Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Pirkko-Martalla onkin noita kukkia niin vähän ennestään, että on hyvä saada sentään jotain. ;) Mihinkähän vielä joudutkaan noiden kaikkien kukkiesi kanssa?

Minä olen saanut jo pikän aikaa hillittyä itseäni, kun alkaa kiintiö olemaan täysi - kunhan pystyisi kunnolla hoitamaan entisetkin. Päivällä huomasin kukan yhdessä ikivanhassa Phalessa, vähän samankaltainen kukka, kuin palstan ensimmäisessäkin kukassa.

No, nyt on kaksi eilistä raakkua lähtenyt ystävälle. Ja yksi huono perhonen roskiin. surullinen

Raakki, jos teille on siunaantunut noita "kaksoiskappaleita" enemmänkin, niin yhdistyksen järjestämä Basaari on aivan oivallinen paikka laittaa niitä eteenpäin. Olisin itsekin tuonut muutamia myyntiin, mutta en uskalla, koska viereisessä huoneessa oli punkeilla bileet vielä vähän aikaa sitten silmän isku

Voi kun pääsiskin joskus tuonne basaariin pällistelemään...
mutta ei jaksa venyä keskellä viikkoa stadiin asti. apea 
Lauantaina kylläkin tullaan ...*jes*

Täytyy nyt miettiä, että mistä raaskii luopua. :)

Tilaa kuitenkin täytyy saada, kun tänään tuli tuo tilaus ja aika monta uutta orkideaa. Tämä oli ainoa kukassa oleva, eli Phalaenopsis_mannii:

Vielä lähikuva kukasta:

Tuossahan Raakin phalissa kukat ovat kuin lohikäärmeitä tai joitakin muita "monstereita". Aika jännää...naurua.

Aivan upea! miksi tulinkaan katsomaan orkideoja kun niitä ei mitenkään mahdu enempää apea nyt on pakko alkaa taas miettimään miten saisin niille järjestettyä lisätilaa... silmän isku

Onpa todella hyväkuntoisen näköinen tuo Raakin P. mannii

Tännekin laitan yhden kivan kuvan phalestani. Kuvaaminen on sitten kivaakieli ulkoa Vaikka ei vielä ammattimaisia kuvia saakkaan otettuanaurua

Eilen lähti aika monta isompaa kukkivaa kukkaa uusiin koteihin meiltä ja tilalle tuli pienempiä ja suurin osa kukkimattomia.

Yksi sentään kukkiikin. :)

Phalaenopsis_lobbii_x_parishii:

Kukka on aika pieni - eli noin pari senttinen - mutta tosi nätti, kun sen pääsee näin läheltä kuvassa näkemään. :)

No siinäpä vasta söpökki  hymy , jos tuommoinen vastaan tulisi, niin kelpaisi minullekin. Kivaa nähdä näitä vähän erilaisiakin perhosia kukassa täällä.

Raakilla todella kaunis pikkuperhonen . Minä haksahdin tänään tähän, oli pöydän ainoa oudokki, piikit ja kaikki, niin kun olin vannonut, ettei enää yhtään mahdu...

Niin se tahtoo olla, että ne ihan väkisin joskus mukaan tarttuvat - se kuuluu tämän taudin luonteeseen. ;)

Joskus kuitenkin tulee se tilanne, että jos haluaa uusia, niin niille on tehtävä tilaa ja laitettava niitä toisesta päästä kiertoon. Eilen oli se yhdistyksen orkideabasaari ja siellä paljon kukkia vaihtoi omistajaa. Suuri osa oli jakopaloja sekä poikasia, mutta oli siellä ihan isojakin kukkia jonkin verran.

Itse vein sinne parhaassa kukassa olevia Phaleja ja kun ne olivat hyväkuntoisia ja vähän erikoisikin, niin löysivät uudet hoitajat itselleen. :) Tämä oli niistä ehkä hienoin, kolmessa vanassa parisenkymmentä kukkaa.

Tämä oli toinen vähän erikoisempi - kaksivanainen, josta jo vanhimpia kukkia kuihtuu pois, mutta uusiakin avautuu.

Tämä oli vasta kukintansa alussa, mutta löysi sekin uuden kodin itselleen.

Voi, tuo kapealehtinen, ripsureunaisella huulella varustettu olisi varmasti muuttanut meille sydän. Siis vaikka kiintiö onkin täynnä...

Minulle jäi vielä tuollainen kapealehtinen yksivanainen versio, joka kasvaa amppelimallisena alaspäin roikkuen.

Tänään yritin ulkona kuvata yhtä erikoista kukkaani, joka on edestä sellainen sametinpunainen ja takaa lähes valkoinen. Vaikea kuvattava, tuli vähän liian vaalea ulkona.

Kävin vielä kuvaamassa sen amppelimallisen Phalen, jossa myös on kapeat lehdet kukassa.