Sama täällä. Edes vuohenkello ei ole levinnyt oikein tarpeeksikaan.
Merkurius ja Paulastiina, peurankello kasvaa minulla pölyhiekassa kivijalan juuressa kuin tyhjää vaan. Ei se lannoittamisesta ole kiinni.
Minulla samat urakat edessä, kolme neliötä peurankelloa. Joku sanoi poronkelloksi, onko sama kasvi? Olen sitä pähkäilyt liian kauan, enkä ole saanut aikaiseksi. Kuivassa penkissä minullakin eikä yhtään haittaa.
Tuolla jossain puhuttiin että peurankello kasvaa mättäänä, tämä ei kyllä mättäältä näytä , vaan leviää tuhottomasti ;-)
Kompostialueella kukitaan
Nuppukin kaunis. Pysyisi vain tuolla... vaan ei, on levinnyt metritolkulla nurmikolle.
Luulen, että tämä on valkoista peurankelloa (Campanula glemerata ''Alba''). Äitin penkissä sitä kasvoi, oli tosi kaunis. Ensi kesänä pitää ottaa palanen itselle.
Minulla näyttää olevan sama ongelma kuin Titamiinilla (samalta seudulta kun ollaan :-))). Millä ihmeellä saa parhaiten hävitettyä tuota peurankelloa. Se tukahduttaa penkissä kaiken alleen ja viime syksynä luulin kaivaneeni kaiken pois mutta totuus on toinen!!! Jopa penkistä toiseen ovat pirulaiset hyppineet…
Minä sain peurankellon kitkemällä pois. Vielä tänä vuonna kitkin viimeiset pienet juurenpalasta yrittävät. Helposti lähti ja luulen pääseväni sen kanssa voitolle.
Kitkiessä pitää koko penkki kääntää, seuloa juuret pois ja valmistautua viimeistelemään koko operaatio seuraavana vuonna loppujen poistolla.
Pitäisiköhän minun alkaa tätä hävittämään
Illis, kaunis, älä revi pois.Kuinka tuo on noin korkeaa, minun peurani on puolet matalampaa, onkohan se eri plaatua ??!!
Tuo peurankello on ihan itsekseen tuohon paikkaan ilmestynyt, en ollut ihan tosissani, kun tuosta hävittämisestä puhuin, kehnommannäköisiäkin kukkia tässä mäessä on paapottu. Viime kesänä kukki ensimmäisen kerran.
satues, on sitä matalampaakin olemassa, C.glomerata ‘‘Acaulis’’
Mie ostin sitä viime kesänä ihan tarkoituksella yhteen hankalaan paikkaan, saisi levitä ihan vapaasti…
Minun peurankelloksi luulemani kasvi taitaa ollakin hirvenkello
Hurjia juttuja saa lukea peurankellon leviämisestä! Minulla on ollut peurankelloa, sekä sinililaa että valkoista, nyt kuusi vuotta kukkapenkissä ilman mitään ongelmia. Siis pysyneet kiltisti paikoillaan. Sininen varsinkin on edelleen tiivis pyöreä pehko, valkoinen hieman levähtänyt, mutta ei niinkään levittäytynyt.
No, myönnettäköön, että alkuvuosina, kun en tajunnut leikata kukkavarsia ajoissa pois, pääsivät siementämään, ja sen jäljiltä näitä pikkualkuja on löytynyt sieltä sun täältä, mutta ei mielestäni ole levinnyt maanalaisilla rönsyillä.
Onko näitä nyt sitten todellakin näin erilaisia versioita olemassa, vai innostuuko tämä kasvi sitten vasta iäkkäämpänä riehumaan kunnolla?? Että pitääkö tässä oikeasti huolestua, minä olen nimittäin lisännyt tätä kiitollista kasvia jo useampaan eri penkkiin pihallani…
Onko mahdollista, että vuohenkello ja peurankello risteytyisivät, ja siitä syntyisi noita sivuversoja tekeviä peurankelloja.
Jotenkin laimeni peurankellon ihailu
Ei se nyt mikään aivan kamala leviäjä ole. Mutta siementaimia löytyy yhä sieltä sun täältä, vaikka olen sen penkistä poistanut. En liian leviämisen takia vaan siksi että ei voi mitenkään ennustaa minkä pituiseksi mikäkin peurankelloyksilö kasvaa. Kaikki 30 cm ja 80 cm väliltä on nähty.
Meidän peurankellot ovat aina olleet kiltisti 40-50 cm korkeita, mutta viime kesänä pari kukkavartta tahtoikin ruveta kiipeämään pitkin koivuangervoa…
Mutta edelleen omien kokemusteni perusteella voin suositella ko kasvia. Kaunis ja vähään tyytyväinen, ja meillä ei ole leviämisongelmaa ollut (kunhan muistaa leikata kukkavarret ennen siementämistä!).
Peurankello on minulla täysi riesa, sitä revin pois ämpärikaupalla joka kesä, silti meinaa
tukahduttaa jopa kanadanvuokonkin, joka ei ole helppo tukahdutettava! (joka puolestaan
änkeää arovuokon kimppuun, kilpailu on yhtä kovaa kuin keskustapuolueen vaaleissa),
silti salaa haluan valkoista peurankelloa, olisko kenelläkään lahettää, voisin laittaa sen tuonne
rannalle jossa sais touhuta rauhassa…
Minulla on yksi valkoinen puska peurankelloa, mutta se leviää paljon huonommin, kuin sininen ja niinhän se tahtoo olla kaikilla valkoisilla muunnoksilla.