen olen ajanut. Onhan minulla muutakin astiaan istutettua eri puolilla pihaa - miksei sitten peurankelloa? Se on kukkiessaan nätti.

Kunhan joskus pääsen tällä meidän uudistontilla tienvierustaan asti käsiksi (vuonna 2011 jos hyvin käy), istutan ja kylvän sinne päivänkakkaraa ja peurankelloa! hymy Nyt siinä kasvaa nokkosta, heiniä, suomentatarta muutama huitukka, elämänlankaa ja heiniä. Että ei se ainakaan huonommaksi muutu silmän isku

Pitäisiköhän tämä siirtää sittenkin tuonne luonnonkasveihin josta sitä todennäköisemmin etsittäisiin? Toinen juttu, kiltti Titamiini, älä hävitä kaikkia pisamakelloja, laita jokunen tulemaan tänne postin kautta. Jostain syystä en onnistu niiden siemenlisäyksessä.

Mistähän johtuu, että peurankellot kaatuilevat? Suurin osa pitkin maata/toisten matalampien seassa ja päällä... Kukkia on. Eivät vaan näy sieltä kaiken seasta no-jaa

Justiinsa minäkin kaivoin 2,5 x 1,5 metrisen penkin ylös, kun peurankello oli sen vallannut.
Aikamoinen homma erotella sieltä muut perennat. Osa on ruukuissa odottamassa josko vielä joku juurenpätkä olisi jäänyt huomaamatta.

Tulipahan samalla narsissitkin jaettua. Alppipiikkiputkesta pitäisi vielä saada kellokukan juuret irroteltua :-(

Ei se ainakaan myskimalvalle pärjää. :)))

Laitoin 6 taimea perennapenkkiin... Eli ylös ja johonkin missä saa mellastaa kuin tykkää?

He, minä lisäsin penkkiin juuri 4 valkoista peurankelloa. Ennestään siellä mellastavat sinililat.

Meillä peurankellot ovat olleet ainakin 30 vuotta paraatipenkissä, eikä ole sen enempää levinneet. Ilmeisesti ennen vanhaan istutettiin ihan perennana kukkapenkkeihin. Onkohan kanta sitten jotenkin erilaista....ei meillä ainakaan ole millään tavalla kiusaksi asti levinneet, vaan pysyneet paikallaan. Kukinta alkaa meillä näillä hetkillä.