Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Onko kukaan kokeillut sulkea orkideoja kinkkupussiin loman/reissun ajaksi? Sumutinpullolla vettä perään, pussin suu kiinni ja pieni ilmareikä kulmaan. Hyväksi ja toimivaksi havaittu. Usean viikon reissusta eivät olleet kuulemma millän.

Tämä on ensimmäinen kukkiva orkideani. sain tämän mieheltäni.

Ja kukka läheltä, se on kyllä vähän vaaleanpunaisempi mitä tuosta kuvasta näkee

Tämä kasvi koki kovia kun pienet hedelmäkärpäset muuttivat sen juuriin, orkidea tiputti paljon kukkia ja yhden ja ainoan nupunkin.

Kysyin mieheni isoäidiltä miten saisin tuholaiset pois hän antoi minulle jotain suihkutettavaa myrkkyä. En tuota ainetta sitten käyttänyt kun kotona on pieni poika. Jostain sain sitten oudon ajatuksen päähäni että laitanpa orkidean uittoveteen vähän nestemäistä mäntysuopaa(puutarhassa sitä kuulemma voi käyttää...),tuostapa ei ötökät pitäneet ja niitä ei sen koommin ole näkynyt. oudointa oli että mäntysuopa käsittelyn jälkeen orkidea rupesi tuoksumaan(hyvin vienosti) mitä se ei tehnyt saatuani sen.

orkidea jonka sain toiselta isoäidiltä ei vielä ole tehnyt kukkavanaa, erään lehden välissä on kyllä joku vaalean vihreä pallero(ollut jo muutaman viikon)..

Tänään sain joitakin kukkia kuvattua luonnon valossa, kun oli sellainen puolipilvinen ilma. Ei liian kirkas, mutta valo riitti hyvin - tosin tausta tuli vähän liian kirkkaaksi.

Tämä on aika erikoisen värinen kukka ja väri on vaikea saada kuvattua oikeana, nyt onnistui aika hyvin.

Tuon perhosen väri muistuttaa jonkun vandan väriäsydän.

Sanoisimpa Raakki, että meillä on varsin samanlaisia pelastus-phaleja. Tuo viimeisin kuvasi on varmastikin samanlainen phali, joka kuvan laitoin Mikä kukkii ikkunallasi -palstalle punaisen taustan kanssa. Mä yritin kuvata sitä erilaisten taustavärien kanssa ja eri valaistusolosuhteissa, mutta en saanut värissä olevaa sinisyyttä esille millään konstilla. Sinä onnistuit tavoittamaan juuri oikean punaisen-sinisen sävyn. Noita kahta kuvaa vertaamalla näkee hyvin sen, miten vaikea väri, ainakin mun kameralle, voimakas purppura on. Värin intensiteettiä ei saa millään mukaan kuvaan. Ryhmäkuvasta olin näkevinäni lisäksi vähän samanlaisen violacea-tyyppisen phalaenopsiksen kuin mitä mullakin on. Onko sulla siitä jossain lähikuvaa?

Mahtava väri myös törnrosan phalaenopsiksessa.

Aurinkoinen - katsopa tämän palstan ykkössivun kuvia. Luulen, että tarkoitat sinne laittamaani P. liodoroa.

Justiinsa sitä tarkoitin. Mites toi kuva nyt mun silmien ohi pääsi ensimmäisellä kerralla. Vaikea sanoa onko se sama. Noi violacea tyyppiset näyttää niin samanlaisilta ja kaikki ilmeisesti tuoksuvatkin. Minäpä koitan kotona asetella kasvin poseeraamaan samalla lailla, odotan auringonpaistetta ja vertaan sitten sinun ottamaan kuvan   

Tässä kuva mummuni upeasta valkoisesta orkideasta, joka on kukkinut kohta vissiin vuoden verran. Erikoista hoitoakaan se ei ole saanut, mutta tuntuu viihtyvät erittäin hyvin tuossa ikkunalla. Odottelen kovin, että keikit tekisivät vielä juuret, jotta saisin orkideavauvan omaan kotiin. Tuossa on siis 3 vanaa: kaksi kukassa ja nupuillaan oleva vanhan vanan haara. Harmi vaan, kun kukat katselevat ikkunasta ulos. On niin iso kasvi, ettei mahdu toisinpäin kukkavanoineen.

