Tuosta edellisestä kuvasta en osaa sanoa yhtään mitään :-(
Meillä kukkii sen sijaan ihan tavis perhonen.
Tuosta edellisestä kuvasta en osaa sanoa yhtään mitään :-(
Meillä kukkii sen sijaan ihan tavis perhonen.
Aivan upea perho sailasilla! Mäkin haluun tommosen puhtaan valkoisen.
En voinut vastustaa kiusausta erään suuren tavarataloryhmän alessa ja ostin uuden perhosen, vaikkei enää pitänyt. Ilkeää pitää tuollaisia houkutuksia kasveihin hurahtaneelle...
Ja kukka vielä läheltä.
Peppeliini: Ostin saman kukan, samoilta päiviltä. Sama värikin. Ollaan samiksia. :)
Innostuin orkideaharrastuksesta todenteolla viime viikolla, kun huomasin viime kesänä ostamani perhosen pykäävän keikiä. Viime viikkoon asti en siis tiennyt miten orkideaa kuuluu hoitaa, ja huomasin koko unohtuneen (ja puolikuolleen) perhosen vasta kun se viestitti ahdinkoaan tuolla keikillä. Nyt on tekohengitys menossa tuolle vanhalle phalille, jos se vaikka jaksaisi sen keikin kasvattaa kohtuu kokoon ennen kuolemistaan (juurta 5cm jäljellä).
Kerrassaan nolo alku harrastukselle. Mutta toisaalta, mä olen aina pitänyt haasteista, ja nyt kun olen tuon ekan kukan melkein tappanut, niin tässähän on tilaa kehittää itseään huimasti. :D
Olen melkein kaikki keskustelut vanhalta puolelta lukenut jo läpi, mutta vastausta en tähän löytänyt: kuinka kuivat ne juuret tosiaan pitäisi olla ennen seuraavaa kastelua? Mulla tuon vanhan kukan (ja nyt myös uuden!) juuret kuivuvat _päivässä_ semmoisista 6 mm paksuista noin puolet ohuemmiksi, ryppyisiksi ja hopeanharmaiksi. En millään raatsisi siis viikkoa (tai edes 3 päivää) odottaa kun ne noin nopeasti kuivuvat ihan ryppyisiksi. Onkohan mulla liian kuiva kämppä? En oikein tiedä auttaako tohon edes semmoinen vesilautanen kulhon alle? Kerrostalossa asun siis.
Mikä noissa phaleissa oikein onkin...minäkin olen jo monta kertaa päättänyt ettei enää yhtään lisää, mutta aina välillä tulee pakostakin sorruttua...
Minua myös kiinnostaisi saada neuvoa tuohon kasteluun. Ihan samaa olen ihmetellyt kuin Channarakin. Jotta joko voin kastella?
Jos ne juuret tosiaankin alkavat ihan ruttuisiksi mennä, niin kyllä silloin on syytä antaa vettä kukalle. Ihmeen paljon se kukka vaan sitten vettä imee, eli kuivaa ja lämmintä huoneessa sitten vissiin on.
Kun itse omat kukkani uitan, niin kolmessa päivässä ei juuri mitään muutosta huomaa juurissa. Joku tosi pienessä ruukussa ja harvassa kasvualustassa oleva mini kyllä vaatii vettä alle viikon välein, muut pärjäävät puolitoista - kaksi viikkoa. Kasvualustakin tietysti vaikuttaa kasteluväliin.
Minulle on näköjään kertynyt näitä oranssiin vivahtavia jo useampiakin, kun kukkimattomina niitä ostelen. Tämä on kaikkein pienin niistä ja aloittelee juuri kukintaansa.
Pipperäinen, tuohan on samannäköinen kuin minulla oleva valkoinen pikkuinen, josta laitoin kuvankin "vanhalle" puolelle, se tunnistettiin Doritaenopsis `Snowflakeksi`, enkä nyt häpeäkseni muista kuka tunnisti, mutta kiitokset siitä vielä kerran...
Kiitos, Raakki, vastauksesta! Laitoin tuon saman kysymyksen tuonne kysymyspalstallekin, mutta ehkä se ei haittaa. Onhan täällä uudella palstalla tilaa. :) Pitänee siis kehitellä joku metodi, jolla nuo pinnassa olevat juuret pysyvät kosteina pidempään. Ehkä sitä rahkasammalta päälle.
No niin. Minä vein kukkaparan nyt sitten kylpyyn. Lehdetkin sillä jo lurpottivat.
Vaihdoin kasvualustan kun kukka tuli meille vajaa viikko sitten koska kaupan alustassa kuhisi kaikenlaista. Kasvualustana on hiiltä ja männynkaarnaa; suurempaa ja pienempää murua. Ehkä sitten pitäsi koittaa rahkasammalta, kun kerran noin rivakasti näyttää kuivuvan.
Meillä on kyllä kuiva huoneilma täällä, mutta olen koittanut kosteuttaa sitä laittamalla märkiä pyyhkeitä lämpöpattereille. Ja orkidean vieressä kököttää vesipalju, jotta sen haihtuessa ilmaan tulisi kosteutta lisää. Kasvi on nyt pari päivää ollut muiden kasvien seassa , kun päästin sen karanteenista. Jotta josko loisivat yhdessä itselleen sopivampaa ilmastoa.
