Ehkä sitten uskallan joskus yrittää "ihmeparantaa" noita rönttejä, kun on kasveille useampikin kuin yksi ikkuna Tai onhan minulla kasveja muuallakin kuin yhdellä ikkunalla, mutta pääasiassa kun viikot asun täällä opiston asuntolahuoneessa, niin tällä ikkunalla tulee pidettyä suurin osa näistä silmäteristä (Justiinsa laskeskelin, että 25 kasvia mulla näillä pöydillä on tuon yhden ison ikkunan edessä
).
ostin tälläisen miniperhosen n.viikko sitten..siitä olikin lähes kaikki kukat kuihtuneet jo valmiiksi...
haluaisinkin kysyä, mikäs se tämä tässä kukkavarressa on tai siis lehti se on mutta miksi tuossa, onkos se sitten sellainen keiki vaiko lehti vaan?
Keikihän sieltä näyttäisi olevan tulossa, heti alkoi kasvimäärä lisääntyä .
Nyt aloittelee kellertävä Phale kukintaansa, mutta jostain syystä teki tällaisen epämuodostuneen kukan...
...ja seuraavassakin nupussa on jonkinlainen lommo ja se viittaa samaan ilmiöön.
Onko kenelläkään tietoa, että mikä tuollaisen aiheuttaa?
Itselläni samantapaista jälkeä ovat aiheuttaneet kirvat, erityisesti nämä tavalliset vihreät, joskaan ei phaleissa vaan ulkona kesän olleissa kasveissa. Liikalannoituksella olen puolestaan onnistunut aikaansaamaan ruskeita laikkuja varsinkin ohuisiin lehtiin.
En ole kyllä mitään kirvoja tuossa kukassa nähnyt ja se kasvaa tosi voimakkaasti.
Mini Phalaenopsiksien kanssa minulla on kanssa ollut pieniä ongelmia. Ovat vauhdilla kasvattaneet kukkavarren ja nuppujakin, mutta sitten nuput ovat kuivuneet ja yhdestä koko kukkavarsikin. :(
Onneksi sentään edes tämä pikkuinen lopetti nuppujen kuivattamisen ja avasi tänään ensimmäisen kukkansa. Kukka on vain noin 3cm:n kokoinen ja kasvi kokonaisuudessaan 20cm:n korkuinen.
Tuo Raakin mutanttihan muistuttaa ihan omaani, josta laitoin aikaisemmin kuvia vanhalle puolelle. Kukan värikin on samanlainen kuin Raakilla. En ole minäkään mitään öttiäisiä löytänyt kasvista ja muutenkin voi hyvin. Ihan arvaus, mutta voisko olla jotain tekemistä kukan värin kanssa? Jos vaikka ton värisissä hybrideissä jotkin mutanttigeenit tulevat esiin, tai jotain. En tiiä, pelkkä arvaus kukkien saman värin takia.
Laitetaanpa nyt kuva sitten tännekin. Samassa kukkavanassa siis oli tosiaan kaksi erilaista mutanttia. Muut noin 6 kukkaa normaalija.
Tässä kuva uudesta tulokkaasta. Oli pakko napata tämä yksilö tänään kukkakaupasta mukaan kun oli vaan 7eur. 2 vanainen(kaikki nuput kyllä auki), ja on jo valmiiksi aloittanut haaroomaan kukkavarsiansa.
kuva hiukan heilahti...
lähikuva kukasta, kukan pohjaväri on aivan vaaleankeltainen
Onpas mukavan pilkullinen huulta myöden
Viime syksynä rytömyynnistä ostamani perhonen alkaa aukoa ensimmäistä kukkaansa. Kurjalla hoidollani teki vain kolme nuppua, mutta näyttäisi jaksavan aukaista ne kaikki. Toisin kävi jouluisen kukinnan kanssa toisella perhosella: aukaisi vain 4 nuppua kymmenestä ja loput tiputteli pois. Olisikohan ollut kasteluinnokkuudella jotain tekemistä asian kanssa, tai pimeydellä?
Pimeys voi olla yksi syy nuppujen tippumiseen, muita mahdollisia syitä ovat veto, hedelmät tai joulukuusi kukinnan aikaan.
Tuo kukka voi hyvinkin tehdä vielä monta nuppua ja kukkaa lisää - kasvupiikki on näkyvissä. Jotkut kukat tekevät nuppuja vähitellen kukinnan edetessä ja toiset taas pitkän rivin nuppuja ennen kuin yksikään aukeaa.
Vihdoinkin pääsin keskusteluun mukaan; mozillaa käyttäen en pysty kirjoittamaan, explorerilla onneksi kuitenkin.
Huisa, eihän se ole huonoa hoitoa, jos kukkia kuitenkin tulee, vaikka tulisi vain se yksikin.. Olen päätynyt siihen, että koska olosuhteiden pakosta suurin osa on phaleja ja papheja, niin pitää olla vain rinta rottingilla siitä yhdestä phalen kukastakin, on sekin jonkinlainen saavutus.
Phaleista puheenollen - tilasin muutama päivä sitten Orchid Palacesta ''sinisen'' eli lähinnä sinivioletin värisen phalen kun en vaan pystynyt vastustamaan, aika kauan olen sellaisesta haaveillut (ja vielä kun oli paph. Prince Edward of York:in tarjolla, niin olihan se tilattava, vaikken tiedäkään ihan tarkalleen vielä, minne ne saan mahtumaan). Saa nähdä, mitä sieltä tulee ja minkälainen on sitten kukkiessaan.
Moi! Mun orkidea jäi eloon!!! Pelastin sen teidän avulla. Kiitos Teille!!! Siinä kasvaa nyt uusi lehti. Katsotaan kuinka käy jatkossa.
Kuunis, kun saat sen sinisen perhosen, laita siitä kuva, kukkii se sitten parhaillaan tai ei.
(Tästä tekniikasta: käytän pääasiassa mozillaa, eikä minulla ole koko aikana ollut minkäänlaisia vaikeuksia, versioni on 2.0.0.3)
Olin sanoa, että siellä OP:n sivuilla niitä vielä oli, mutta eipä enää ollutkaan, tänään/eilen nähtävästi myyty loppuun. P. Edwardit loppuivat jo seuraavana päivänä tilauksestani. Kukka oli hieman sinisempi kuin Kenneth Schubertilla kuvan perusteella, mutta sellainen lilansininen kuitenkin.
Olen kyllä ihan innoissani tuosta kasvista ja yhteistilauskasvitkin kohta tulee. Kyllä tuo mies taas riemastuu, kun meillä kasvit vaan valtaa taloa...
Olen niin innoissani!
Ihan ensimmäinen orkideani, valkoinen phale, avaa kukkaansa juuri!
Kahteen vuoteen ei oo kukkinut ja nyt sitten vihdoinkin Kurkin tuossa jo vähän kukan sisälle ja kivalta näyttää! On ehtinyt tuossa parissa vuodessa jo unohtumaan.
Huomenna näette kuvan
Käypääpä tsekkaan osoitteessa orkidea.fi niin pääsette noista huolistanne.
Niin ja piti vielä sanoo et sieltä sivulta sit käytännön kasvatusoppia..
Tässä tämä nyt sitten on, ihan hieno ja selkeän näköinen.
Kävin tänään paikallisessa kukkakaupassani, kyselemässä ja katselemassa ´oisko jotain` ja olihan siellä. Sain 5 perhosta aivan ilmaiseksi, raakkuja tietenkin, mutta hyväkuntoisia.