Tarttui mukaan muutama kaunokainen tänään
Halusin yhden valkoisen, mutta puhdasta ei ollut tarjolla joten annoin periksi pienelle säväykselle lilaa.
Tämä oranssi kaunokainen oli vaan pakko ottaa kotiin.
Tämä pieni kaunistus on juuri niin tumma kuin kuvassa. Pieni googletus antoi selkeästi nimen Phalaenopsis Blackjack. Pieni ja kaunis.
Mä haluun kans tollaisen black jackin!!! Ihana!
toi on ihana toi “musta”.
PetraK, mistä löysit tuon ihanan "Mustan"?
Tammiston Baukkarista. Harmi etten ehtinyt sinne kun yhdistyksen porukka ois ollut paikalla. Siellä rullakollinen minejä hintaan 5,45€. Noita tummiakin oli muutama… En vain voinut vastustaa.
Onko mitään mahdollisuutta risteyttää perhosia kotioloissa?
Risteyttäminen on helppoa: otetaan toisesta siitepölymyhky ja siirretään seuraavaan. Sitten odotellaan lähes vuosi. Siementen kylväminen ja jatkokasvatus onkin sitten jo ihan eri juttu. Orkidealehden viime numerossa kerrottu katleijan kasvatuksesta. On pitkän pitkä tie
On se vaan mukava tämän järjestys. Ensin kukitaan muutama kukka ja parin kuukauden kuluttua jatketaan kukkavarren kasvattamista joka tapahtuu joka vuosi jostakin kumman syystä alaspäin. Sitten taas pari kuukautta ja jatkoa kukkavarrelle yhä alaspäin kunnes kukat koskettavat kasvualustaa. Sitten voi lopettaa ja tehdä oksan mutta edelleenkin alaspäin.
Sillä on sinnikäs esivanhempien perimä Amppelikasvejahan nämä perhoset ovatkin, ihminen on vaan halunnut muokata niistä mieleisensä.
Sinänsä hyvin sievä ja pieneenkin huusholliin mahtuva. Niin lehdet kuin kukat ovat pienet ja vielä kun käyttää kasvualansa niin säästeliäästi. Ensin ylöspäin, sitten koukkaus alas ja aina tähtää keskelle ruukkua.
Noita tummanpunaisia perhosia oli tänään kodin terrassa, 2kpl maksoi 5e
Jäi teksti pois ed. kuvasta. Nyt näitä pienoisia kukkii 3 minun keittiön ikkunalla, kuva ei tee oikeutta.On hyviä ja halpoja Rovaniemen Terrassa. Siellä on ollut ja on edelleen paljon kukkia.Orkideapäivänä käv paljon ihmisiä ja kukat teki kauppansa.
Tuo artikkeli Orkidealehdessä oli tosi hyvä! Luettu varmaan sataan kertaan :). Onnittelut kovasti uudesta risteymästä!
Tuo risteytys tuli mieleen, kun koulun labratiloja voisi ehkä saada käyttää, mutta taitaa olla silti liian haastavaa, vaikka muutamia muita kasveja on tullut risteytettyä.
Hei Rhodo! On kyllä kokeilemisen arvoinen, ja varmasti onnistut kun olet muillakin kasveilla sitä tehnyt. Se on vaan niin pitkäjänteinen homma ja pienellä laiminlyönnillä voi mennä iso työ hukkaan ennen kuin pienestä taimesta saa kukkimiskokoisen kasvin. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään latistaa kenenkään intoa
Englannissa Writhlingtonin koulussa on tehty orkideoiden siemenlisäystä ja kasvatusta monien vuosien ajan ja nykyään koululaiset käyvät ympäri maailmaa kertomassa, miten orkideoita lisätään. Tässä sinne linkki
Toimiskohan meilläkin?
Anteeksi nyt jos tämä tulee väärään ketjuun, mutta tiedättekö, mikä perhosta vaivaa silloin kun lehdet pehmenevät, menevät veltoiksi ja ryppyisiksi, kuin vanhan ihmisen iho? Tätä tietä ovat menneet kaikki perhoset, joita olen omistanut. En haluaisi vahingon toistavan itseään jos osaisin hoitaa kukkaa oikein!
Olen viime aikoina kastellut orkideoitani päältäpäinkin, kun upotusvettä on ollut hankala hakea ulkoa. Saako niin edes tehdä? Että olenkohan nyt kastellut perhosta liikaa vai liian vähän? Lannoitetta se on saanut veden mukana. (laimeaa)
Juu, en lannistunut :), hyvä vain, että saa ohjeita ja kerrotaan selvästi mitä on edessä. Olen tästä “yrityksestä” puhunut muutaman puutarhurin kanssa, jotka ovat orkideojen kanssa tekemisissä ja kaikki ovat todenneet samaa, että on pitkäjänteistä ja haastavaa hommaa. Täytyy nyt kerätä tietoa ja miettiä miten homma toteuttaa. Itse olen muutamia risteytyksiä tehnyt, mutta nämä kasvit ovat taas aivan erilaisia risteyttää kuin orkideat, joten saa nähdä uskallanko yrittää :).
Perhosorkidean kuihtuvat lehdet kuulostaa juuristo-ongelmalta. Ovatko juuret toimivat, siis kasteltuina vihreät ja kuivahtaneina harmaat (kuivahtaminen kasteluiden välissä on välttämätöntä)? Vaiko kenties pehmeät ja ruskeat = mädät? Perhosorkidean kasteluun kelpaa ihan tavallinen haaleanlämmin hanavesi. Vesi ei saa jäädä seisomaan ruukun pohjalle. Toinen seikka, joka näin keväällä voi vaurioittaa kasvia, on liika auringonpaiste. Jotkut perhoset ovat sille hyvin herkkiä.
No juu, auringonpaisteisella ikkunallahan se on ollut, kun olen ymmärtänyt että ne tarvitsevat mahdollisimman paljon valoa. Mätää ei näy juuristossa, vihreitä ovat, ja ilmassa olevat hopeanharmaita. Tietojeni mukaan perhoskämmekkä kastellaan upottamalla se noin kerran viikossa veteen, mieluiten sadeveteen, ja annetaan olla 1/2 tuntia. Sitten valutetaan vesi pois. Pitäisikö nyt pitää kastelutauko, kunnes juuret ovat kuivahtaneet selvästi?
Paljon valoa, muttei mieluusti lainkaan paahdetta, näin tykkäävät nuo omani, ovat tosi kranttuja.
Minä olen antanut kuivahtaa mahdollisimman hyvin ja yli viikon, koska ainakin niissä ostopurkeissa ollessaan oli juuret niin tiukasti ja ahtaasti, että keskeltä oli ilmeisesti liian kosteuden takia (kosteus pysyi pidempään siellä keskellä purkkia) mädäntynyt juuristoa pois.
Nyt minulla on omatekoisessa purkissa ja omatekoisessa kasvualustassa ja upottelen viikon välein ja annan lillua reilu puolituntia kerrallaan, sillä kasvualusta on paljon läpäisevämpää tällä kertaa.