Peurankello, Campanula glomerata

Ei meilläkään ole 3 vuoteen ruennut hankalaksi, nyt 4.kesä menossa ja nuppuja on paljon, kukintaa odotellessaHieno kasvi, tykkään tästäkin(campanula-hullu)

Tässä meillä jo kukitaan kivasti maata pitkin niin Tänä keväänä istutettu.

Sain muistaakseni riresalta viime syksynä valkeata laatua. Istutin sen perennapenkkiin mutta isoon ruukkuun josta leikkasin pohjan pois. Hyvin on lähtenyt kasvuun.

Huom kaikki joilla kasvaa peurankelloa, varsinkin luonnosta siirrettyä/kylvettyä! Leviääkö myös luonnonvarainen peurankello rönsyistä? Pratensiksen sivuilla väitettiin, että se leviää vain siemenistä ja muistelen jostain aikaisemminkin lukeneeni samaa ( jaa ettei vain olisi ollut sama lähdeniin ) Siis tämä jalostettu perennapeurankello nimenomaan olisi se joka rönsyilee. Onko kokemuksia?

(Muuten, valvojat, mikä logiikka on siinä että hirvenkello löytyy perennoista ja peuran- je kurjenkello luonnonkasveista. Tottahan on että kaikkia kasvaa luonnossa ja käytetään myös perennana eikä mitään selvää rajaa voi vetää, mutta hirvenkellon nyt mieltäisin eniten ''vain'' luonnonkasviksi, vähiten sitä kai perennana kasvatetaan. Taitaa olla lapsus vaan?)

Syvästi epäilen tuota väitettä. Luontoon peurankello on siirtynyt, koska se leviää niin hyvin kasvullisesti - tai päinvastoin. Se vetää kuivikoillakin matalalentoa kohti nurmikkoja.

Mitä tarkoitat tällä "luontoon peurankello on siirtynyt, koska…" Onhan peurankello ihan alkuperäinen luonnonkasvi.

Ei minulla levinnyt yhtään rönsyistä luonnosta siirretty. Hyvin pysyi paikallaan, kunnes jostain syystä jätin siirtämättä sen hävitettävästä kukkapenkistä pois, eikä minulle ole sitä enää :frowning:

Jaa… näkyy olevankin muinaistulokas tuo peurankello. Eli tullut tänne joskus ennen 1600-lukua. Montako vuotta Sinulla Poppius oli se pehko kukkapenkissä leviämättä?

Olisko ollut ehkä neljä vuotta… voi tietysti olla että olisi ruvennut leviämään ajan myötä.

Minulla pitäisi olla yksi hirvenkello. Kukki viime kesänä, mutten muista, miltä mahtoi näyttää. (tämä täysin aiheen vierestä)

Eikö hirvenkello ole kaksivuotinen?

Joo, retkeilykasvio sanoo: tav. 2-vuotinen… Hirvenkellosta kuva Raakilla perennojen puolella (asiaa lajeittain). Vielä kaipaisin kokemuksia tuosta luonnovaraisen peurankellon leviämisestä.

Peurankellosta olen samaa mieltä kuin mollis, luonnonvaraiset kasvustot pysyvät varsin säällisesti paikoillaan, puutarhaversiot leviää kuin…!

Oikeastaan en ole vielä mitään mieltä, haluaisin vain selvyyttä asiaan, mutta kiitos havainnoista!

En haluaisi mitenkään pelotella, mutta:

tässä nurmikolle levinnyttä peurankelloa ja tässä on vaan osa koko komeudesta.

Tässä kohden oli aikoinaan kukkapenkki, johon tyhmyyksissäni menin istuttamaan kyseistä hirviötä. Nättihän se on kukkiessaan, en kiellä, mutta....

Penkki on hävitetty n. 10 v. sitten pois ja tilalle istutettiin tuomipihlajia ja tämä vaeltaa nyt niiden alla täysin hallitsemattomana.

Tätä ei taida saada pois muuten, kuin ottamalla kaiken pintamaan pois ja kaivamalla vielä syvemmältä, tuonne liki puoleen metriin metsästämään juurenpalasia, joita kyllä löytyy muutamiaärtynyt

En ole jaksanut edes ryhtyä moiseen puuhaan. Joskus olen jättänyt nämä kukkimaan ja sitten ne on ajettu alas leikkurilla, mutta yleensä ruohoa puskee välistä ja se on ikävän näköistä.

No, ei tämäkääm varsinainen komistus ole.

Ihmettelen kyllä vielä sitä peurankelloa, joka on jo monta vuotta pysynyt samalla paikalla. Kyllä näissä täytyy olla eroja. Tämäkin hässäkkä lähti liikkeelle yhdestä ainoasta tuppaasta, jonka sain.

Taitaa olla vuohenkelloa minullakin, jota olen nyt 2 päivää kaivanut penkistä epätoivoisena pois. arvaan ikäväkseni, etten ole kuitenkaan onnistunut kitkemään kaikkia juurenpalasia, vaan kohta niitä nousee taas jostakin esille.

Ei pitäis koskaan, ikinä never ever istuttaa mitään tälläistä kukkapenkkiinsä ajatuksella, kyllä minä saan sen pidettyä kurissaviha ET SAA

Meidän nk. nurmikko on parhaillaan iloisen keltaista pilkkua täynän, voikkuien aikaa. Huomasin tänään, että aika iso ala on voikukatonta ja kas, siellähän on se vuohenkelloviljelmä , joka ei pääse nousemaan, koska ajetaan leikkurilla, vihreää s e on ja no, pehmoistakin. Joskus tein hartiavoimin töitä päästäkseni eroon vuohenkellosta, muka, mutta se on toivoton työmaa.vihainen Nyt kiskon penkeistä ne tuppaat, jotka pehmeästä kukkapenkistä suosiolla lähtevät, muualla, rehottakoot. niin

Peurankellolle aion perustaa ihan iki oman paikan, sillä se on myös menossa kohti kahta uutta kukkapenkkiä. Jonnekin, missä kukinnan kauneus pääsee oikeuksiinsa, mutta ei unohdu rajaus. Jaa-a. Uskaltaisinkohan siirtää sen tuonne tontin alakulmaan, missä mikään kasvi ei menesty.

Löytyykö keneltäkään kuvaa ihan pienistä peurankellon taimista? Sain sitä syksyllä ja pistin paraatipenkkiin, nyt kun nämä jutut luin niin haluaisin siirtää sen muualle, kun vaan tunnistaisin kuka se noista on… Meillä on kasvu niin alussa että muutama sentti on vasta vartta mullan pinnalla.

Allekirjoitan Maksaruohon kokemukset peurankellosta. Minulla oli paraatipenkissä kaksi peurankellon alkua silloin 8 vuotta sitten, kun penkki tehtiin. Viime kesänä revin sieltä 2,5 neliötä tiivistä peurankellokasvustoa pois, nyt otin toisen mokoman. Vielä jäi puoli neliötä, jotka aion raadella vielä.

Sitten marssin rautakauppaan ja kyselen Rounduppia. Toisessa penkissä on viisi vuotta ollut kitkennässä ja poistossa vuohenkello. Tänään viimeksi kitkin niitä. Kitkemällä ei vain pärjää - aina jostain nousee lisää.

Niin että älkää istuttako näitä kellokukkia missään nimessä tontillenne. Paitsi jos siellä on joku täysin epätoivoinen rajattu nurkka.

Taitaapi olla paljon kiinni lannoittamisen määrästä. Minä olen laiska lannoittamaan, eikä mikään kellokukka ole vallannut liikaa alaa. Aivan sopivasti vain.