Ja lähikuva kukasta:

Saman vanan alussa limenvihreällä sisustalla:

Ja tässä vielä toinen mummuni perhonen. Nätti sekin, vaikkakin valkoinen on jotenkin puhtoisempi ja kauniimpi mielestäni.

Ja kukka vielä:

Muutama pääsiäiseen sopiva Phale on nyt alkanut kukkimaan.

Parhaat pääsiäiskukat... Ensimmäinen orkideani oli keltainen phale. Kultaakohan aika muistot, mutta kyllä se alunalkaen oli aivan tuollainen kuin Raakin keskimmäisessä kuvassa keltaisuusasteeltaan. Nyt sen kukat on heti avauduttuaankin tosi kalpeat, hyvä kun erottaa, että olisi tarkoitus tässä keltaisena kukkia.

Tässä mun tällä hetkellä kukkivat perhoset.

lopettelee kukintaansa

toinen...

kukka läheltä    tämä on suosikkini

kolmas... tulipas oudonvärinen kuva, kukka on tumman lilan-pinkki...

Ollut kukkimatta 2 vuotta, mutta vihdoinkin naurua

Kahdesta Phalistani toinen aukaisin juuri ensimmäisen uuden kukkansa vanhaan kukkavarteen ja toinen kasvattaa uutta kukkavartta! (Toivottavasti se on kukkavarsi eikä ilmajuuri...). Kumpikin on ostettu aikoinaan kukkivana, ja saan ne nyt ensimmäistä kertaa kukkimaan uudelleen!hymy

Mitähän onnistuin tekemään oikein? Tuossa jälkimmäisessä mies laittoi ilmajuuret vesiastiaan, liekö se sitten auttanut.

Kukkivana itsekin olen phaleni ostanut. Juuri äsken olin plantagenissa, voi että kun teki taas mieli uutta eriväristä kukkijaa ikkunalaudalle kieli ulkoa

Joskus harmittelin, kun en ole niihin parin euron raaskuphaleihin törmännyt, mutta tänään tuli Raumalla vastaan 3 euron keltaisia perhosia, joista kukkineita suurin osa. Mutta olivat ruskeita ja täplikkäitä, melkein koko kasvin alaosa. Eivät olleet kyllä ihan terveen näköisiä no-jaa Harmi, olisin muuten napannut mukaan hymy

Niinpä - harvoin ykköslaadun tavaraa parilla/kolmella eurolla myydään. ;)

Mini Mark aloittelee meillä nyt kukintaansa.

Olisikohan nekin phalet voinut vielä pelastaa? Kuinka pahannäköisiä olette saaneet vielä herätettyä henkiin? Mitäs luulette?

Orkideoihin hömpsähtäneestä on mukavaa: "aikamiespoikani" vei tänään äidin kasvattaman raaskun omaan kämppäänsä, itse halusi, ja nyt voi sitten soitella, että miten jaksaa perhe poika+phale. Mukaan lähti tietysti kasteluastia, lannoitetta ja suojaruukku ja paljon neuvoja..

Raakki taitaa olla paras asiantuntija tässä. Mie olen saanut heräteltyä kasvupisteensä mädättäneen ja liian viileässä olleet. Aikaa ja kärsivällisyyttä siinä kyllä kysytään että en kyllä sellaisesta yhtään mitään maksaisi.

Veronicahan nyt vitsin murjaisi! ;) Että minä muka joku asiantuntija, hah haa! Kyllähän minä noita raaskuja keräilen ja opettelen hoitoa niiden kanssa, mutta aina niiden kanssa täytyy varautua myös takaiskuihin.

Rahallinen tappio ei noissa ole niin suuri, jos vaikka menettääkin hoidokkinsa. Suurempi riski on se, että saa niissä jotain ylimääräisiä kaupanpäällisiä ja niiden kanssa on oltava tosi tarkkana, ettei menetä muitakin ohessa. Jokaisen on itse arvioitava kannattaako riskeerata - tosin noita kaupanpäällisiä voi saada ihan täydelläkin hinnalla ostettaessa, joten tarkkana pitää muistaa olla aina!