Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Otan kuvan alkuviikolla.

Mikä tämä ilmajuuren pallukka on?

Näyttää ihan Lecasoralta. Juuret mielellään takertuvat noihin. Saattaa olla tiukassakin, mutta ei haittaa muuten kuin esteettisesti, jos edes siksi:)

Juu, kevytsoraa on. Lähtee irti, kun juurta liottaa jonkin aikaa vedessä.

Kiitos tiedosta! En olisi uskonut, tuo pallukkakin kun on kaksi cm. En ole edes ajatellut, että kasvualustassa olisi lecasoraakin. En ole koskaan vaihtanut, kun on kukkinut muutenkin toistuvasti.

onnistuin eilen unohtamaan perhoset saunaan kastelun ajaksi ja kun ne sieltä pelastin niin siellä oli jo 50-60 astetta. toisesta menetettiin nuput ja toisesta nuoren lehden kärki.

Kasvattaa pian uuden lehden ja mahdollisesti uuden vanankin, ellei sitten vanhasta vanasta lähde tulemaan sivu haaroja. Minäkin onnistuin amputoimaan viime kesänä toisesta perhosestani kaksi nuorta lehteä ja molemmilla kerroilla lähti nopeasti kasvamaan uusi.  :)

Tämä on minun lemppari perhonen. Napakat ja hillityn "siipivälin" omaavat lehdet, vaikkakin aika massiiviset silti ja ihanat mehevät ja kovalla vauhdilla kasvavat juuret.  Kukista nyt puhumattakaan.
Tämän siirsin kaupan purkista loppukesällä limupulloon kasvamaan, jossa on aika vaatimattomasti kasvualustaa, hiiltä, rahkasammalta ja orkideamultaa. Juuret suorastaan villiintyi vaihdon jälkeen ja ovat kasvaneet pullon pian täyteen. Kukkavanakin kasvaa, kukkia odotellessa :slight_smile:

Tämä tulee olemaan ensimmäinen perhosorkidea, jonka saan uudestaan kukkimaan  Tähän asti olen onnistumaan saamaan nuo 100%:sti hengiltä hyvin lyhyessä ajassa. Pelastin roskiin menevän, kukkavanat katkotut yksilön.

Tuo töpykkä on kasvanut siis vasta minun hoivissani =)Kröhöm.

Hienoa, onneksi olkoon!
Orkidea kiittää Sinua siitä, että pelastit sen…

Törmäsimpä tänään Tapiolan Stockmannilla ennennäkemättömään hirvitykseen. Ja kyseessä olevalla otusparalla oli kuin olikin ihan normaalit phalen lehdet eli elävästä kasvista oli kyse.

Itse olisin varmaan hypistellyt noita kukkia, aika epäaidon näköinen. Hirveä!!! 

Hirveänkaunis. Siis kamala kasvina, mutta kiinnostava… koristeena (?)

Olisi pitänyt kyllä tuommoinenkin nähdä omin silmin.

Nobile

Iik, vetää aika sanattomaksi xD

Perhosparka :confused: Kamala…

Sen seuraaviin kukintovarsiin tulee tavanomaiset valkoiset kukat - onneksi :slight_smile:

Tuo saa siniseksi värjätyt itsenäisyyspäivän kukat näyttämään taivaallisilta…

Tsernobyl-orkidea… Millä se on värjätty? Jollain sumutteellako? Tuota kiiltoa ei varmaan ole voitu kasteluveden kautta imeyttää.

Todellinen Tsernobyl! Ei varmaan kaikki asiakkaat ymmärrä, ettei tuo ihan luonnostaan tuollainen ole. Samoin on niiden “sinisten” perhosten.

Näyttää kuin siinä olisi aika kalsakan kylmä sininen väri imeytettynä kasteluvedestä ja sitten on tehty päälle"maalaus" hopeaspraylla.

Nobile

Siniset tehdään injektoimalla väri kukintovarteen, jotta lehdet säilyvät vihreinä. Jatkosta komppaan Nobilea. En kyllä ymmärrä näitä trendejä, jotenkin on vinksahtanutta…