Tälle epäonnen aatamille kävi tänään hassusti Reilun vuoden vanha poikani kiskaisi sen lattialle ja se sinkosi komeasti ruukustaan. Ainut vahinko jonka siitä syynäsin oli kukkien terälehtiin tulleet " murtumat". Mutta se ei varmaan muuta kasvia haittaa jos parissa kukassa on kauneusvirheitä? Eihän ole mitään tauti vaaraa niissä vioittuneissa kohdissa? Kyse on siis vain terälehdistä.
Mitäpä jos Channara suihkuttelisit vaan noita pinnassa olevia (ilma)juuria kasteluiden välillä ja kastelisit reilummasti vasta sitten kun alimmatkin juuret ovat hiukan harmaantuneet?
Olen kyllä kova sammalen puolestapuhuja muissa yhteyksissä, mutta phalien kohdalla se ei ole ainakaan minulla toiminut vaan parhaiten kasvavat karkeimmassa kaarnassa olevat phalit.
Kiitos vinkistä hyrinä. Tuota suihkuttelua olen vähän harrastanutkin, mutta pitänee hankkia parempi pumppupullo kun tuosta ei saa kovin tasaista sumua vaan isoja pisaroita. Ja siitä suihkuttelusta huolimatta osa juurista tahtoo kutistua ja osa taas vähän ottaa itseensä ja ovat tummuneet (kaiketi sitä mätää kun on liian märkää). Eli jotain täytyy tässä miettiä. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.
Niihin tummuneisiin kohtiin olen laittanut kanelia, kun sitä täällä neuvottiin, ja se näyttääkin auttaneen siihen tummumiseen. Miten se kaneli muuten toimii? Kuivattaako se vain, vai onko sillä jotain antiseptisiäkin ominaisuuksia? Tietääkö kukaan? Hauskaa kun kukat haisevat joululle/pullalle.
Filaya: en usko että vähän vahingoittuneet kukan terälehdet mitenkään kasvia haittaa, ehkä se kukka tippuu aiemmin, tai sitten ei. Jos se alkaa näyttää pahalta niin leikkaa pois. Mutta jos tulee muualle lehtiin tai juuriin vaurioita (ja jos itse leikkaa jotain pois), niin suositellaan kanelia siihen ''avohaavaan'', se kuivattaa haavan nopeasti kiinni. Minulla ainakin on toiminut hyvin.
Takoitat noilla pinassa olevilla juurilla ilmajuuria? Entäs sitten ne kasvualustassa olevat juuret? Ei kai ne rutistu? Tuli vaan mieleen, että ne voivat joutua olemaan liian märkinä jos noiden ilmajuurien vuoksi tiuhaan kastelet kukan.
Ettei vaan olisikin niin, että kasvualustassa olevat juuret ovat huonossa kunnossa ja kasvi käyttääkin vain noita ilmajuuriaan, tarkistapa asia. Tämä Kasvualusta-palsta kannattaa selata läpi
Pintajuurilla tarkoitin ilmajuuria, kyllä. Mutta kun ostin tämän kasvin vasta 5 pvää sitten, ja ostaessa kaikki sen juuret oli nätin vihreitä ja pulleita (niin kuin nämä pintajuuretkin kuvassa on pulleita). Tämä kuva otettu ostopäivänä. Ja älkää huoliko, en pidä kukkaa auringossa, vain kuvan ottoa varten oli tuossa!
Kasvualustan juuret pysyivät ihan hyvänä, tosin epäilin tuota purkkia liian täydeksi (niinkuin tuo kellertävä juuri tuossa vähän kielii) ja tänään sitten vaihdoin sen uuteen purkkiin (kukinnasta huolimatta) ja laitoin lisäksi styroksipaloja (kun ei ole kaarnaa tai muutakaan sopivaa), ja siellä keskellä ne juuret tosiaan oli kellertävät ja pikkusen päistä tummuneet. Siistin ne, laitoin kanelia päihin ja hyvin kevyesti kastelin alustaa. Ne purkin läpi näkyvät reunat ovat hyvässä kunnossa. Uppokastellut olen tämän kukan 5min silloin ekana päivänä (tämä kuva juuri sen jälkeen) ja nyt yritän olla tosi maltillisesti. Huolehdin vaan kovin, kun ne ilmajuuret tosiaan ovat niin ryppyisiä.
Näyttäisi siis siltä, että keskellä on liian märkää, purkin reunoilla sopivahkoa ja pinnalla liian kuivaa. Hankala ilmiö vai normaalia?
Tuo kuva kertoo juurien olevan ihan hyvässä kunnossa, annat vaan noiden ruukussakin olevien juurien ihan rauhassa kuivahtaa välillä. Kyllä niitä ilmajuuria voi välillä kuivuakin pois, joten turhaan murehdit.
Nyt jätät kukan rauhassa jatkamaan kukintaansa ja vasta sitten kastelet sen, kun nuo ruukussakin olevat juuret alkavat harmaantua! :)
Pintajuuri voi suihkutella aamuisin. Varo kuitenkin että ei vesi jää seisomaan lehtihankoihin eikä kasvupisteeseen. Imeevät todella nopeasti itseensä kosteutta.
malvankukka, löysinkin sen kuvan vanhalta puolelta ja kyllä se samanlaiselta näyttää kiitos! Arvoitus ratkaistu.
Laitan kuvia nyt kukkivistani
Ja lisää...
Vielä kolmas